شناسهٔ خبر: 21525436 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توپ اقتصاد در زمین ورزش نمی‌چرخد

صاحب‌خبر -

این گزارش که در صفحه هفت آخرین شماره این روزنامه منتشر شده ، آورده است: اقتصاد علمی‌ست که در همه حوزه‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند و ورزش نیز از این امر مستثنی نیست. در دنیای کنونی ورزش دیگر یک تفریح و سرگرمی قلمداد نمی‌شود بلکه ورزش صنعت پرسودی است که گردش مالی بسیار بالایی دارد. ورزش میدان رقابتی نسبتاً سالم برای تقابل ملت‌ها و ابزاری برای انتقال تفکرات فرهنگی بوده و این بخش اقتصادی ورزش است که این صنعت را پیش می ‌برد.
تعداد مدال‌های المپیک و جام‌های جهانی نمادی از قدرت اقتصادی، سیاسی و عرض اندام ابرقدرت‌های دنیا در مراحل پیشرفت و توسعه است به‌طوری که فضای ورزشی را می‌توان از شاخص‌های توسعه کشورها دانست. ورزش همیشه از لحاظ سیاسی بخش مهمی از جامعه بوده ولی امروزه بخش مهم‌تری در اقتصاد جامعه نیز شده است.
اقتصاد و مسائل مالی پاشنه آشیل ورزش استان محسوب می‌شود به‌طوری که به خاطر همین مسائل تیم‌های زنجانی حضور کم‌رنگی در لیگ‌های کشور دارند و در صورت حضور نیز به‌خاطر ضعیف بودن حمایت‌های مالی، نتیجه قابل قبولی کسب نمی‌شود.
معاونت امور ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با مهم خواندن اقتصاد ورزشی در اوضاع کنونی گفت: ورزش استان وابستگی بالایی به اعتبارات دولتی دارد و این موضوع مانع بسیار بزرگی فراروی رشد ورزش استان است. از سالیان گذشته مدیران مختلف ورزشی سعی کردند مسیر ورود بخش خصوصی به ورزش را هموار کنند و پیوندی بین این بخش و ورزش استان برقرار کنند که توفیق چندانی در این راه به دست نیاورده‌اند.
محمد حمزه‌پور به کارگروه اقتصاد‌ورزشی استان اشاره کرد و گفت: این کارگروه که مدیران کل اعضای اصلی آن هستند در زمان استاندار سابق شروع به کار کرد ولی به دلیل اختلافات بین اعضا عملکرد موفقی نداشت و عملاً برنامه‌ای را دنبال نمی‌کرد.
وی ادامه داد: قصد داریم این کارگروه را در قالب «مجمع خیرین ورزش‌یار» دوباره احیا کنیم و همه تلاش خود را برای اجرایی کردن این مجمع به کار بریم، چرا که معتقدیم اداره‌کل به تنهایی نمی‌تواند در این موضوع گام‌های مثمرثمری بردارد.
او در ادامه به اهمیت حضور بخش خصوصی در ورزش اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه این بخش رغبت چندانی برای فعالیت در امر ورزش استان نشان نمی‌دهد، نبود تیم‌های لیگ برتری در رشته‌های مختلف و عدم علاقه‌مندی فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع استان برای فعالیت در امر ورزش، دو علت اصلی این بی ‌میلی هستند.
حمزه‌پور از عدم علاقه‌مندی مسئولان استان در مقایسه با استان‌های هم‌جوار از شهرداری ارومیه یاد کرد و گفت: شهرداری ارومیه نیازی به دیده شدن در رسانه ندارد ولی حدود 10 میلیارد برای والیبال هزینه می‌کند.
وی این روحیه ‌ورزشی را در بین مدیران کل و مدیران اقتصادی استان بسیار کمرنگ عنوان کرد.
این مسئول سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در ورزش استان را ناچیز خواند و افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها بیش‌تر در بخش‌های عمرانی و به صورت مقطعی انجام گرفته است. سرمایه‌گذاری یکی از خیرین ورزشی بالغ بر یک میلیارد و200 میلیون برای ساخت سالن ورزشی در روستای سفیدکمر ایجرود و تقبل کردن هزینه اعزام تیم واترپلوی استان توسط فرد دیگری را نمونه‌ای از این سرمایه‌گذاری‌‌ها عنوان کرد.
او در رابطه با تیم‌داری تنها به شرکت خالص‌سازان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها تیم لیگ برتری ما تیم فوتسال بانوان است که به دنبال جذب حامی برای این تیم هستیم ولی تا به این لحظه موفق نبوده‌ایم.
وی افزود: چندین بار وارد عمل شده و با بخش‌ خصوصی و صاحبان صنایع مذاکراتی را داشتیم ولی متأسفانه در بیش‌تر موارد با تحقیر و جواب نه مواجه شده‌ایم.
وی ادامه داد: اداره‌کل در ورزش همگانی فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهد و در قسمت قهرمانی نیز از تیم‌های خود حمایت می‌کند و پشتوانه آن‌هاست ولی از آنجایی که بیش‌تر فدراسیون‌های ورزشی کشور مسابقات خود را در قالب لیگ برگزار می‌کنند نیاز به فعالیت بخش خصوصی در امر ورزش این روزها بیش‌تر از پیش احساس می‌شود. هم‌چنین در حال مذاکره با مقامات مسئول هستیم تا 2 در‌صد از فروش پسماند‌های ناشی از روی را هم جذب ورزش استان کنیم.
حمزه‌پور در جواب این سؤال که آیا با قرار گرفتن افرادی با تفکرات خلاقانه اقتصادی در رأس هیئت‌های ورزشی، نتیجه بهتری می‌توان گرفت یا خیر؟ گفت: در میان بیش‌تر ورزشکاران متأسفانه شاهد نظرات منتقدانه نسبت به این موضوع هستیم. آن‌ها اعتقاد دارند که اگر فردی خارج از اهالی ورزش در رأس کار باشد برای پیشرفت ورزش دغدغه‌‌مند نخواهد بود.
وی افزود: در برخی موارد هم در واقع این‌چنین است و ما از مدیران اقتصادی استفاده کرده‌ایم ولی نتیجه قابل انتظاری ناشی از حضور آن‌ها مشاهده نکردیم. با این حال من به شخصه معتقد هستم که حضور افراد اقتصادی در راس و وجود افراد فنی رشته‌های ورزشی در قالب نایب‌رئیس و دبیر هیئت در کنار یکدیگر بیش‌تر در امر پیشرفت ورزش کمک می‌کند.
وی در ادامه به سه مورد از هیئت‌هایی که با این روش در حال حاضر به فعالیت می پردازند اشاره کرد و گفت: هیئت ورزش نابینایان با ریاست مدیرکل بهزیستی استان، هیئت بسکتبال با ریاست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و هیئت ژیمناستیک با ریاست رئیس اتاق بازرگانی در حال فعالیت هستند.
او با تأکید دوباره بر نقش رسانه‌ها گفت: مدیرکل صدا و سیمای استان قول پخش 10 برنامه‌ با موضوع اقتصاد ورزش را داده‌اند که تاکنون شاهد پخش دو مورد از این موضوع هستیم. وی ورود بخش خصوصی به ورزش استان را در گرو عزم عمومی دانست و خاطرنشان کرد که به طور اخص مدیران ارشد استان و قوانین تسهیل‌کننده نقش پررنگ‌تری را در این رابطه ایفا می‌کنند.

**استفاده نادرست از امکانات با گوشت و خون مردم عجین شده است
باشگاه‌های ورزشی در رشته‌های مختلف در کشورهای توسعه یافته به صورت یک بنگاه اقتصادی عمل می‌کنند و حداکثر کردن سود مبتنی بر جذب بیش‌تر و بهتر طرفداران و حامیان مالی را، هدف فعالیت اقتصادی خود قرار داده‌اند. حال آیا ورزش کشور ما شرایط و زمینه‌های لازم یک بنگاه اقتصادی را در خود ایجاد کرده است؟
یکی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان به صورت علمی به این موضوع پرداخت. هومن ثبوتی با اشاره به پیوند ناگسستنی ورزش و اقتصاد گفت: «قطع یقین با مطالعه در کم و کیف اقتصاد ورزشی در پهنه ایران متوجه می‌شویم که به‌جز یک یا دو رشته بسیار خاص و محدود هیچ رشته ورزشی دیگری از بعد اقتصادی مورد توجه نیست. در واقع ورزش کشور شرایط و زمینه‌های لازم یک بنگاه اقتصادی را در خود ایجاد نکرده است. اما با بررسی کشورهای توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه، این حقیقت آشکار می‌شود که پول در گردش ورزش بسیار بالاتر از صنایع دیگر است. نمونه‌های این گردش مالی به صورت علنی در قراردادهای باشگاهی و به صورت پشت‌پرده در شرط‌بندی‌ها واقتصادهای پنهان و نیمه‌پنهان ورزش قابل مشاهده است. با عنایت به توضیحات بالا می‌توان عنوان نمود که ورزش به صورت بالقوه یک بنگاه اقتصادی قوی میتواند باشد.»
ثبوتی در ادامه به بیان ویژگی‌های مشترک ورزش و بنگاه اقتصادی پرداخت و گفت: هر بنگاه اقتصادی از سه بخش مواد اولیه، تولید و فروش شکل می‌گیرد که عیناً در ورزش هم شاهد آن هستیم. ورزشکار جایگزین ماده اولیه می‌شود، تولید معادل کسب مدال های رنگارنگ می‌تواند هست و نهایتاً قسمت فروش هم جذب اسپانسر و هزینه کرد محسوب می‌شود.
وی افزود:‌ همان‌گونه که در بنگاه‌های اقتصادی فروش مهم‌ترین بخش است در ورزش هم جذب سرمایه مهم‌ترین قسمت بوده و تجربه در کشور ما نمایانگر این واقعیت است که مشکل بخش بنگاه‌های اقتصادی ما همواره فروش بوده و عدم جذب سرمایه در ورزش از همین قسمت نشأت گرفته است.
این مدرس دانشگاه که ریاست هیئت تیراندازی استان را نیز بر عهده دارد در پاسخ به این سؤال که استان تا چه‌اندازه زمینه‌ها و شرایط لازم را برای تبدیل شدن به یک بنگاه اقتصادی در خود ایجاد کرده است؟ توضیح داد: با وجود بنیه اقتصادی ضعیف در استان و حضور تنها چند صنعت پر رونق که متأسفانه درآمد ناشی از آن‌ها قبل از ورود به بازار اشتغال و تولید در حوزه‌‌های پر سودی چون بانک‌ها، سرمایه‌گذاری خارج استان و یا مسکن قرار می‌گیرد، این پتانسیل را بسیار محدود کرده است. در واقع این بدین معناست که کلیه رشته‌های ورزشی با هجوم به همین آب باریکه اقتصاد استان، دست سرمایه‌گذارهای کوچک را بسیار محدود کرده‌اند.
ثبوتی ادامه داد: به‌عنوان مثال همت مثال زدنی هم استانی‌های عزیز در ایجاد خیریه‌های بیشمار نشان از توانایی‌های ارزشمند در استان است که اگر هدایت درستی صورت پذیرد و قسمت بسیار کوچکی به پیشگیری از طریق ورزش تخصیص یابد قطعاً ورزش قهرمانی نیز همانند ورزش همگانی سود می‌برد.
ثبوتی معتقد است در استان با تلاش مدیران مشکلات زیرساختی خاصی وجود ندارد و مدال‌های ارزشمند و وجود ورزشکاران در سطوح بین‌الملی مؤید این واقعیت است که امکانات به هر میزان باشد ورزشکار ما می‌درخشد.
وی افزود: استفاده نکردن بهینه از امکانات موجود که با فرهنگ غنی اسلام نیز مغایرت دارد، متأسفانه با گوشت و خون مردم ما عجین شده و توازن غیر فنی و نحوه نگاه استفاده‌کنندگان از امکانات دال بر این واقعیت است.
7312/8068
دریافت: حسن اکبری** انتشار: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*

نظر شما