شناسهٔ خبر: 21524744 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ژینولا: برای 8 دقیقه مرده بودم /فوتبال را زود تمام کردم

دیوید ژینولا از روزی می‌گوید که تا آستانه مرگ هم پیش رفته بود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / برای نسل فوتبال‌دوستان دهه 90 چهره‌ای نام‌آشناست. بازیکن خوش‌تیپی که هم در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کرد و هم در کار تبلیغاتی فعال بود. دیوید ژینولای فرانسوی که روزگاری ستاره نیوکاسل و تاتنهام بود امروز اگرچه 49 سال دارد اما هنوز برق جذابیت در چشمانش موج می‌زند. او اخیراً در مصاحبه با روزنامه سان به افشاگری درباره حادثه‌ای تلخ پرداخت. حرف‌های تلخ ژینولا درباره بازی خیریه و 8 دقیقه‌ای که به کام مرگ فرو رفت را در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کردند شوخی می‌کنم

همه چیز از بازی خیریه تاریخ 9 می ‌شروع شد. جایی که ژینولا تصمیم گرفت در این مسابقه بازی کند و دچار یک دردسر بد شود. حمله قلبی باعث شد مجرای تنفسی دیوید بسته شود و 8 دقیقه با مرگ روبه‌رو شود: «من داشتم به مرکز زمین می‌دویدم که ناگهان قلبم ایستاد و زمین خوردم. بازیکنان فکر می‌کردند دارم شوخی می‌کنم اما یکی از دوستانم گفت «نگاه کنید، او اوکی نیست، او شوخی نمی‌کند.»

گفتند ژینولا مرده

ژینولا از جایی می‌گوید که اطرافیان فکر می‌کردند واقعاً مرده است: «یک نفر در آن شرایط با اورژانس تماس گرفت و آنها گفتند «ول کنید، او مرده است. قلبش ایستاده و باید به او شوک داد تا دوباره رگ‌های قلبش باز شود.»

برای 8 دقیقه مرده بودم

8 دقیقه شاید به خودی خود زمان کمی باشد اما برای رهایی از دنیا زمان زیادی است. اتفاقی که دیوید فرانسوی آن را تجربه کرد: «قلب من برای 8 دقیقه ایستاده بود. هیچ نشانه‌ای دریافت نمی‌کرد. من مرده بودم. سپس آمبولانس هوایی آمد و آنها دستگاه شوک را به من متصل کردند. آنها 3 بار به من شوک دادند و وقتی برای بار سوم جواب نداد، امیدشان را از دست دادند.»

احیا با شوک چهارم

ژینولا مرده بود و همه این موضوع را باور کرده بودند اما امیدهای یک دوست باعث شد دوباره به زندگی برگردد: «یکی از دوستانم اما به آنها گفت «تسلیم نشوید، دیوید جنگجو است.» آنها می‌توانستند ببینند که بدن من برای زنده ماندن در حال جنگیدن است. بعد از شوک چهارم قلبم شروع به تپیدن کرد. پزشک حاضر در آمبولانس به دوستم گفت «پاسخ دریافت کردیم.» در آن لحظه همه داشتند گریه می‌کردند.»

ژن بد و سبک زندگی غلط

اما چه عاملی باعث شد دیوید که پدر دو فرزند است و هنوز 50 سالش نشده با ایست قلبی مواجه شود. ژنتیک اصلی‌ترین دلیل این اتفاق تلخ بود. میریه، مادر دیوید سال 2005 و در سن 74 سالگی به دلیل حمله قلبی مرد و پدرش سابقه عمل قلب باز داشت. دلیل بعدی به سبک زندگی ژینولا برمی‌گردد. او پس از اینکه در سال 2009 برای همیشه فوتبال را کنار گذاشت بیشتر به مصرف مشروبات الکلی و سیگار روی آورد تا امروز چنین اتفاقی برایش بیفتد.

خوشگذرانی شب قبل از بازی

ماجرای واقعی اما جای دیگری رقم خورد. ژینولا شب قبل از بازی خیریه (19 می) در جنوب فرانسه مشغول تماشای کنسرت کریس براون بود و قبل از آن در تورنمنت گلف حضور پیدا کرده بود. او در حاشیه این دو رویداد به مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرداخته بود و تا آنجا که می‌توانست سیگار کشید. همین باعث شد تا او پس از 25 دقیقه ناگهان روی زمین بیفتد: «چیزی را دقیق به خاطر نمی‌آورم. در یک صحنه در کشاله رانم احساس درد می‌کردم و دوستم گفت باید روی نیمکت بنشینم اما گفتم می‌خواهم بازی کنم. برای تیمم گلزنی هم کردم اما یک دفعه آن اتفاق افتاد. دوستم فردریک مندی عمل احیا را انجام داد و به خاطر اینکه امروز زنده هستم باید از او متشکر باشم.»

فوتبال را زود تمام کردم

روزگاری مدل محصولات بهداشتی لورئال بود ولی با سبک زندگی غلط خود از جذابیتش کم کرد. ژینولا اعتقاد دارد اگر زودتر از فوتبال خداحافظی نمی‌کرد امروز زندگی سالم‌تری داشت: «من از فوتبال رفتم چون پیشنهاداتی که داشتم به اندازه کافی اغوا‌کننده نبود و همسرم هم موافق خداحافظی‌ام بود اما الان پشیمان هستم چون مصدومیت خاصی نداشتم و می‌توانستم برای دو یا سه سال دیگر نیز بازی کنم. وقتی بازی نمی‌کنی نیازی نیست دیگر مثل دیوانه‌ها تمرین کنی. تو می‌خواهی از زندگی که قبلاً شانسش را نداشتی، بیشتر لذت ببری. مثل رفتن به بیرون با دوستانت و نوشیدن مشروبات الکلی. اگر می‌خواهی سیگار بکشی یا الکل مصرف کنی این بهترین موقع است. من افسرده شدم و وزن اضافه کردم. کارهایی که برای قلبم مفید بود را رها کردم.»

مراقبت در ادامه

دیوید از حالا باید بیشتر مراقب حالش باشد و در سبک زندگی‌‌اش تغییر ایجاد کند. این وظیفه همسر مدلش کارولین است که مراقب دیوید باشد و از او مراقبت کند. به خصوص آنکه حاصل این 25 سال زندگی، وجود دو فرزند به نام‌های آندره‌آ (25) و کارلا (22) است. / خبرورزشی

نظر شما