شناسهٔ خبر: 21524494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بندرترکمن میزبان بیش از یک میلیون گردشگر تابستانه بود

گرگان ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرترکمن گفت: تابستان امسال میزبان یک میلیون و 100 هزار نفر گردشگر از نقاط مختلف در این شهرستان ساحلی و زیبا بودیم.

صاحب‌خبر -

محمد نصیری خلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با هدف میزبانی مطلوب و افزایش ماندگاری مسافران تابستانی در این شهرستان برنامه های متنوعی اجرا و امکانات اقامتگاهی در خانه های مسافر و مدارس ساماندهی شده بود.
وی با بیان اینکه با توجه به گردشگران بسیار ورودی به این شهرستان نیازمند احداث مراکز اقامتی همچون هتل در بندرترکمن هستیم، افزود: در تابستان امسال برای اسکان و اقامت گردشگران با همکاری آموزش و پرورش شهرستان چهار مدرسه با ظرفیت 34 کلاس به این امر اختصاص داشت.
به گفته وی؛ همچنین 10 خانه مسافر دارای مجوز میزبان مسافرانی که این شهر را برای بیتوته انتخاب کردند، بود.
وی با اشاره به اینکه تعداد خانه های مسافر شهرستان افزایش می یابد، ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی در دهه فجر امسال هتل و مجتمع اقامتگاهی در مجاورت بازارچه ساحلی به بهره برداری می رسد تا بخشی از مشکل اسکان و نبود هتل در شهرستان برطرف شود.
نصیری خلیلی اظهارداشت: برپایی نمایشگاه های عرضه صنایع دستی، ساماندهی آلاچیق ها و کمپینگ های ساحلی و بازرسی ویژه و دائمی از اصناف از دیگر اقدامات برای رونق گردشگری این شهر در تابستان 96بود.
وی افزود که همچنین به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافران جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی در طول تابستان در این شهرستان برگزارشد وهنرمندانی از استان های مازندران، فارس، چهارمحال بختیاری، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی وغربی و یزد به همراه هنرمندان گلستانی و ترکمن به ارائه آثار و صنایع دستی خود پرداختند که فروش مطلوب هنر دست ها نشاندهنده استقبال خریداران و رضایت عرضه کنندگان آثار هنری است.
به گفته وی؛ در ساحل بندرترکمن دو بازارچه ساحلی با حدود 400 غرفه برای ارائه خدمات سفر و صنایع دستی منطقه و کشور به مسافران و گردشگران فعال است و از اواسط تابستان امسال نیز با بهره برداری از بازارچه ساحلی ستاره ترکمن ، تعداد 80 غرفه دیگر به مجموعه این بازارچه ها افزوده شد.
وی همچنین از تلاش برای جذب بیشتر گردشگر و افزایش ماندگاری آنان با همکاری دستگاه های دیگر شهرستان خبر داد.
بندرترکمن از شهرهای غربی و ساحلی گلستان بوده و در فاصله 40 کیلومتری از گرگان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
بندرترکمن با وجود جاذبه های طبیعی مانند دریا، جنگل، جزیره آشوراده، آداب و رسوم قوم ترکمن و صنایع دستی ترکمن یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان گلستان محسوب می شود.
صنایع دستی این شهرستان شامل قالی، قالیچه و پشتی ترکمنی، سوزن دوی، زیورآلات و نمدمالی است.
از مهمترین مناطق گردشگری و تاریخی بندرترکمن می توان از جزیره آشوراده در دل خزر، اسکله توریستی ساحل، میدان سوارکاری ،پادگان روسها، زیارتگاه بهاءالدین نفشبندی و آرامگاه آق امام نام برد.
بازارچه مرزی در کنار ساحل، دوشنبه بازار در داخل شهر، پادگان روسها واقع درجزیره آشوراده ، زیارتگاه بهاءالدین نقشبندی در فاصله 10کیلومتری شمال شرقی بندرترکمن و از همه مهمتر آشوراده در فاصله 2 کیلومتری شهر و در دل آب میزبان گردشگران است.
آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است؛ این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آمد.
براساس مصوبه دولت یازدهم و قول رییس جمهوری به مردم گلستان قرار است حدود 10 درصد جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.
7333/1648
گزارش : علی قاسمعلی ** انتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما