با تلاش مرکز نوآوری جواهرات و سنگ‌های قیمتی؛

فضای کسب و کار مبتنی بر دانش حوزه جواهرات ایجاد می‌شود

صاحب‌خبر -

به اعتقاد رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی، ایجاد مرکز نوآوری برای نخستین بار در کشور در حوزه خاص جواهرات، می‌تواند تأثیر بسزایی در تجاری سازی و عملی کردن دست یافته های حوزه جواهرات و ایجاد فضای کسب و کار مبتنی بر دانش روز داشته باشد.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جواد پیش‌بین رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های قیمتی معاونت علمی گفت: با توجه به بیش از یک دهه فعالیت در حوزه جواهرات و گوهر‌سنگ‌ها، ضرورت داشت که اقدامات هماهنگ و موثری جهت ورود کامل دانش روز به حوزه صنعت جواهرات و گوهر سنگها انجام بگیرد

وی به اقدامات اولیه زیربنایی این حوزه توسط کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی اشاره کرد و گفت: تدوین استانداردها، روش‌های آزمون و شناخت،  ارائه استاندارد و تحقیقات صنعتی و استانداردهای حقوق آموزش و فنی و حرفه ای، گمرکات،  اقدامات انگیزشی برگزاری همایش های مختلف سراسر کشور به خصوص در حوزه گوهرسنگ و فعالیت‌های  مستمر کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران زمینه‌ساز ورود ه نوآوری در این عرصه شده است.

پیش‌بین اظهار کرد: با حمایت‌های معاونت تجاری‌سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی و  امضای تفاهم نامه،  زمینه ایجاد مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگهای کشور فراهم شد.

 

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی تصریح کرد:  مرکز یاد شده برای نخستین بار در کشور در حوزه خاص جواهرات ایجاد شده است و قطعا می‌تواند تأثیر بسزایی در تجاری سازی و عملی کردن دست یافته های حوزه جواهرات و ایجاد فضای کسب و کار مبتنی بر دانش روز داشته باشد.

وی جهت دهی صحیح  ب اقدامات نوآورانه در حوزه جواهرات و گوهر سنگ‌ها، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و جذب نخبگان به این حوزه را از اهداف اصلی این مرکز عنوان کرد و افزود: طراحی و ساخت دستگاه های پیشرفته تولید توسط متخصصین، حمایت داخلی از واحدهای طراحی و ساخت مبتنی بر دانش روز، در کنار تشویق و ترغیب متخصصین داخلی و نیز دانشگاهیان برای رفع نیازهای تحقیقاتی بخش خصوصی و ارائه طرح های با ظرفیت کارآفرینی از دیگر اهداف این مرکز نوآوری است.

وی ادامه داد: ارتقای سطح دانش در ذینفعان و فعالان فضای کسب و کار، کمک به ایجاد شرکت های تولید داخلی در بخش های زیربنایی مورد نیاز صنعت و جواهرات و گوهر سنگ های کشور در دستور مرکز نوآوری جواهرات قرار دارد

پیش‌بین، با اشاره نقش مراکز ادانشگاهی و فناوری اظهار کرد: توجه ویژه دانشگاه ها پارک های علم و فناوری و همکاری‌های یبن این بخش‌ها در توسعه فناوری حوزه جواهرات و گوهرسنگ‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

وی با بیان این‌که صنعت جواهرات و گوهرسنگ‌ها می تواند اثرات بسیار زیادی در ایجاد اشتغال گسترده‌تری حتی در سطح خانگی، ایفا کند افزود: این مرکز نوآوری همچنین می‌تواند در ایجاد ارزش افزوده،  بهبود شاخص‌های اقتصادی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نقشی اثرگذار داشته باشد و بر اقتصاد دانش‌بنیان اثر مستقیم و فراگیری خواهد داشت.

 رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌ها قیمتی افزود: این مرکز با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال که ۵ میلیارد آن به صورت اعتبار بوده در مشهد شهر جهانی گوهر سنگها ایجاد شد و به مرور در استان های با ظرفیت دارای توانمندی توسعه صنعت جواهرات گسترش خواهد یافت.

وی نقش نهادهای دست‌اندکار در توسعه این عرصه را یادآور شد و افزود: حمایت و مساعدت معاونت علمی و فناوری و پیگیری هایی موثر معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری زمینه تسهیل ایجاد این مرکز نوآوری را فراهم کرد و دیگر بخش‌های اثرگذار نیز باید در این راه ایفای نقش کنند.

 

پایان پیام/24

 

نظر شما