شناسهٔ خبر: 21522996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همه چیز درباره جدیدترین موشک بالستیک ایران/خرمشهر لرزه به اندام دشمن انداخت

خبرگزاری شبستان: جدیدترین موشک بالستیک ایران با نام "خرمشهر" در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران رونمایی شد. این موشک ۲ هزار کیلومتر برد دارد و می تواند تا ۱۸۰۰ کیلومتر سر جنگی حمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، در جریان برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس که با حضور رییس جمهوری و جمعی از نیروهای نظامی برگزار شد، سامانه موشکی خرمشهر در معرض نمایش قرار گرفت. این سامانه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده و در اختیار نیروی هوا فضای سپاه قرار گرفته است.

 

بنابراین گزارش و به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی‌ هوافضا در حاشیه مراسم رژه نیروهای این سامانه دستاورد جدیدی است که دوستان ما در وزارت دفاع برای سپاه ساخته است. سامانه موشکی خرمشهر دارای ۲۰۰۰ کیلومتر برد است که قابلیت حمل کلاهک ۱۸۰۰ کیلوگرمی را دارد. این سامانه می‌تواند به جای یک کلاهک تعداد بیش‌تری کلاهک برای اصابت قراردادن چندین هدف حمل کند. ابعاد کوچک و تاکتیکی‌تر شدن این سامانه از دیگر ویژگی‌های آن است. مراحل آموزش استفاده از سامانه موشکی خرمشهر در حال انجام است و به زودی این سامانه توسط نیروی هوافضای سپاه عملیاتی خواهد شد.

 

خرمشهر؛ اولین موشک بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی

موشک خرمشهر به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی رونمایی شده است. 4 مهر ۱۳۹۵ سردار حسین دهقان، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود که موشک غدیر، موشک سوخت جامد برد بلند، موشک سجیل، موشک جامد برد بلند با دقت اصابت بالا و موشک خرمشهر با دقت اصابت بالا با برد بلند از دستاوردهایی خواهد بود که آینده‌ای نزدیک در خدمت قرار خواهد گرفت و پس از یکسال از این اعلام، مدل نهایی این سامانه به عناون سومین موشک بالستیک ایرانی با برد رسمی ۲ هزار کیلومتر به نمایش عمومی درآمد.

 

اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده است. از این موشک که طرح آن کاملا بومی بوده در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد. به گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود.

موشک خرمشهر با قطر ۱.۵ متر و طولی در حد موشک شهاب-۳ یعنی در حدود ۱۵ متر قابلیت حمل کلاهک منفرد یا چندگانه تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد. کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است اما می توان انتظار داشت کلاهک های دیگری که در موشک هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد.

 

موشک خرمشهر با توجه به ساختار خود و عدم نیاز به بالک و طول کمتر نسبت به موشک های قدر و سجیل  و عماد، کاندیدای اول بکارگیری در یک پرتابگر زیرسطحی در آینده است. این موشک نیز مانند قیام، در مرحله روشن بودن پیشران، تنها با اتکا به سامانه «کنترل بردار رانش» هدایت می شود. کلاهک جداشونده آن نیز می تواند با اتکا به تجربه موشک عماد که دارای خطای چند متر در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر طراحی شود هر چند که تجهیزات کنترل آیرودینامیکی روی کلاهک نمونه رونمایی شده خرمشهر دیده نمی شود.

 

سه گانه های 2 هزار کیلومتری ایرانی

با احتساب موشک خرمشهر، شمار موشک‌هایی که ایران قادر است با آنها، اهداف مختلف را در فاصله 2000 کیلومتری هدف قرار دهد، به سه مدل رسیده است. موشک خرمشهر جدیدترین موشکی است که در مسیر سجیل و قدر قدم می‌گذارد. در صورت وقوع هر نوع تهدیدی، جمهوری اسلامی ایران قادر است تمام اهداف مورد نظر به خصوص اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی، از تاسیسات گازی صهیونیست‌ها در غرب سرزمین‌های اشغالی تا بقیه نقاط این رژیم را به دقت بالا با موشک‌های 2000 کیلومتری هدف قرار دهد.  موشک بالستیک سجیل، غول 23 تُنی ایران به حساب می آید. در کنار آن  موشک بالستیک قدر F هم جز توان دفاعی مهم ایران است البته غیر از موشک‌های 2000 کیلومتری، ایران قادر است با موشک‌های دیگر خود یعنی موشک‌های میان بردی همچون قدر اچ و اس، شهاب 3 و عماد هم، بیشتر این اهداف را مورد اصابت دقیق قرار دهد.

 

در ذیل، نگاهی داریم به ویژگی‌های موشک‌های 2000 کیلومتری ایران که از امروز، 3گانه شدند.

 

** موشک بالستیک سجیل

- برد: 2000 کیلومتر

- وزن مسلح: 23,540 کیلوگرم

- وزن سر جنگی: 650 کیلوگرم

- ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

- نوع: دو مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده

- سوخت: جامد

- طول: 17.90 متر

- قطر: 125 سانتی متر

 

موشک بالستیک قدر F

- طول: 15.86 متر

- وزن مسلح: 17460 کیلوگرم

- وزن سرجنگی: 650 کیلوگرم

- سوخت: مایع

- قطر: 125 سانتی متر

- نوع جدایش: تک مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده

- ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

 

موشک خرمشهر

- برد: 2 هزار کیلومتر

- قابلیت: حمل چند کلاهک

- نوع جدایش: تک مرحله‌ای

- سوخت: مایع

- وزن مسلح: نامشخص

- وزن سر جنگی: نامشخص

- ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

- هدایت: بدون باله (این موشک بعد از موشک قیام، دومین موشک بدون باله ایرانی است)

 

 

نظر شما