شناسهٔ خبر: 21521990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گفتمان‌محوری در برنامه‌های محرمی سیما

با حلول ماه محرم‌الحرام و فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا(ع)، رسانه ملی هم به سهم خود با جامعه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت همراه شده و به مناسک دینی و مذهبی و برپایی مراسم سوگواری آل‌الله می‌پردازد. رادیو ایران با ویژه برنامه «از ما به سر دویدن» در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محسن حججی شرکت می کند. سردار سرتیپ حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح 4 مهرماه مهمان برنامه دستخط می شود. پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون در اینستاگرامش داستانی را نقل قول کرد که خواندنش خالی از لطف نیست. شبکه یک سیما مراسم تشییع پیکر پاک شهید محسن حججی را بطور زنده و مستقیم با 11 دوربین پوشش تلویزیونی خواهد داد. مسابقه «فرمانده» با آغاز هفته دفاع مقدس هر روز از رادیو ایران به سمع مخاطبان می رسد. مجموعه تلویزیونی آسمان هوای باران دارد به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی امیر پور رحمانی یکشنبه دوم مهر در شهرستان قزوین کلید خورد. وقتی با او صحبت می‌کنم اولین چیزی که توجه‌ام را جلب می‌کند لهجه مشهدی‌اش است، غلیظ و آشنا، هر چند خودش می‌گوید خیلی مراقب است که این لهجه از لا به لای صحبت‌هایش بیرون نزند ! هادی عامل، اصالتا مشهدی است، اما سال‌هاست به تهران مهاجرت کرده و اکنون به چهره‌ای محبوب بین مردم تبدیل شده است. گیتی معینی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همان مادر سنتی سریال طنز «سفر در خانه» است که مخاطبان با او و نقش‌هایش خاطره‌ها دارند. این بازیگر کهنه‌کار گلایه‌مند است که چرا نقش‌های خوب برای بازیگران پا به سن گذاشته نوشته نمی‌شود و حتی دستمزدشان کم است. به بهانه بازی اخیر معینی در سریال سفر در خانه با او به گفت‌وگو نشستیم. نوجوانی به قطع دوره‌ای حساس و تاثیرگذار در رشد آدمی است. دورانی که در آن کودکی که تا پیش از این نوپا و در عوالم کودکی‌اش بوده، رفته‌رفته رشد می‌یابد، نسبت به اجتماع اطرافش حساس می‌شود و در همین دوران نوجوانی کم‌کم به سوی جامعه‌پذیری و کسب هویت اجتماعی‌اش می‌رود تا نهایتا جوانی بالغ شود. دو سریال رادیویی جدید با عناوین «سراب» و «من یک روهینگیایی هستم» وارد مرحله تولید در رادیو نمایش شد. ویژه برنامه «محشر واژه ها» عنوان برنامه ای تولیدی در دهه اول محرم است که هرشب ساعت 20:50 دقیقه از شبکه پنج سیما پخش می شود. مداحی از

صاحب‌خبر -

با این حال ضرورت هماهنگی بین شبکه‌های مختلف تلویزیون ایجاب می‌کند، سیاست‌ها و راهبردهای مشخصی در معاونت سیما اتخاذ شود. متولی اصلی این عملیات «شورای معارف سیما» است که در مناسبت‌های ملی و مذهبی به تعیین خط و ربط‌ها و ایجاد هماهنگی بین شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌پردازد.

بر همین اساس، در جلساتی که با حضور نمایندگان شبکه‌های مختلف سیما در محل «دبیرخانه شورای معارف سیما» برگزار شده است، خطوط اصلی برنامه ریزی مناسبتی در ایام محرم و صفر پیش بینی و به شبکه‌های مختلف ابلاغ شده است. در این برنامه ریزی که بخشی از آن مبتنی بر ایجاد هماهنگی محتوایی است، موضوع «سبک زندگی حسینی» به‌عنوان رکن اصلی مدیریت پیام تعیین شده است. بر همین اساس موضوعاتی مانند اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، تبیین جایگاه مقاومت و پایداری در نیل به زندگی عزتمندانه، تأکید بر عقلانیت در مکتب عاشورا، الگوبرداری و الگوسازی از سیره اخلاقی و رفتاری امام حسین(ع) در ارتباط با ما سوی الله، جایگاه عبادت و عبودیت در نهضت امام حسین(ع)، موضوع تبیین جایگاه زن در سبک زندگی حسینی و تبیین نقش فرهنگ حسینی علیه‌السلام در تربیت مطلوب اعضای
خانواده مورد توجه است.

محور بعدی در تعیین راهبرد تبلیغاتی برای ایام محرم تلاش برای پیشگیری از همپوشانی در بین شبکه‌ها بوده است. آسیبی که بعضا مشاهده می‌شد دو شبکه به‌طور همزمان به پخش یک دعا یا پوشش یک مناسک خاص اقدام می‌کردند. برای جلوگیری از این آسیب به شبکه‌ها توصیه‌هایی شده و زمان پخش مراسم‌ها، مجالس عزاداری به‌طور مشخص برای هر شبکه تعیین شده است. همچنین ضمن استقبال از بهره‌گیری شبکه‌ها از سخنرانان و مداحان جدید و انقلابی، مقرر شده است برای اطمینان از کیفیت لازم مداحی‌ها و سخنرانی‌ها، مجوزهای لازم از شورای معارف سیما دریافت شود.

علاوه بر این موارد، شورای معارف مصمم به نظارت محتوایی و شکلی بر پخش روضه‌خوانی‌ها بوده و حفظ شئونات و نیز صحیح‌خوانی مقاتل را با دقت رصد خواهد کرد. بنابراین پخش و نمایش هرگونه انحراف و کج‌اندیشی در فضای عزاداری محرم نظیر نمایش رفتارهای نامعقول، عوامانه و صرفاً احساسی در عزاداری، بیان روضه و مصیبت‌خوانی مکشوف و بی‌پرده، پخش مداحی‌هایی که در آن از موسیقی‌های پاپ و غربی الهام‌گرفته شده و بیان مباحث تفرقه‌انگیز و مغایر با وحدت مسلمانان، ممنوع است.

در عین حال پیشنهاداتی به برنامه سازان ارائه شده که می‌تواند به رنگ آمیزی و تنوع بخشی به آنتن شبکه‌ها کمک کند. مواردی مانند خودداری از سیاه‌پوش‌ کردن تمام صحنه و دکور و استفاده از المان‌های تصویری مرتبط با این ایام توصیه شده است. علاوه بر آن موضوعاتی مانند معرفی هنرها و هنرمندان عاشورایی، پخش آثار سینمایی مرتبط با عاشورا و عزاداری ایام محرم و همچنین تأمین و پخش مستندهای جذاب و فاخر مرتبط با ایام محرم در دستور کار قرار داده شده است.

امید که تلاش‌های شورای معارف سیما با همت و همیاری مدیران معارفی رسانه ملی بخصوص معاونت سیما مورد رضایت مخاطبان تلویزیون قرار بگیرد.

محمدحسین محمدزاده

دبیر شورای معارف سیما

نظر شما