شناسهٔ خبر: 21521505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

خوش‌نشینی اعضای شورای شهر تهران به سبک اصلاح‌طلبان‌

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، شورای شهر تهران در دوره پنجم کار خود را با شعار "شورای شیشه‌ای"  آغاز کرد و اعضا‌ تأکید کردند که تمام موضوعات شهری و امور شورا باید شفاف باشد.

اما این موضوع خیلی دوام نیاورد و از همان زمان شورای شهر تهران وارد حاشیه شد که از آن جمله می‌توان به نقدهای اعضای شورا به انتصابات شهردار تهران و انتخاب معاونانش  و برگزاری جلسه در پشت درهای بسته اشاره کرد.

معاونانی که به اعتقاد برخی، تعدادی از آنها بازنشسته هستند و قانوناً نمی‌توانند در پست‌های مدیریتی حضور یابند.

علیخانی در این زمینه اظهار کرد: یکی از شعارهای اصلاح‌طلبان قانونمداری است.

وی افزود: به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران غیرقانونی است که چند انتصاب داشته‌ایم که بازنشسته شده‌اند.

علیخانی افزود: استثنایی نیز وجود دارد که افرادی که در منصب قرار گرفته‌اند جزء استثنا نیستند و این مراحل قانونی انتصاب باید طی شود و این در حالی است که  3 نفر از معاونان جدید شهرداری تهران بازنشسته هستند و مجوزهای لازم را ندارند.

پس از اظهارات علیخانی و گلایه وی به شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران برای پایان دادن به حرف و حدیث‌های مطرح شده تصمیم گرفت جلسه‌ای را با حضور شهردار تهران و اعضا برگزار کند.
پس از پایان جلسه علی اعطا در خصوص محتوای جلسه اظهار کرد: در این جلسه به حضور بانوان و جوانان در سطوح معاونان و مدیران و شهرداران مناطق تاکید شد.

علی اعطا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جزئیات جلسه امروز اعضای شورای شهر تهران با محمدعلی نجفی شهردار تهران اظهار کرد: این جلسه بلافاصله پس از اتمام ششمین جلسه شورا در طبقه اول ساختمان شورا برگزار شد. 

وی تصریح کرد: این جلسه با محوریت فرایند انتصابات در شهرداری تهران برگزار شد و اعضای شورای شهر نکاتی را مطرح و شهردار نیز مطالبی را ارائه کرد. 

اعطا افزود: در این جلسه به نحوه انتصابات در آینده اشاره شد که به چه شکلی انجام گیرد. 

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه امروز در خصوص چند نکته که مورد دغدغه اعضای شورا و شهردار تهران بود، بحث و تبادل نظر شد و از آن جمله می‌توان به حضور بانوان در سطح معاونان، شهرداران مناطق اشاره کرد.

وی افزود: شهردار تهران نیز در این جلسه استفاده از وضعیت جوانان و جوانگرایی در مدیریت شهری و همچنین در رابطه با حضور بانوان در سطح مدیریت شهری صحبت‌هایی را ارائه کرد.

اعطا گفت: در جلسه امروز شهردار تهران نیز بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در شهرداری تهران تاکید کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فرایند انتصابات در آینده تغییر خواهد کرد و از نظر اعضا استفاده خواهد شد یا خیر، گفت: ما از ابتدا هم قرارمان با شهردار تهران این بوده است که در انتصابات مداخله نکنیم و در واقع نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنیم و بیشتر نظر مشورتی داشته باشیم. 

اعطا گفت: قاعدتاً هیچ وقت در خصوص انتصابات شورا هیچ وقت دخالت نخواهد کرد و در واقع نظرات خود را به شهردار تهران به صورت مشورتی ارائه خواهد کرد و تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

وی گفت: به طور طبیعی هر مدیر و مسئولی می‌تواند معاونان و زیرمجموعه‌های خود را انتخاب کند و شورا نیز برای پاسخگویی از بخش‌های مختلف پاسخ لازم را از شهردار تهران دریافت خواهد کرد.

پس از این جلسه نیز، سیدابراهیم امینی عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر پنجم تهران، درباره منع قانونی انتخاب معاونان بازنشسته در شهرداری تهران گفت: "درست است که قانون ماده‌ای برای منع به کارگیری بازنشستگان دارد اما طبق تبصره استثناء هم وجود دارد."

وی ادامه داد: "استثنائات این قانون مربوط به انتخاب وزرا و معاونین است، که طبق آن به کارگیری بازنشستگان مشکل قانونی ندارد."

عضو کمیسیون حقوقی با اشاره به مساوی بودن جایگاه شهردار تهران و وزرا اظهار کرد: "باتوجه به اینکه جایگاه شهردار تهران در سطح وزراست، و معاونین شهردار در سطح معاونین وزرا هستند این انتخاب جزء استثنائات محسوب می شود."
با بسته شدن پرونده انتصابات در شهرداری تهران و معرفی چند شهردار منطقه از سوی محمد‌علی نجفی، کمتر کسی فک می‌کرد که شورا در کمترین زمان مجدداً حاشیه‌ساز شود و این در حالی بود که چند روز پیش خبری مبنی بر "خرید یک‌میلیاردی تبلت‌ و خودروهای جدید برای اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران" روی خروجی خبرگزاری‌ها و کانال‌ها منتشر شد.

پس از انتشار گسترده خبر فوق بسیاری از کاربران شبکه عای مجازی این اقدام اعضای شورای شهر تهران غیر نادرست خوانده و تاکید کردند اعضا به جای تعویض خودروهای خود به فکر رفع مشکلات شهر باشند.

خبری که باعث واکنش‌های بسیاری شد؛ خرید 21 عدد  تبلت‌ 4 میلیون و 570 هزار تومانی و 21 دستگاه  پژوپارس‌ 42 میلیون و 300 هزار تومانی برای اعضای شورای شهر تهران  موج انتقادات شدیدی را برای اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران داشت.

پس از انتشار خوب فوق، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران با بیان  اینکه تمایلی برای تحویل خودروی پژو پارس‌ در دوره جدید ندارد، اظهار کرد: بنده اعلام کرده‌ام که از همان خودروی که برای اعضای شورای شهر  تهران در دوره قبل  بوده استفاده خواهم کرد.

وی گفت: خودروی که هم اکنون از دوره گذشته در اختیار بنده قرار گرفته شده مستهلک نبوده و نیازی به تعویض ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر در خصوص دلیل عدم دریافت خودروی پرشیا، بیان کرد: این کار شخصی است و همان طور که گفتم با خودرویی که در اختیار قرار دارم می‌توانم به امور مربوطه  شورا برسم.

پس از این ماجرا، شهربانو امانی اظهارات تندی درباره واگذاری خودرو و تبلت به اعضای شورای شهر داشت.
وی در این زمینه اظهار کرد:این موارد برای اعضا نیست بلکه صرفاً ابزار کار سازمان اداری شورای شهر است. خوب، بالاخره اعضای شورا باید بر شهر تهران با این وسعت نظارت و سرکشی کنند و این موارد ابزار در اختیار آنهاست.
وی اضافه کرد: خواهش می‌کنم رسانه‌ها تعهد استقلال داشته باشند و با عدل و انصاف اطلاع‌رسانی کنند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال تسنیم در خصوص اینکه آیا او نیز همچون یکی دیگر از اعضای شورا این خودرو و تبلت را قبول نمی‌کند یا خیر، گفت: من چند روز پیش از راننده‌ای که با ما در شورا همکاری می‌کند از وضعیت خودروی در اختیار پرسیدم که او در پاسخ به من گفت که «این خودرو کار می‌کند و مشکلی ندارد» ولی من شخصاً نمی‌دانم که دو سال بعد برای این خودرو چه اتفاقی می‌افتد و یا مستهلک می‌شود و مخارج پیدا خواهد کرد یا خیر، ولی تا زمانی که این ماشین مستهلک نشده باشد از همان ماشین قبلی استفاده می‌کنم ولی اگر روزی هزینه استهلاک آن بالا رود طبیعتاً انتظار خواهم داشت که این خودرو را تعویض کنند.

امانی در ادامه با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها نسبت به حساس شدن در خصوص موضوع واگذاری خودروها و تبلت‌ها به اعضای شورای شهر گفت: متأسفانه در این مملکت زمانی جوّی رخ می‌دهد و جوگرفته می‌شویم و اتفاقاتی می‌افتد و ای‌کاش شما رسانه‌ها نه‌فقط امروز بلکه همیشه در صحنه باشید.

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره اینکه چه لزومی داشت تبلتی با قیمت بالاتر از 4 میلیون تومان برای هر یک از اعضای شورای شهر خریداری شود، گفت: آقای تسنیم، من قیمت تبلت‌ها را نمی‌دانم ولی چرا وقتی که برخی اعضای شورا به‌جای یک ماشین چند خودرو در اختیار داشتند و آن را در اختیار خانواده‌هایشان گذاشتند، شماهایی که ولایی هستید حساس نشدید؟

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال تسنیم در خصوص معرفی این افراد که چندین خودرو گرفته‌اند، گفت: من نمی‌دانم شما که این‌قدر ناظر بر امور هستید بگویید.

امانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه "آیا اعضای شورای چهارم شهر تهران چند ماشین داشتند که در اختیار خانواده‌شان بوده؟ و شما چرا آنها را معرفی نمی‌کنید؟"، افزود: من نمی‌خواهم در این مورد این بحث را ادامه بدهم.

وی با اشاره به چاپ 3 جلد کتاب گزارش عملکرد شهردار سابق تهران مدعی شد هزینه این کار 28 میلیارد تومان شده است و خطاب به خبرنگار تسنیم گفت: شما چرا در مورد این هزینه و گزارش عملکرد 12ساله آقای شهردار نظارت نکردید؟

عضو شورای شهر تهران گفت: به هر حال 4 سال قبل نیز اعضای شورای شهر تبلت‌هایی را در اختیار داشتند که با آن کار می‌کردند ولی اگر مردم درخواست داشته باشند که من این تبلت را نگیرم نمی‌گیرم.

امانی با اشاره به تعویض ناوگان پلیس و ورود خودروهای بنز به این ناوگان در دهه اخیر نیز گفت: یک زمانی پلیس خارج از قانون الگانس‌ها را برای نوسازی ناوگان نیروی انتظامی وارد کرد و ما همه معتقدیم در همه جا باید تلاش کنیم و شما چشم و گوش ما باشید، چه تسنیم و چه فارس.

وی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم در خصوص اینکه "آیا شما و اعضای دیگر اصلاح‌طلب شورا نسبت به خواست برخی از اصلاح‌طلبان پرسابقه که خواستار پس دادن خودروها و تبلت‌ها بودند، از گرفتن این خودرو و تبلت امتناع خواهید کرد یا خیر؟"، گفت: این خودرو اصلاً به من تحویل داده نشده است.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از رسانه‌ای شدن موضوع واگذاری خودروها و تبلت‌ها به اعضای شورای پنجم گفت: ما نباید نظارت جناحی داشته باشیم. به هر حال مردم باید بدانند که در حال حاضر 140 پست مصوب در شورای شهر وجود دارد ولی شورای شهر 450 نیرو دارد و شهرداری تهران نیز بیش از 65 هزار نیرو در اختیار دارد.
امانی در پاسخ به این سؤال که ایا شورای شهر قصد تعدیل این نیروها را دارد یا خیر، گفت: ما باید در یک فرایند نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنیم.

وی با دلخوری از انتشار اسناد مربوط به خرید خودروها و تبلت برای اعضای شورای شهر مدعی شد: "وقتی می‌خواهند سندی رو کنند لازم نیست این اسناد را بفرستند به مرکز یک استان و آن را برای آمدنیوز بفرستند که همه می‌دانیم کیست".

عضو شورای شهر تهران در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که "چطور در حالی که این اسناد از سوی اصلاح‌طلبان منتشر شده آن را مرتبط با آمدنیوز می‌دانید؟"، تصریح کرد: ما حاضریم به دادگاه برویم تا ببینیم حق با کیست؟

پس از اظهارات شهربانو امانی عضو فعلی شورای شهر تهران، رضا تقی پور سخنگوی سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه صحبت‌های خانم امانی دروغ است، گفت: از او شکایت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خانم امانی بهتر است کمی مطالعه و بعد اظهارنظر کند به‌طوری که در دوره قبل تعدادی اعضاء حتی ماشین برای پیگیری امور شورا را  نیز دریافت نکردند.

تقی‌پور افزود: اینکه یک عضو شورای شهر تهران به‌راحتی تهمت می‌زند و رد می‌شود درست نیست و خانم امانی اگر سند و مدرکی دارند حتماً منتشر کنند و ما هم استقبال می‌کنیم.

سخنگوی سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در تمام دوره‌ها همه واگذاری‌ها و در نهایت تحویل هر دستگاه و خودرو بر اساس چارچوب بوده و این موضع روشن است.

وی افزود: تهمت‌های خانم امانی را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم در حالی اعضای شورای شهر تهران در ابتدا وردشان شهر تهران را شبیه به شهر سوخته تعبیر می‌کردند که هم اینک بر ای رسیدگی به مسائل شهری و دغذعه شهروندان، دغدغه خودشان تهیه تبلت و خودروی صفر شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما