شناسهٔ خبر: 21521088 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شرکت‌های مهمی که غول‌های تکنولوژی آنها را خریده‌اند

معامله‌های جذاب دنیای تکنولوژی

عاقله ترابی: پنج‌شنبه گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه کمپانی گوگل بخش موبایل اچ‌تی‌سی را خرید. طبق این اطلاعات قرار است گوگل با پرداخت 1/ 1 میلیارد دلار بخش موبایل اچ تی‌سی را از آن خود کند. البته این قرارداد اوایل سال 2018 اجرا خواهد شد. بخش موبایل اچ‌تی‌سی سال‌هاست که با گوگل همکاری می‌کند و حتی در ساخت تلفن هوشمند نام‌آشنای پیکسل گوگل کمپانی اچ‌تی‌سی با این شرکت همکاری داشته و قرار است نسل دوم پیکسل هم به دست اچ‌تی‌سی ساخته شود. اچ تی سی در سال‌های اخیر در بخش موبایل فروش چندانی نداشته و حتی رو به سقوط هم رفته است. این کمپانی در سال 2015 حدود 18میلیون تلفن هوشمند به فروش رسانده و در سال 2016 هم در آمریکا، چین و اروپا کاهش فروش داشته و این رقم به مراتب کمتر شده است. در ماه آگوست امسال نیز این شرکت با کاهش 50درصدی فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد و از 8/ 8 درصد سهم بازار موبایل در سال 2011 به نیم درصد رسیده است. با این وضعیت خرید اچ‌تی‌سی از سوی گوگل می‌تواند برای رشد اچ تی‌سی و افزایش فروش این کمپانی کمک جالب توجهی کند و البته که گوگل هم از این معامله بی‌نصیب نخواهد ماند و بی‌شک در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌تواند جایگاه خود را ارتقا دهد. گوگل در خرید بخش سخت‌افزاری شرکت‌های بزرگ ید طولایی دارد. هرچند گاهی هم از خریدهایش راضی نیست و امتیازش را به فروش می‌رساند؛ مانند موتورولا که در سال 2011 خرید ولی آنطور که باید نظر گوگل را جلب نکرد و سه سال بعد گوگل آن را به فروش رساند.

صاحب‌خبر -

 

با این حال گوگل از اغلب خریدهایش راضی بوده و هست. یکی از جالب‌ترین خریدهای گوگل که احتمالا خیلی از ما نمی‌دانستیم این است که گوگل در سال 2005 اندروید را خریده است. اندروید بی‌شک نه‌تنها تاکنون بهترین خرید گوگل بوده است، بلکه یکی از بهترین خرید‌های تاریخ تکنولوژی محسوب می‌شود. گوگل این کمپانی را حدود 12 سال پیش به قیمت 50 میلیون دلار خریده است. اندروید حالا روی بیش از 80 درصد تلفن‌های هوشند دنیا نصب شده است و محبوبیت چشمگیری دارد. اندروید حالا برای گوگل اهمیت بسیاری دارد و یکی از موارد مهمی است که از طریق آن می‌تواند کسب درآمد کند. جالب است بدانید شانس در اختیار داشتن اندروید را پیش از گوگل کمپانی سامسونگ داشت که از این موقعیت استفاده نکرده و پیشنهاد اندرویدی رابین را رد کرده است. اندی رابین، اندروید را برای دوربین‌های عکاسی طراحی کرده بود ولی پس از مدتی از فعالیت در این حوزه ناامید شد و به سمت تلفن‌های هوشمند روی آورد. او پس از شنیدن پاسخ منفی از سوی سامسونگ به سراغ گوگل می‌رود و پیشنهاد ارائه سیستم‌عامل موبایل می‌دهد.

این غول تکنولوژی نیز از همان ابتدا حمایت خود را اعلام می‌کند و پس از خرید اندروید شروع به راه‌اندازی این پروژه کردند. به این ترتیب محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل دنیا متولد شد و به سرعت به رشد چشمگیری دست یافت. طبق آخرین آماری که گوگل اعلام کرده است اندروید نوگت با 5/ 11 درصد از سهم بازار دستگاه‌های اندرویدی، رتبه چهارم را در اختیار دارد. اندروید مارشملو نیز با سهم 8/ 31 درصدی از بازار، پرکاربردترین نسخه اندروید را از آن خود کرده است. اندروید لالی‌پاپ نیز با 1/ 31 درصد رتبه دوم را از آن خود کرده است. رتبه سوم هم به اندروید کیت‌کت اختصاص می‌یابد که رقمی معادل 1/ 17 درصد است. البته این آمار مربوط به پیش از رونمایی اندروید اوریو است. باید منتظر باشیم و ببینیم نسخه جدید اندروید چه محبوبیتی کسب می‌کند ولی هرچه هست آمار و ارقام از سال 2005 تاکنون نشان می‌دهد خرید اندروید از سوی گوگل یکی از بهترین خرید‌های تاریخ دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود.

گوگل از این دست خریدهای سودبخش کم نداشته است. یکی دیگر از معامله‌های جالب این غول دنیای فناوری خرید یوتیوب است. گوگل در سال 2006 یوتیوب را به مبلغ 65/ 1 میلیارد دلار که رقم قابل توجهی است خرید. این معامله در حالی بود که گوگل آن‌طور که باید مطمئن نبود که از طریق یوتیوب می‌تواند کسب درآمد داشته باشد یا نه. یک دهه بعد این شرکت موفق به ایجاد سیاست‌هایی بر پایه کسب درآمد بالاتر شد تا جایی که در سال 2015 یوتیوب حدود 6 میلیارد دلار برای گوگل درآمد به همراه داشت. هرچند هنوز آن‌طور که باید گوگل از طریق یوتیوب درآمدی را که در نظرش بوده به دست نیاورده ولی از آنجا که عادت‌های تماشای فیلم و ویدئو به سوی ابزارهای آنلاین سوق پیدا کرده استفاده کاربران از یوتیوب هر روز بیشتر می‌شود و بالطبع درآمد گوگل از این برنامه‌ هم روز‌به‌روز در حال افزایش است. مخاطبان جهانی یوتیوب تا ماه آگوست سال 2006 به 1/ 72 میلیون نفر رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن 8/ 2 میلیون نفر بود.

طبق آماری که اخیرا اعلام شد، در ژانویه 2017 بیش از 183 میلیون آمریکایی نزدیک 50 میلیارد تصویر ویدئویی را روی یوتیوب تماشا کرده‌اند. طبق این آمار از هر دو کاربر اینترنتی در جهان یک نفر در یوتیوب حضور دارد. نکته جالب اینکه میزان مشاهده تصاویر ویدئویی در یوتیوب از سوی کاربران جهانی سالانه 50 درصد افزایش می‌یابد و همه این اعداد و ارقام نشان‌دهنده این است که گوگل این بار هم انتخاب درستی کرده است.  خریدهای موفقیت‌آمیز گوگل کم نیست ولی دراینجا فقط به یک نمونه دیگر اشاره می‌کنیم که آن هم نرم‌افزار نام‌آشنای این‌روزها با نام ویز (waze) است.  ویز مدتی است که در بین کاربران دنیا و حتی در کشور ما محبوبیت بسیاری پیدا کرده به‌طوری‌که همه ترجیح می‌دهند هنگام رانندگی به‌جای نقشه آنلاین گوگل از این نرم‌افزار استفاده کنند که به‌مراتب امکانات و قابلیت‌های بهتری دارد. گوگل این کمپانی را حدود چهار سال پیش به قیمت 1/ 1میلیارد دلار خرید. ویز در سال 2008 توانسته بود مبلغ 12 میلیون دلار و در سال 2011 حدود 30 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

نکته جالب در این میان این است که فیس‌بوک هم از مشتری‌های ویز بود ولی حاضر نشده بود بیش از یک میلیارد دلار برای این معامله هزینه کند که در نهایت ویز با تفاوت کمی بیش از مبلغ مد نظر فیس‌بوک به گوگل رسید. حالا که سخن از فیس‌بوک شد بد نیست اشاره‌ای هم به خریدهای جالب توجه این کمپانی بکنیم. فیس‌بوک دو مورد خرید مهم داشته که یکی واتس اپ است و دیگری اینستاگرام. هر دو این برنامه‌ها به حدی مشهور و محبوب هستند که نیازی به معرفی نیست. واتس‌اپ در سال 2009 راه‌اندازی و در اکتبر 2014 با مبلغ 8/ 21 میلیارد دلار از سوی گوگل خریده شد. این نرم‌افزار هر سال در حال رشد و جذب کاربران بیشتری است به‌طوری‌که طبق آخرین آمار تعداد کاربران فعال روزانه این برنامه به یک میلیارد نفر رسیده است. جالب اینجاست که در سال گذشته تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن یک میلیارد نفر بوده است. همچنین بر اساس این اطلاعات کاربران واتس‌اپ روزانه 5/ 4 میلیارد عکس و یک میلیارد فیلم را به اشتراک می‌گذارند.

کمپانی فیس‌بوک اینستاگرام را نیز در سال 2012 با پرداخت مبلغی معادل یک میلیارد دلار خرید. این معامله در زمان خودش مخالفت‌های بسیاری داشت و حتی جنبش ضد فیس‌بوکی هم راه افتاد که از نظرشان این اقدام زاکربرگ سنجیده نبود ولی حالا پس از گذشت حدود پنج سال از آن معامله اعداد و ارقام نشان‌ می‌دهد که فیس‌بوک با این خرید ضرر که نکرد، سود هم برای شرکت خود به ارمغان آورد. موضوع اینجاست که زاکربرگ در این میان حرکت هوشمندانه‌ای انجام داد چراکه در آن روزها اینستاگرام در حال رشد و توسعه بود و رقابت با آن مشکل به نظر می‌رسید. در این میان فیس‌بوک ناچار به مقابله و رقابت بود ولی تصمیم هوشمندانه‌ای که گرفت این بود که به جای جنگ با رقیب، سعی کرد این شرکت را از آن خود کند و موفق هم شد. رشد اینستاگرام به جایی رسید که در پایان سال ۲۰۱۴، به مجموع ۳۰۰ میلیون کاربر که روزانه ۷۰ میلیون تصویر و ویدئو به اشتراک می‌گذارند دست یافت. در طول دو سال گذشته نیز، تعداد کاربران فعال این نرم‌افزار دو برابر شده و به رقم ۶۰۰ میلیون کاربر دست یافته است.

در میان خریدهای جالب توجه غول‌های تکنولوژی باید اشاره‌ای هم داشته باشیم به کمپانی مایکروسافت که همواره در حال خرید شرکت‌های متفاوت برای پیشرفت و توسعه است. این کمپانی در سال 2015 تعداد 18 کمپانی را خریده است که بیشترین میزان خرید در آن سال بوده و پس از آن نیز گوگل با رقم 16 مقام دوم را در این زمینه از آن خود کرده است. یکی از مهم‌ترین خریدهای این شرکت اسکایپ است که حدود 6 سال پیش با رقم 5/ 8 میلیارد دلار انجام شد. یکی دیگر از خریدهای مهم این غول فناوری کمپانی لینکدین بوده است که سال گذشته با رقم 2/ 26 میلیارد دلار انجام شد. تعداد کاربران لینکدین طبق آخرین آمار از 500میلیون نفر عبور کرده است.

 

گوگل بخش موبایل اچ تی سی را خرید

آی‌تی‌ایران: طبق گزارش‌های منتشر شده، توافق بین گوگل و اچ‌تی‌سی به‌صورت رسمی امضا شده است که البته با آنچه که در گذشته تصور می‌کردیم تفاوت دارد. قرار است گوگل طی یک قرارداد 1/ 1 میلیارد دلاری بخش موبایل شرکت اچ‌تی‌سی را خریداری کند. گفته می‌شود این قرارداد اوایل سال 2018 اجرایی خواهد شد. اچ‌تی‌سی سال‌هاست که با گوگل همکاری می‌کند و البته در چند سال اخیر دستگاه‌های موبایلی با دیزاین فوق العاده را تولید کرده است. «ریک اوسترلو» معاون ارشد بخش سخت‌افزاری گوگل در این باره می‌گوید: «حقیقتا از این توافق بسیار خرسند و هیجان‌زده هستیم و لحظه‌شماری می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر پذیرای تیم قدرتمند اچ‌تی‌سی در گوگل باشیم تا بتوانیم در آینده محصولاتی نوآورانه و بی‌نظیر را به طرفداران عرضه کنیم. با وجود این توافق، در کنفرانس خبری گفته شد که شرکت اچ‌تی‌سی فعالیت روی اسمارت‌فون‌های خود را ادامه می‌دهد و شرکت اعلام کرده که قصد دارد پرچمدار جدید خود را در ماه‌های آینده معرفی کند. «وانگ» مدیرعامل شرکت اچ‌تی‌سی می‌گوید: «این توافق یک قدم طلایی در مسیر توسعه همکاری‌های بین دو شرکت بود. با این توافق گوگل می‌تواند تولید سخت‌افزارهای خود را با قدرت و تنوع بیشتری ادامه دهد و از طرف دیگر به اچ‌تی‌سی امکان تولید و عرضه اسمارت‌فون‌های باکیفیت و هدست‌های واقعیت مجازی Vive را می‌دهد.»

این اولین باری نیست که گوگل اقدام به خرید بخش سخت‌افزاری شرکت‌های بزرگ می‌کند. 6 سال پیش گوگل با مبلغ 5/ 12 میلیارد دلار بخش موبایل شرکت موتورولا را خریداری کرد. با اینکه این خرید و همکاری دو شرکت موجب معرفی اسمارت‌فون موتو ایکس شد، اما گوگل این همکاری را ناموفق خواند و در سال 2014 امتیاز موتورولا را به‌فروش رساند. به‌نظر می‌رسد این‌بار گوگل در بخش سخت‌افزار و تولید اسمارت‌فون‌های قدرتمند بسیار جدی است. گوگل و اچ‌تی‌سی از سال‌های گذشته با یکدیگر همکاری داشته‌اند. این دو شرکت در تولید نکسوس 1، تبلت نکسوس 9 و گوشی‌های پیکسل که سال گذشته معرفی شدند، همکاری‌های قابل توجهی داشته‌اند. با به‌خدمت گرفتن تیم قدرتمند اچ‌تی‌سی از سوی گوگل، این شرکت می‌تواند با قدرت و اطمینان بیشتری به رقابت با اسمارت‌فون‌های شرکت‌هایی از جمله سامسونگ و ال‌جی برود.

نظر شما