شناسهٔ خبر: 21520835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیشرفت 44 درصدی طرح مهار آب های مرزی در آذربایجان شرقی

مجری شبکه های فرعی طرح مهار آب های مرزی در آذربایجان شرقی از پیشرفت 44 درصدی این طرح در استان خبرداد.

صاحب‌خبر -

سید علی مختاری در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این طرح به منظور برخورداری از حق آبه کشور از آب های مرزی از سال 1394 اجرا می شود، گفت: مسئولیت انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو و اجرای شبکه های فرعی به عهده جهاد کشاورزی است.

وی با اعلام اینکه با اجرای این طرح 20 هزار و 860 هکتار از اراضی دیم و منابع ملی در این استان از آب رودخانه مرزی ارس بهره مند می شوند، گفت: شرکت های سهامی زراعی و تعاونی های تولید در زمینه ترویج کشاورزی صنعتی به جای کشاورزی سنتی همکاری می کنند.

مختاری با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح در استان آذربایجان شرقی 4 هزار و 600 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: تا زمان حاضر 2 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و یکهزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: طبق قرارداد تا پایان سال 97 این طرح در استان بهره برداری می شود.

مختاری اظهار کرد: با بهره برداری از طرح آب های مرزی، اقتصاد کشاورزی منطقه در شهرستان های خداآفرین، جلفا، ورزقان و مرند دچار تحول عظیمی شده و رونق چشمگیری در تولید و اشتغال مرزنشینان رخ خواهد داد.

شبکه های اصلی طرح آب‌های مرزی قرار است در 11 استان و شبکه های فرعی در 9 استان در قالب یک طرح اجرا شود.

بر اساس این گزارش، سالانه نزدیک به 7.2 میلیارد متر مکعب آب‌ از طریق رودخانه های مرزی از کشور خارج می‌شود و هر چند موضوع مهار آب‌های مرزی قدمتی چندین ساله دارد ولی با همت دولت تدیبر و امید شاهد عملی شدن این طرح هستیم.

رود ارس در شمالغرب کشورمان از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران وارد جمهوری آذربایجان شده و با پیوستن به رودخانه کورا راهی دریای خزر می شود.

حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد. وسعت آن تقربیاً 10320 کیلومتر مربع بوده و حدود 39% (39000) کیلومتر مربع آن را اراضی ایران تشکیل می‏دهد.سد خداآفرین و سد قیزقعله‌سی به صورت مشترک با ارمنستان روی ارس احداث شده است.

نظر شما