شناسهٔ خبر: 21516602 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برگزاری کارگاه آموزشی «فرهنگ کار و کارآفرینی» در نمایشگاه کتاب لرستان

گروه فرهنگی: کارگاه آموزشی فرهنگ کار و کارآفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی جمعه، 31 شهریورماه با حضور میثم هاشمی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، هاشمی، مدرس کارگاه فرهنگ کار و کارآفرینی در این کارگاه آموزشی، گفت: مانند خیلی از مفاهیم جامعه شناسی تعریف ثابتی از فرهنگ وجود ندارد.
وی افزود: به‌طور کلی می‌توان فرهنگ را به آن‌گونه معنی کرد که فرهنگ یعنی کلیه دست‌آوردهای مادی و غیر مادی بشر که از گذشته تا کنون برای وی به جا مانده است.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که هیچ واقعه بشری رخ نداده مگر این‌که فرهنگی و یا جامعه شناختی بوده، اضافه کرد: فرهنگ دارای ویژگی و کارکردهای مختلفی است ازجمله این‌که فرهنگ عام بوده اما خاص نیز است به این معنی که عموم مردم دارای فرهنگ بوده و مردم مناطق مختلف فرهنگ خاص خود را نیز دارند.
هاشمی به دیگر ویژگی‌های فرهنگ اشاره و یادآور شد: فرهنگ ثابت بوده اما متغیر به‌نحوی که ظاهر فرهنگ ثابت بوده اما تغییر فرهنگ به آهستگی رخ می‌دهد و فرد به‌طور سریع متوجه تغییر فرهنگ نمی‌شود.
وی ادامه داد: فرهنگ اجباری بوده و اما اختیاری نیز است و فرد بدون این‌که متوجه گردد در پروسه فرهنگ‌پذیری قرار می‌گیرد، همچنین فرهنگ قابل انتقال بوده و نیازهای بشر را تامین می‌نماید.
دکترای جامعه شناسی درخصوص کارکردهای فرهنگ نیز اظهار کرد: فرهنگ کارکرد تمایز بخشی داشته و مردم هر منطقه را از هم جدا می‌کند، فرهنگ نیازها را در قالب هنجارها سازماندهی کرده و سبب کنترل رفتار نیز می‌گردد.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی لرستان با ابراز این‌که در دین مبین اسلام بر انجام کار توصیه اکید شده، عنوان کرد: کار در لغت به‌معنای عمل و کردار بوده و در اصطلاح فعالیتی ذهنی و جسمی بوده که منجر به تولید و ارائه خدمت گشته و در پایان با دریافت مزد همراه است.
هاشمی تصریح کرد: برای کارآفرینی سه مؤلفه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی لازم بوده و تا این سه مؤلفه فراهم نگردند کارآفرینی صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به این‌که خلاقبت ذاتی نبوده افزود: خلاقیت به‌معنای تولید کاری ارزشمند و اصیل بوده و البته این خلاقیت باید در چارچوب های خاص خود صورت گیرد.
دکترای جامعه شناسی در خصوص موانع خلاقیت گفت: اطاعت بی پون و چرا از قوانین و همچنین اصرار بر علمی فکر کردن از مهم‌ترین موانع بر سر راه خلاقیت است.
هاشمی خاطر نشان کرد: کارآفرین تفاوت ایجاد می‌کند، سرمایه ایجاد می‌کند، در مقابل سختی‌ها خویشتن‌دار بوده و برای استفاده از موقعیت‌ها خود را به خطر انداخته و نهایتاً برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی از موارد و موانع شکست در پروسه کارآفرینی گفت و خاطرنشان کرد: حرکت بدون داشتن برنامه منسجم، قیمت گذاری غلط، فقدان سرمایه انسانی مناسب، غفلت از ارزیابی‌ها و در نظر نگرفتن بازار رقابت ازجمله عوامل شکست در پروسه کارآفرینی است.
وی با بیان این‌که کارآفرینی به سه شکل فردی، سازمانی و شرکتی بوده است، گفت: شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها، تدوین طرح تجاری، تامین منابع مورد نیاز و اداره محل کارآفرینی ازجمله مراحل برای کارآفرینی است.
هاشمی تصریح کرد: کشور ایران از سال ٨٠ پی به اهمیت کارآفرینی برده و در این راستا اقداماتی در راستای تحریک انگیزه‌ها، پرورش ویژگی ها و آموزش مهارت‌ها انجام داده است.
دکترای جامعه‌شناسی با اشاره به نقش کارآفرینان در جامعه، گفت: ایجاد اشتغال مهم‌ترین نقش کارآفرین است همچنین عامل انتقال فرآوری، عامل تعادل در اقتصادهای پویا و عاملی برای رقابت است.
استاد دانشگاه جهاد دانشگاهی یادآور شد: واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ٨٩ در دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان مطرح شد و رهبر انقلاب برای آن چهار رکن الگوی مصرف، فرهنگ اشتغال، اصلاح الگوی مصرف و استفاده از ظرفیت‌های داخلی عنوان کردند.

نظر شما