چکیده
در سالهای اخیر سیاست افزایش قیمت سوخت و بهویژه قانون هدفمندی یارانهها به طور جدی اجرا شده و تأثیر متفاوتی بر بخشهای مختلف اقتصادی و به ویژه بخش حمل و نقل جادهای داشته است. در این راستا هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر قیمت سوخت بر تقاضای جمل و نقل جادهای طی سالهای 1393-1375 است. برای دستیابی به این هدف، مدل تجربی تحقیق با بهرهگیری از مبانی نظری تحقیق و رهیافت پارامتر متغیر در طول زمان و الگوریتم کالمن- فیلتر برآورد شده است. نتایج تخمین مدل نشان میدهد متغیرهای تعداد وسایل نقلیه باربری و درآمد ملی تأثیر مثبت و متغیرهای میانگین عمر ناوگان و نرخ تورم دارای تأثیرگذاری منفی و معنیدار بر تقاضای حمل و نقل جادهای ایران در دوره زمانی مورد بررسی میباشند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مهمترین توصیه سیاستی مطالعه آن است که دولت با سیاست کنترل قیمت سوخت از کاهش تقاضای بار جابجا شده در بخش حمل و نقل جادهای بکاهد. همچنین با اضافه نمودن ناوگان باری جدید و کاهش متوسط عمر ناوگان باری، به افزایش تقاضای بار جادهای مبادرت ورزد.
کلیدواژه ها: تقاضای حمل و نقل جادهای؛ قیمت سوخت؛ رهیافت پارامتر متغیر در طول زمان؛ الگوریتم کالمن-فیلتر
نویسندگان:
مجید فشاری: استادیار اقتصاد دانشگاه خوارزمی
هانیه غفوری: کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی گرایش حمل و نقل دانشگاه خوارزمی
فصلنامه نظریه های کاربردی اقتصاد - دوره 4، شماره 2، تابستان 1396.
∎
نظر شما