شناسهٔ خبر: 21516139 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گزارش هفتگی؛

روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش‌ بینی‌هایی که درست از آب درنیامد!

رئیس کل بانک مرکزی در انتهای هفته پیش یعنی چهارشنبه 22 شهریور96، اعلام کرد سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صرفه نیست و نسبت به نرخ سود سپرده بانکی در سطح پایینی قرار خواهد داشت. پس از این اظهار نظر، قیمت دلار نوسانات نزولی را تجربه کرد و تدر نهایت بر خلاف پیش بینی ها، در کانال 3800 تومانی فصل تعطیلات و مسافرت های خارجی را به پایان رساند.

صاحب‌خبر -
روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش‌ بینی‌هایی که درست از آب درنیامد!بازار پنج شنبه بیست و سوم شهریور ماه 96، تحت تاثیر پیام مهم رئیس کل بانک مرکزی قرار داشت. پیامی که به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. سیف معتقد است سرمایه‌گذاری روی دلار به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد. دلیل این توصیه، تاکید سیاست‌گذار بود مبنی‌بر اینکه تغییرات سالانه نرخ ارز در نهایت با فاصله زیادی کمتر از نرخ کنونی سود سپرده ثبت خواهد شد. در پی این اظهارات، دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران، گزینه عقب نشینی را انتخاب کرد و ترجیح داد بیش از این بالاتر نرود. 

به گزارش تابناک اقتصادی، در بازار پنج شنبه، اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز نشان از افت 48 ریالی دلار داشت، به طوریکه هر دلار آمریکا با افت 48 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 60 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 106 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 931 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 700 ریال قیمت گاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد.

روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!

هفته پایانی تابستان با افت متوالی دلار آغاز شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه 25 شهریور 96، هر دلار آمریکا با کاهش 46 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 14 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 260 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 671 ریال رسید. به نظر می رسد در بازار امروز، فعالان ارزی نسبت به هشدار روز چهارشنبه سیف مبنی بر نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری با توجه به بازدهی پایین، با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، واکنش نشان دادند.  در اولین روز هفته، معامله‌گران افزایشی بازار ارز مداخله چندانی در تعیین قیمت دلار نکردند، در نتیجه دومین افت متوالی این ارز به ثبت رسید. در این روز هرچند دلار روند نزولی را در پیش گرفت، ولی پوند دیگر ارز اروپایی بازار آزاد،  به بالاترین قیمت سال 96 رسید. روز شنبه، دامنه نوسانات این ارز اروپایی افزایش یافت و با 80 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 290 تومان رسید.  دلیل اصلی رشد بهای پوند در بازار داخلی تقویت ارزش آن در بازارهای جهانی در برابر دلار بود. پوند در بازارهای جهانی انتهای هفته بیش از 2 درصد در برابر دلار تقویت شد و اثر آن تا حدی در قیمت‌گذاری این ارز در بازار داخلی روز شنبه رقم خورد. در مرکز مبادلات ارزی نیز روز شنبه قیمت پوند افزایشی شد و این ارز حتی بیش از میزان بازار آزاد رشد کرد. در اولین روز هفته، پوند مبادله‌ای با 128 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 546 تومان رسید. 

روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!
 
یکشنبه؛ روز کم‌نوسان دلار در کنار رشد یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا در ادامه افت روز قبل، 23 ریال کاهش قیمت داشت و به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 991 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز قبل، با افزایش قیمت 41 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 712 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز در بازار آزاد، 10 هزار و 694 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 3 ریال گران تر فروخته شد.  روز یکشنبه، دلار در حالی به روند کم نوسان خود ادامه داد که پوند توانست با 10 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 300 تومان برسد. 

سومین روز کاهشی دلار همراه با افت یورو و درهم رقم خورد

روز دوشنبه، دلار چهارمین افت متوالی را به ثبت رساند در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 28 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 963 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 158 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 554 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 677 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 17 ریال ارزان تر فروخته شد. روز دوشنبه افت نرخ درهم تا سطح 1068 تومان، با توجه به رابطه برابری دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. روز دوشنبه در ادامه روند نزولی، دلار در مقاطعی حتی تا کانال 3هزار و 800 تومان پایین رفت.

رشد اندک دلار پس از چهار روز افت متوالی

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 9 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 972 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 103 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 451 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 667 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 10 ریال ارزان تر فروخته شد. در روزی که قیمت دلار اندکی رشد پیدا کرد، بهای پوند انگلیس در مسیر نزولی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، پوند 30 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 5 هزار و 260 تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ پوند کاهش قیمت را تجربه کرده بود و با حدود 23 تومان افت به بهای 4 هزار و 529 تومان رسید. تضعیف ارزش ارز اروپایی در برابر دلار در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که بازیگران بازار داخلی را فروشنده کرد.

روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!
 

بی‌محلی دلار به ترامپ!

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت 15 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 957 ریال فروخته شد. دلار آمریکا در روزهای انتهایی تابستان، با کاهش تقاضا مواجه شده است و نوسان‌گیران نیز به‌دلیل عرضه مساعد بازارساز از بازار عقب کشیده‌اند. به نظر می رسد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. دلار که روز قبل رشد اندکی را تجربه کرده بود، روز چهارشنبه را با افزایش قیمت در کانال 3900 تومان آغاز کرد و در نهایت با پایین آمدن از سقف روزانه نسبت به روز پیشین به کار خود پایان داد. در واقع روز چهارشنبه بازار از روند عادی روزهای گذشته خود خارج نشد و ترجیح داد دوباره در مسیر نزولی روزهای ابتدایی هفته قرار گیرد، در نتیجه می توان از بی‌محلی دلار به ترامپ سخن گفت. به نقل از دنیای اقتصاد، سخنان ترامپ در سازمان ملل نسخه بازنویسی شده از اظهارات جورج بوش دوم در سال 2001 بود. بوش در آن سال عراق، کره‌شمالی و ایران را در لیست محور شرارت قرار داده بود. به گفته رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، در سخنرانی ترامپ نیز در سازمان ملل محور شرارت تکرار شد، با این تفاوت که عراق کنار رفته اما ایران و کره‌شمالی باقی مانده‌اند. البته برخی تحلیلگران می‌گویند در سخنان ترامپ ونزوئلا جایگزین عراق شد. تحلیلگران نطق ترامپ را در چارچوب ناسیونالیسم رادیکال تفسیر می‌کنند. در‌حالی‌که اوباما در اولین سخنرانی خود در سال 2009 تنها یک بار از کلمه حاکمیت استفاده کرد، ترامپ 21 بار این کلمه را به‌کار برد. انتظار می‌رفت رویکرد افراطی ترامپ علیه ایران در سخنرانی سه‌شنبه شب بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد، اما روند روز چهارشنبه بازار ارز و سهام نشان از بی‌تفاوتی معامله‌گران به اظهارات ضدایرانی ترامپ داشت.

دلار آمریکا آخرین روز کاری شهریور را در کانال 3800 تومان به پایان رساند

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک 4 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 961 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 181 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 774 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 653 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 10 ریال گران تر فروخته شد.

روزهای نزولی دلار در آخرین هفته شهریورماه /پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!
 

پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!

هرچه به پابان تابستان و به خصوص هفته پایانی شهریور ماه نزدیک تر می شدیم، برخی از فعالان بازار ارز، از رشد قیمت ارز و به خصوص دلار آمریکا در بازار آزاد خبر می دادند. این دسته از افراد، مهم ترین دلیل برای افزایش نرخ ارز را موضوع افزایش سفرهای خارجی عنوان می کردند و باور داشتند  در آخرین هفته تابستان، میزان سفرهای خارجی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به باور آنها، از آنجا که پرداخت ارز مسافرتی نیز از 20 شهریورماه متوقف شده است، در آخرین هفته بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. در کنار این، آنها معتقد بودند که ممکن است تقاضای ابتدای پاییز نیز به‌واسطه انتظارات افزایشی معامله‌گران، زودتر و در انتهای تابستان وارد بازار شود. این در حالی است که بازارساز در 6 ماه ابتدایی سال نوسانات قیمت را مدیریت کرده و خبری از نوسانات هیجانی نبود. ولی در نهایت آنچه از اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز حکایت داشت، نشان از کاهش نرخ ارز و درست نبودن این پیش بینی داشت. هرچند در روزهای پایانی تابستان گروهی نیز بر عکس افزایشی های بازار معتقد بودند،  یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر افزایشی‌های بازار را در روزهای اخیر کاهش داد، عرضه متناسب بازیگران بازارساز بود. در کنار این، میزان تقاضا نیز تا حدی در بازار افت کرد.


نظر شما