شناسهٔ خبر: 21515335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تجلیل از استاد فرشچیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرشچیان؛ دردانه هنر ملی ایرانیان

آیین تجلیل از استاد فرشچیان -دردانه هنر ملی ایرانیان- برگزار شد. «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: استاد «محمود فرشچیان» در غرب زندگی می کند، اما نماد ایران و ایرانی است وی شخصیتی است که توانسته مرزهای بین خواص و عوام را بردارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
صالحی شامگاه گذشته در آیین تجلیل از فرشچیان اظهار داشت: استاد فرشچیان توانسته شعر ایرانی را به نگارگری برساند واز دل نگارگری شعر ساخت. آثار استاد در عین اینکه ازمدرن ترین نمادها استفاده می کند، ریشه در سنت ها دارد .
وی با اشاره به اینکه وی مرز بین خواص و عوام را برداشته است، گفت: استاد با اینکه درغرب زندگی می کند اما دغدغه عاشورا و محرم را دارند وقتی از ایشان پرسیدم تا چه زمانی در ایران هستید گفتند که چهارم محرم باید به آمریکا بگردد تا در مجلس عزاداری امام حسین(ع) شرکت کند.
«علی مراد خانی» معاون هنری وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه که امیدواریم که همیشه برنامه های این چنین با حضور خود بزرگان داشته باشیم افزود: این مراسم ها باید با حضور هنرمندان برگزار شود تا بتوانند از خاطرات ودغدغه هایشان بگویند و بسیار خوشحالم که این برنامه برای بزرگمرد نگارگری اتفاق افتاده است. 

مراد خانی با تشکر از خانه فرهنگ و هنر وگویا که کتاب آثار فرشچیان را چاپ و این مراسم را برگزار کرده اند، گفت:در دیگر کشورها از نداشته هایشان تاریخ می سازند اما ما چنین داشته های غنی ای داریم که خوب است برای آیندگانمان از داشته هایمان بگوییم و باید بتوانیم وضعیتی را که استاد فرشچیان تعریف کرده است، بیشتر تبیین کنیم.
«یداله کابلی» پیشکسوت عرصه خوشنویسی نیز بیان داشت: بسیار خوشحالم در مراسمی حضور دارم که از ششمین جلد اثر محمود فرشچیان به همراه آثاری از «رسول مرادی» و «اسرافیل شیرچی» رونمایی می شود.
وی ادامه داد: هفته گذشته گالری خانه فرهنگ گویا در فضایی شاد افتتاح و امروز این مراسم برگزار شد که جای تشکر دارد. هنر به ‌عنوان ودیعه الهی، بسیار با اهمیت است و در این گستره، نگارگری صورتی بی بدیل از جلوه جمال الهی است .
کابلی با اشاره به اینکه استاد فرشچیان کارنامه درخشانی دارد، افزود: ایشان دردانه هنر ملی ما است ، هنرمندی معنوی با شهرت جهانی که بیش از نیم قرن در این حوزه تلاش کرده است. هنر، صلح همه جنگ ‌هاست و درخشش ایشان نتیجه فردیت و خلاقیت فردی وی است.
«احمد مسجد جامعی» عضو شورای شهر نیز بیان داشت: استاد فرشچیان بسیار مودب، متواضع و دریا دل است و این صفا که در اثارش می بینید نیز ناشی از صفای روح وی است.
وی افزود: وی بسیار کم حرف می زند که نشان دهنده توجه ایشان به درون است . وی 30 سال در امریکا زندگی کردند ولی وقتی با او صحبت می کنید احساس می کنید که در سبزه میدان اصفهان و مسجد شیخ لطف اله زندگی می کند که لهجه و رفتار ایشان مصادق این موضوع است. 
مسجد جامعی با اشاره به اینکه استاد فرشچیان فقط متعلق به اصحاب هنر و نخبگان نیست، افزود: استاد به همه سرزمین ایران تعلق دارد و در همه جا تصویر تابلوهای وی را می بینیم .ایشان مردم را عوام نمی دانند و برای همه احترام قائل هستند. 
وی با اشاره به اینکه استاد فرشچیان فضای عمومی جامعه را نادیده نمی گیرد، گفت: ایشان همیشه در اعتلا و وسعتی فضای عمومی جامعه کمک می کنند و همه آنچه را که در فرهنگ ما مورد توجه است، رعایت می‌کند
عضو شورای شهر تهران افزود: نقاشی‌های وی در هنر دینی، منشأ تحول شد و استاد رشته‌ های مختلف است که در حوزه هنرهای ایرانی، ملی، سنتی و آیینی چهره منحصربه‌ فردی دارد و بیش از ۱۰ هنر باید دست به دست هم بدهد تا ضریح امام رضا (ع) ساخته شود.

در ادامه استاد محمود فرشچیان مینیاتوریست با بیان اینکه در مقابل فرمایشان دوستان فقط یک شعر می توانم بگویم افزود: آنان که به نام نیک می ‌خوانندم / احوال درون بد نمی ‌دانندم / گز زانکه درون برون بگردانندم / مستوجب آنم که بسوزانندم.

وی ادامه داد: هنرمندان راز دلشان در آثارشان نهفته است و نمی توانند با کلام راز دل را بگویند.
این استاد نگارگری افزود:از برادران میرباقری برای چاپ این کتاب‌ ها تشکر می کنم، یک ناشر خارجی باورش نمی ‌شد چنین کتاب ‌هایی در ایران چاپ شوند چون با فرهنگ ما غریبه هستند.
فرشچیان گفت: خداوند بزرگ را قسم می ‌دهم که کشور ما را از شمال تا جنوب، و از شرق تا غرب در پناه خودش حفظ کند.

در پایان این مراسم، کتاب ششم آثار محمود فرشچیان، کتاب 'سلطان سریر صبح‌خیزان' به خط اسرافیل شیرچی، دیوان حافظ با نگارگری‌های فرشچیان و به خط رسول مرادی، رباعیات خیام، با نگارگری فرشچیان و به خط امیراحمد فلسفی و کتاب و فیلم محمود فرشچیان، به تلاش امیر صبوری رونمایی شدند.
به گزارش  ایرنا، ایین تجلیل از استاد فرشچیان با حضور مقامات فرهنگی و مسوولین شامگاه گذشته از سوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا و مشارکت انجمن هنرهای تجسمی و بنیاد رودکی برگزار شد.

نظر شما