شناسهٔ خبر: 21515293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از خطبه‌های ائمه جمعه آذربایجان غربی

رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس با فرهنگ عاشورایی برای جوانان تبیین شود

R41361/P1486/S6,48/CT7

ائمه جمعه آذربایجان غربی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تاکید کردند: رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس با فرهنگ عاشورایی برای جوانان تبیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های آذربایجان غربی، امام‌جمعه شهرستان خوی نیز در خطبه‌های این هفته آئین عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره موضوع عبرت آموزی از دیدگاه اسلام اظهار داشت: بر اساس مفاد آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) غضب خداوند به ستمگران تاریخ، دگرگونی شب و روز و سرگذشت ملل و اقوام گذشته مهم‌ترین عوامل عبرت برای انسان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضی شکوری با اشاره به هفته امر به معروف  و نهی از منکر افزود: اگر مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی بخواهند معضلات و مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را حل کنند چاره‌ای جز احیاء معروف و مقابله با منکرات ندارند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر فقه شیعه و فرهنگ اهل بیت (ع) امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد که تذکر زبانی یکی از این مراحل است و ضرورت دارد با عزم ملی این مهم را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم و فرزندان را به خوبی برای آینده تربیت کنیم.

خطیب نماز جمعه خوی با اشاره به شروع هفته دفاع مقدس بیان کرد: در سال 59 ارتش حزب بعث در سه جبهه شمالی، میانی و جنوبی به خاک جمهوری اسلامی ایران تهاجم نظامی کرد و در طول 8 سال دفاع مقدس 445 شرکت غربی در تجهیز ماشین جنگی حزب بعث شرکت داشتند.

وی یادآور شد: انواع رادیوها، شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، ماهواره‌ها و سایر امکانات کشورهای غربی و اسلامی علیه ایران و به نفع صدام تبلیغ می‌کردند و در طول سالیان متمادی و در ضمن 26 مورد جنگ ایران با سایر کشورها حدود یک میلیون متر مربع از سرزمین پهناور ایران به تصرف سایر کشورها درآمده است.

مدرس حوزه علمیه خوی تاکید کرد: تنها موردی که حتی یک سانتی متر از خاک کشورمان تصرف نشد دفاع مقدس بود که در طول این دفاع 72 هزار نفر از عراق اسیر گرفته شد که 14 هزار نفر آنان با 15 ملیت غیر عراقی بودند و همه این رویدادها به برکت حاکمیت ولایت فقیه است در حالی که دشمن قصد داشت جغرافیای فعلی ایران را به 5 ایران کوچک تقسیم کند لذا تاریخ ایثار فرزندان ایران در دفاع مقدس را فراموش نخواهد کرد.

وی با اشاره به ماه محرم و نقل روایتی از امام رضا (ع) تصریح کرد: همانا محرم ماهی است که اهل جاهلیت قتل را در آن حرام می‌دانستند ولی خون‌های ما دران ماه حلال اعلام شد و حرمت ما هتک شد و فرزندان و زنان ما به اسیری گرفته شد و خیمه‌های ما را آتش زدند و اموال ما را غارت کردند و سفارش رسول خدا درباره‌ی حرمت ما  اهل بیت رعایت نشد.

امام جمعه خوی در ادامه روایت امام رضا (ع) افزود: همانا روز حسین پلک چشمان ما را زخم کرده و اشک چشمان ما را جاری ساخته و عزیز ما را در سرزمین بلا و سختی مورد توهین ساختند و برای ما بلا و سختی را تا آخر عمر به ارث گذاشت پس بر مثل حسین گریه کنندگان باید گریه کنند، همانا گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می‌برد.

وی اظهار داشت: با توجه به مفاد این روایت از امام رضا (ع) علت عزاداری شیعه در ماه محرم ضرورت مقابله با ستمگران، فلسفه امر به معروف و نهی از منکر، گستردگی جنایات بنی‌امیه و کوفیان و فلسفه گریه بر امام حسین (ع) مشخص می‌شود.

ترامپ ملت آمریکا را شرمنده کرد

امام جمعه شهرستان چایپاره نیز در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان اظهار داشت: در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح از طرف آمریکاقبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول جمشیدی افزود: صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد و جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی به ویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت.

وی  خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز جناح‌های وابسته به غرب و شرق با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

خطیب نماز جمعه چایپاره با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش مناسب یکی از پایه‌های پیشرفت در جوامع امروزی است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور کشورمان در مسائل منطقه و جهان بیان کرد: باید این عزت را با عقل، تدبیر و فکر درست و همچنین با اشتباه نکردن در نحوه مراودات و تصمیم گیری‌ها و موضع گیری‌ها حفظ کرد.

امام جمعه چایپاره با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد ترامپ تصریح کرد: سخنان رئیس جمهور کشور آمریکا برای این ملت افتخارآمیز نبود و باید نخبگان آمریکا از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.

آموزش و پرورش کشورمان اصلاح شود

امام جمعه شهرستان شاهین دژ نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهرستان با اشاره به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید اظهار داشت: تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام از جایگاهی بسیاری والایی برخوردار است و در هیچ دینی به این اندازه به این مهم اهمیت داده نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین فصیح نیا افزود: باید برخی از اقداماتی که در آموزش و پرورش سطح کشورمان انجام می‌شود اصلاح شود تا بتوان در دیگر نهادها تأثیر گذار بود چرا که آموزش و پرورش محور اصلی دستگاه و مسئولان آینده ماست و معلمان باید در این راه به رسالت مهم خود توجه کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: شعار نه شرقی نه غربی تا ابد در کشورمان جریان دارد و این شعار به این معنی است که در تمامی موضوعات و کارها مستقل باشیم و در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها آزادانه پیش رویم.

خطیب نماز جمعه شاهین دژ با اشاره به سخنان اخیر ترامپ تصریح کرد: رئیس جمهور کشور آمریکا در سخنرانی‌های اخیر خود سبب شرمندگی دولت آمریکا و مردم این کشور شد که انتظار می‌رود نخبگان کشور نسبت به سخنان ایشان عملکردی از خود نشان دهند.

وی یادآور شد: پیروزی دفاع مقدس کشورمان بر اساس دو رکن توانست به نتیجه برسد که بهره‌مندی رزمندگان از معنویت و ایمان رکن نخست و روحیه ولایت و امامت پذیری دومین رکن این مهم بود که ما را در جنگ با ابرقدرت‌های جهان سربلند بیرون آییم و این‌ها همه درس گرفته شده از روز عاشوراست.

جنگ تحمیلی کشورمان از عاشورا سرچشمه می‌گیرد

امام جمعه شهرستان نقده نیز در خطبه‌های نماز عبادی‌سیاسی این شهرستان با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) اظهار کرد: ایام محرم و صفر جزو سرمایه‌های عظیم اسلام هستند که اهل بیت (ع) با نثار خون خود آن را به‌وجود آورده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حیدری‌زاد با دعوت مردم به استفاده از چشمه جوشان محرم بیان کرد: اهل بیت (ع) با عاشورا اسلام را به جهانیان عرضه کردند و بسیاری از انقلاب ها مانند انقلاب اسلامی ایران از همین نهضت عاشورا سرچشمه می‌گیرد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس جلوه‌ای از عاشورای سید‌الشهدا (ع) است که نورانی‌ترین نقطه تاریخ معاصر ایران است.

خطیب نماز جمعه نقده افزود: امروز در سطح منطقه شاهد گسترش فرهنگ دفاع مقدس هستیم که با تاسی از فرهنگ عاشورا نقشه‌های دشمنان را بر باد می‌دهند.

وی با انتقاد شدید از سخنان رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل دربراه ایران اسلامی تصریح کرد: استفاده از الفاظ غیر متعارف همگی حکایت از عصبانیت شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد که برنامه‌های آنان توسط مقاومت اسلامی نابود شده و سنگر‌ها یکی بعد دیگری به دست فرزندان امام (ره) فتح می‌شود.

تقاران هفته دفاع مقدس با ماه محرم فرصتی برای تبیین فرهنگ عاشورایی است

امام جمعه شهرستان بوکان نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و ماه محرم اظهار داشت: تقارن هفته دفاع مقدس با ماه محرم فرصت مناسبی برای تبیین فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت و فرهنگ عاشورا به نسل‌های جدید است چون انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از قیام عاشورایی است.

ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده افزود: هفته دفاع مقدس هم باید مانند محرم زنده نگه داشته شود چون در دوران 8 سال دفاع مقدس رزمندگان با پیروی از رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) در برابر دشمنی که به صورت متحد با کشورهای منطقه وارد جنگ شده بودند، امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دادند و حسینی وار جنگیدند و با ایستادگی در برابر آنان پیروزی تاریخی رابرای کشور رقم زدند.

وی بیان کرد:: ماه محرم فرصت مناسبی برای انتقال فرهنگ اسلامی و دینی به مردم به ویژه به نسل جوان و نوجوان است که باید با انجام برنامه‌های مختلف جوانان را با دین اسلام که دین رحمانیت است آشنا کرد.

خطیب نماز جمعه بوکان با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: وظیفه هر مسلمانی است که امر به معروف و نهی از منکر کند و به درستی و اصولی دیگران را هم به این کار تشویق کند نه با خشونت که دشمنان از آن به اسلام خشن نام ببرند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه امروز با اشاره به برگزاری انتخابات کردستان عراق خاطر نشان کرد: اقلیم کردستان باید از برگزاری این همه پرسی بپرهیزد چون به ضرر دولت ایران و عراق است بلکه باید با رایزنی مشکلات را حل کنند.

رشادت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس با فرهنگ عاشورایی برای جوانان تبیین شود

امام جمعه پیرانشهر هم نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره به تقارن ماه محرم و هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس رنگ و بوی محرم را به خود گرفته است و به تبع آن برنامه‌های ماه محرم هم ابعاد نهضت امام حسین (ع) و تأثیر آن بر دفاع مقدس را باید تشریح کند.

ماموستا ملأ مصطفی محمودی بیان کرد: هشت سال دفاع مقدس و پیروزی آن نتیجه رشادت‌های جوانانی است که در این راه شهید شدند و هفته دفاع مقدس تداعی کننده جان فشانی و ایثار جوانان برومند انقلاب اسلامی در جنگ هشت ساله تحمیلی بود.

وی افزود: ایثار و جان‌فشانی ملت و رزمندگان اسلام در دوران شکوهمند دفاع مقدس مبین این مطلب است که مردم آگاه و فهیم ایران اسلامی در همه لحظات بر روی اصول و ارزش‌های انقلاب خود پا فشاری کرده‌اند.

خطیب نماز جمعه پیرانشهر گفت: باید جوانان را با فرهنگ عاشورایی آشنا کنیم و رشادت‌های رزمندگان و شهدا را در هفته دفاع مقدس به جوانان یادآوری کنیم و نگذاریم دشمن آنها را وسوسه کند و با اسلام ستیزی آشنا کند بلکه باید ایثار و مقاومت امام حسین (ع) و کربلا برای همه آن‌ها تبیین شود.

محمودی با شاره به این که مراسم حج امسال در آرامش برگزار شد اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم به خاطر این که مراسم حج امسال در آرامش برگزار شد و مشکلی برای حجاج به وجود نیامد که این امر بی‌نصیب از تدبیر مسئولین کشور عزیزمان نبود که امیدواریم هر ساله با آرامش و امنیت برگزار شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های امروز نماز جمعه با شاره به انجام همه پرسی در کردستان عراق تصریح کرد: ما با انجام این همه پرسی مخالف هستیم چون به ضرر ملت ایران است و نباید برگزار شود.

امنیت حج امسال در سایه تصمیمات مسئولین نظام امکانپذیر شد

امام جمعه موقت شهرستان سردشت نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و تسلیت ماه محرم اظهار داشت: اگر زمانی جنگ با اسلحه بود اکنون با قلم است و باید مواظب توطئه دشمنان باشیم و با قلم انها را از پای درآوریم.

ماموستا محمد واوی بیان کرد: رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس باید در قالب فرهنگ عاشورایی برای جوانان تبیین شود و از ظرفیت ماه محرم برای بیان رشادت و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان که برگرفته از ایثار امام حسین(ع) بود استفاده کرد و جوانان را با این فرهنگ آشنا کرد.

وی با اشاره به وضعیت مسلمانان میانمار افزود: به غیر از جمهوری اسلامی ایران کسی مدافع مسلمانان میانمار نیست و برای آنها کاری نمی‌کند در حالی که بسیاری از کشورها مانند آمریکا خود را مدافع حقوق بشر اعلام می‌کنند اما فقط نظاره‌گر هستند و جلوی خشونت علیه این مسلمانان بی‌گناه را نمی‌گیرند.

خطیب نماز جمعه سردشت تصریح کرد: جایزه صلح نوبل خانم"سو چی"باید پس گرفته شود چون حق خود را در حق مسلمانان میانمار ادا نکرده‌اند و حقوق بشر انها فقط در حرف است و به آن عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم حج امسال خاطرنشان کرد: هرچند یاوه گویی‌هایی توسط دشمنان اسلام و ایران علیه حج وجود داشت اما خوشبختانه در سایه تصمیمات مسئولین نظام مراسم حج در امنیت و آرامش برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما