شناسهٔ خبر: 21515226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مناظره رشد شتابان مصرف سوخت، سهمیه بندی یا گرانی/2

رئیسی فرد: گرمای هوا علت افزایش مصرف بنزین/ مصرف کنترل شده است

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران بنزین گفت: از وقتی قیمت بنزین بالا رفت مصرف کنندگان در حال کنترل مصرف بنزین هستند و علت افزایش مصرف گرمای هوا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مناظره «رشد شتابان مصرف سوخت، سهمیه بندی یا گرانی» با حضور احمد محمدی مشاور وزارت نفت، ناصر رئیسی فرد رئیس هئیت مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران کشور، محمدحسین سیف الهی کارشناس و خبرنگار انرژی خبرگزاری فارس، ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس و ارتباط تلفنی با بهرامیان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رادیو گفت وگو برگزار شد.

ناصر رئیسی فرد در این برنامه با اشاره به میزان افزایش مصرف بنزین در کشور گفت:این افزایش بی‌رویه نیست، باید موقعیت های خاص زمانی و جغرافیایی را در نظر بگیریم و آن وقت گفت که آیا این مصرف بی‌رویه هست یا خیر.

وی تصریح کرد: آنچه که ما در مصرف بنزین می‌بینیم این است که قطعا مصرف از انتظار ما فراتر رفته است اما بی‌رویه نیست و مصرف بی‌رویه تعاریف خاص خودش را دارد.

به گفته رئیسی فرد: ما امسال سال بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم در و تمام ماشین ها هم از کولر استفاده می کردند که این موضوع موجب می شود تا مصرف بنزین تا 25 درصد بالا رود.

وی ادامه داد: شما تهران را نگاه کنید،اکنون پارکینگ بزرگ خودرویی شده که در ترافیک‌های سنگین خودروداران خودرو را خاموش نمی‌کنند که این خود مصرف را بالا می برد.

رئیسی فرد تصریح کرد: در سوخت‌گیری‌ها زمان زیادی تلف می شود، تکنولوژی فرسوده خودروها و سفرهای تابستانی موجب شده است تا مصرف بالا برود بنابراین مصرف بی‌رویه نیست و این نیاز مردم است وقتی می گوییم مصرف بی‌رویه است یعنی شما اجازه دهید بنزین هدر رود.

وی به صحبت های آقای سیف اللهی اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند مصرف بنزین با استفاده از کارت سوخت در دوره 8 سال دولت گذشته تا سال 94 روند افزایشی چشمگیر نداشت که من این موضوع را به هیچ عنوان نمی پذیرم چون دولت مصرف مصرف کنندگان را محدود می کرد.

به گفته این مقام مسئول نیاز مردم را حبس کردند و گفتند که ما صرفه جویی کردیم که این اصلا معنی صرفه جویی نیست بلکه صرفه جویی زمانی معنی می دهد که شما به مصرف کنندگان امکان مصرف بر اساس تقاضا بدهید و بعد اگر در مصرف کنترل شد آنگاه بگویید صرفه جویی رخ داده است.

وی ادامه داد: آقای سیف اللهی فرمودند چرا دولت سیاست غیر قیمتی را اعمال نمی کند که من می گویم اگر قیمت بنزین 2 برابر شود فقط یک درصد در سبد هزینه خانوار تاثیر دارد چون دولت توانمندی نظارت را ندارد این یک درصد افزایش پیدا می کند.

رئیسی فرد تصریح کرد: بنابراین وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند یک جو روانی هم به دنبال آن می‌آید و وظیفه رسانه ها این است که باید جو روانی را کم کنند و بگویند که وقتی قیمت بنزین افزایش یافت چه منافعی عاید مصرف کنندگان و مردم می شود و مصرف مدیریت خواهد شد.

وی گفت: یک درصد افزایش قیمت در سبد خانوار اثری ندارد به شرط آنکه مازاد آن را ما در جهت رفاه اجتماعی هزینه کنیم و بیمه و بهداشت را توسعه دهیم و شبکه حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که وزارت نفت هم موافق است و ما هم موافقیم این است که قیمت واقعی شود تا جلوی قاچاق گرفته شود.

رئیسی فرد مدعی شد: کارت سوخت در زمان استفاده علاوه براینکه قاچاق را کم نکرد بلکه قاچاق را توسعه داد و زمینه را برای قاچاق چی آماده کرد بنابراین باید به سمت واقعی کردن قیمت حرکت کنیم تا هزینه آن را مصرف کننده بپردازد.

وی گفت: رسانه ها دامن می زنند به تورم، شما ببنید خود آقای سیف اللهی هم دارند دامن می زنند به این موضوع و به دولت خط می دهند که تو اگر بیشتر از 300 تومان اضافه کنی بر روی قیمت بنزین چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

رئیسی فرد تصریح کرد: من مخالف صحبت های آقای سیف اللهی هستم و معتقدم که باید تولید باشد و می توان نیاز کشور را با تولید برطرف کرد.

به گفته این مقام مسئول من با کارت سوخت 100درصد مخالفم اما با صحبت های آقای سیف اللهی موافق هستم که باید از سامانه هوشمند سوخت استفاده کرد.

وی گفت: دائما ما چالش داریم با جایگاه ها در مورد کارت سوخت بنابراین با هر نوع طرحی در خصوص سهمیه بندی مخالفم و سامانه هوشمند باید بازبینی شود.

رئیسی فرد خاطر نشان کرد: بهترین سیاست باید این باشد که قیمت ها واقعی شود و از زمانی که قیمت بنزین تغییر یافت مصرف کنندگان مصرف خود را مدیریت می کنند.

انتهای پیام/م

نظر شما