شناسهٔ خبر: 21513750 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با وجود مخالفت ها؛ مجلس الجزایر، برنامه کاری دولت این کشور را تصویب کرد

الجزیره-ایرنا- مجلس الجزایر برنامه کاری دولت جدید را با اکثریت آراء تصویب کرد تا دولت «احمد او یحیی» نخست وزیر این کشور بتواند با وجود انتقادهای زیادی که از برنامه هایش -به ویژه در خصوص چاپ پول برای مقابله با بحران اقتصادی شده بود- آن را اجرا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، در روز رای گیری از مجموع 462 نماینده مجلس این کشور، 355 نماینده حضور داشتند . 341 نماینده به برنامه های دولت رای مثبت ، 64 نماینده رای منفی و 13 نماینده به این برنامه رای ممتنع دادند. در جریان بررسی این برنامه بحث بسیار بالا گرفت تا آنجا که احمد او یحیی گروه هایی از مخالفان را در مجلس عامل ایجاد تشنج دانست.
با تصویب برنامه های دولت جدید، او یحیی و همکارانش به صورت رسمی کار خود را آغاز می کنند.
لازم به ذکر است که 63 نماینده به وکالت از همکاران خود که در جلسه رای گیری حضور نداشتند، رای دادند.
با توجه به ترکیب حضور نمایندگان احزاب مختلف در مجلس، از قبل هم پیش بینی می شد این برنامه تصویب شود؛ اما برنامه اقتصادی نخست وزیر در خصوص چاپ پول و استقراض داخلی از خرانه کشور با واکنش شدید برخی نمایندگان مواجه شد و آن ها تاکید کردند که این کار باعث افزایش تورم می شود. این در حالی استکه نخست وزیر ، تورم ناشی از این اقدام را، ناچیز دانست و تاکید کرد که دولت قصد ندارد از خارج وام بگیرد ،بلکه می کوشد استقلال مالی کشور را حفظ کند و کشور را از یک بحران مالی سخت به دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نجات دهد.
«سلیمان شنین» نماینده مجلس الجزایر چند روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: با توجه به اینکه نخست وزیر به نوعی اقدام به تشکیل ائتلافی پارلمانی متشکل از پنج حزب سیاسی قدرتمند در مجلس کرده است و این احزاب در مجموع اکثریت پارلمانی را دارا هستند، باید گفت مجلس قطعا، این برنامه را تصویب می کند.
این نماینده مجلس الجزایر در خصوص مهم ترین برنامه های دولت جدید نیز گفته بود: حفظ امنیت و ثبات در کشور و همچنین برنامه های اقتصادی برای کاستن مشکلات اقتصادی از جمله محورهای این برنامه است.
در الجزایر زمانی که دولت جدید تشکیل و وزیران جدید معرفی می شوند، مجلس به وزیران جدید کابینه رای اعتماد نمی دهد بلکه برنامه کاری نخست وزیر را بررسی و در صورت موافقت ، آن را تصویب می کند و اگر مجلس به برنامه های نخست وزیر جدید رای مثبت ندهد و آن را تصویب نکند، در نهایت نخست وزیر تغییر خواهد کرد که البته این امر تاکنون در الجزایر سابقه نداشته است.
در انتخابات مجلس الجزایر در بهار گذشته ، جبهه آزادیبخش ملی الجزایر(حزب حاکم) 161 کرسی و حزب تجمع ملی دمکراتیک (حزب نخست وزیر کنونی ) 100 کرسی از مجموع 462 کرسی مجلس را به دست آورد. این دو حزب در مجموع اکثریت پارلمان را در دست دارند.
«عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر 24 مرداد 96 «عبدالمجید تبون» نخست وزیر این کشور را برکنار و احمد اویحیی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.
خاورم **2041**1049
خبرنگار: سید شاهپور حسینی /انتشار دهنده : مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما