شناسهٔ خبر: 21510211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجمع عمومی سازمان ملل و ادعای حقوق بشری ترامپ

تهران- ایرنا- سخنان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا درباره نقض حقوق بشر در برخی کشورها از جمله ایران در حالی مطرح شده که اقدامات هشت ماهه وی در داخل و خارج ایالات متحده خلاف این ادعاها را نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، موضوع حقوق بشر سال ها است که ابزاری برای بهره برداری های سیاسی در سطح جهانی تبدیل و از معنای واقعی خود فاصله گرفته است. سازمان های بین المللی تحت تاثیر قدرت های بزرگ در گزارش های حقوق بشری قادر به نادیده گرفتن مواضع این بازیگران نیستند؛ موضوعی که در سال های گذشته بر همگان آشکار شده است.
پس از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه های سیاسی تاثیر بسزایی در نگارش و انتشار گزارش های حقوق بشری داشته است. از طرفی، به دلیل دشمنی چهار دهه ای آمریکا با ایران، واشنگتن همواره از طریق سازمان ملل و نهادهای مشابه سعی در اعمال فشار بر جمهوری اسلامی داشته است.
حربه حقوق بشر در ماه های گذشته نیز مورد توجه رییس جمهوری تازه کار آمریکا قرار گرفت و به این بهانه شاهده تصویب تحریم هایی علیه کشورمان بوده ایم.

** طنز تلخ اظهارات حقوق بشری
نخستین حضور رییس جمهوری جدید آمریکا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی وی در مورد ایران با حاشیه هایی همراه بوده است. وی سه شنبه بیست وهشتم شهریورماه در با ادبیاتی خصمانه ایران را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد.
رییس جمهوری آمریکا در این خصوص گفت که «وقت آن فرا رسیده ملل دنیا با یک رژیم خطرناک دیگر هم مقابله کنند؛ رژیم دیگری که آشکارا از کشتار جمعی سخن می‌ گوید، وعده مرگ آمریکا و نابودی اسرائیل می ‌دهد. حکومت ایران، یک دیکتاتوری فاسد را پشت نقابی از دموکراسی دروغین پنهان می‌ کند».
وی سپس تلاش کرد تا خود را حامی مردم ایران نشان دهد و ملت را قربانی سیاست های نظام معرفی کند. بنابراین ترامپ افزود: رنج‌ دیده ‌ترین قربانیان سران ایران، در واقع مردم خود این کشور هستند. حکومت ایران به جای استفاده از منابع خود برای ارتقا زندگی مردم، سودهای نفتی را صرف تأمین مالی حزب‌ الله و سایر تروریست‌ هایی می‌ کند.
سخنان پوپولیستی رییس جمهوری آمریکا و حمایت ظاهری وی از مردم ایران در حالی ایراد شده که وی از همان هفته نخست ورود به کاخ سفید دشمنی خود را علیه ایرانیان علنی ساخت و با صدور فرمان مهاجرتی مبنی بر منع صدور روادید برای شهروندان ایران، مانع از رفت وآمدهای آنها به ایالات متحده شد.
نکته قابل توجه دیگر اینکه ترامپ با به تصویر کشیدن وضعیت سیاه از جامعه ایران تلاش کرد تا دستاوردهای خود را مطرح و جامعه آمریکا را به عنوان الگوی موفق در سطح جهان معرفی کند. در حالی که وی خود متهم به اقدام های تبعیض آمیز علیه مهاجران، رنگین پوستان و اقلیت های دینی است.
اوایل شهریور ماه بود که راهپیمایی سراسری موسوم به «مقابله با سفید برترپندارها» در واکنش به مواضع نژادپرستانه ترامپ علیه سیاست های وی به راه افتاد و خاک ایالات متحده به صحنه درگیری های خشونت بار پلیس و معترضان تبدیل شد. بی تردید، رویکرد نژادپرستانه و ضدحقوق بشری ترامپ، یکی از نقطه های سیاه در کارنامه چند ماهه وی بوده است.

** جنایات تروریستی خارجی
دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به نقض حقوق بشر در سطح منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد و در تشریح صحبت های خود برای جمهوری اسلامی از القابی توهین آمیز استفاده کرد.
بیان خصمانه و سرشار از خشونت ترامپ گویای رویکرد تهاجمی وی در سیاست خارجی این کشور بود؛ سخنانی که نه از مقبولیت جهانی برخوردار است و نه در شان مجمع عمومی سازمان ملل.
متفکرانی همچون «ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی آمریکا ادبیات ترامپ را تکرار وضعیت دولت جمهوری خواه قبلی می دانند. وی معتقد است که سخنرانی ترامپ در سازمان ملل تکرار محور شرارت جرج دبلیو بوش بود با این تفاوت که با حذف عراق، شمار کشورهای این محور از سه به دو یعنی ایران و کره شمالی رسیده است.
موضوع دیگر این که خواسته سران حاضر در مجمع، دستیابی به صلح جهانی و حل وفصل مسالمت آمیز اختلاف ها است اما پرخاش جویی ترامپ نشان داد که گویی وی هنوز از رسالت و جایگاه مجمع آگاه نیست. ضمن اینکه مواضع ترامپ بارها مورد نقد قرار گرفته به این اتهام که وی از درک تحولات بین المللی عاجز است.
در همین ارتباط «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از سخنرانی ترامپ، اظهار کرد که «سخنان وقیحانه و جاهلانه رییس جمهوری آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه ایشان را نشان می دهد.»
طنز سخنان ترامپ جایی بود که وی از «همسایگان صلح‌ جوی عرب و اسرائیلی» صحبت به میان آورد. رییس جمهوری آمریکا با بکارگیری چنین واژه هایی نشان داد که به دلیل ملاحظات سیاسی و اقتصادی، واقعیت های منطقه را نادیده می گیرد.
وی در حالی به عربستان سعودی سفر و با سران ریاض توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری امضا کرد که این کشور مرتکب بیشترین نقض حقوق بشر در داخل و خارج شده است.
افزون بر آن، رییس جمهوری آمریکا بر پایه راهبرد تاریخی به هر قیمتی شده از رژیم صهیونیستی حمایت می کند و چشم خود را بر روی کشتار و بی خانمانی مردم فلسطین و نیز شهرک سازی های غیرقانونی این رژیم بسته است. چنین رویکردی حاکی از آن است که شعار حقوق بشر و مقابله با تروریسم تا جایی که در خدمت منافع آمریکا باشد برای مقامات کاخ سفید ارزشمند است.

پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما