شناسهٔ خبر: 21509915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نخست وزیر بنگلادش خواستار ایجاد مناطق امن برای مسلمانان روهینگیا شد

«شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش روز پنچشنبه در جریان سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار ایجاد مناطق امن تحت نظارت این سازمان در میانمار برای حفاظت از اقلیت مسلمان روهینگیا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسینه در خصوص آن دسته از پناهجویان روهینگیایی که برای نجات از خشونت‌ها به بنگلادش گریخته بودند، گفت: این افراد باید بتوانند با امنیت و منزلت به میهن خود بازگردند.

وی با تاکید بر اینکه دولت میانمار، خطوط مرزی را با هدف جلوگیری از بازگشت روهینگیایی‌ها، مین گذاری می‌کند، ادامه داد: سازمان ملل باید به سرعت اقداماتی را برای یافتن راه حل این بحران اتخاذ کند.

نخست وزیر بنگلادش طرحی پنچ ماده‌ای را برای حفاظت از حقوق اقلیت مسلمان میانمار تشریح کرد که شامل ایجاد منطقه‌های امن تحت نظارت سازمان ملل متحد بود.
حسینه در این رابطه گفت: میانمار باید پاکسازی‌های قومی و خشونت‌ها را متوقف و با فعالیت کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد موافقت کند، از بازگشت پناهجویان اطمینان یافته و به روهینگیایی‌ها حق شهروندی بدهد.

ایجاد مناطق امن در میانمار نیازمند تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد است؛ جایی که قطعنامه‌های بسیاری به موجب مخالفت حتی یکی از کشورهای دارای حق وتو، از تصویب بازمی‌مانند.

از آغاز خشونت‌‎‌ها در ماه اکتبر سال گذشته تاکنون بنابر گزارش‌ها بیش از ۲۵۰ هزار تن از جمعیت مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند. در هفته‌های اخیر براثر حمله ارتش و بودایی‌های تندرو، دستکم یک هزار نفر از مردم این منطقه کشته شده‌اند.

این در شرایطی است که «آنگ سان سوچی» رئیس دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل تاکنون برای حفظ موقعیت سیاسی خود در این خصوص سکوت اختیار و در بهترین حالت به ابراز نگرانی بسنده کرده است.

نظر شما