شناسهٔ خبر: 21509730 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

اگر قصد خرید یک پرچم‌دار را داشته باشید حتما به این موضوع فکر کرده‎اید که یک غول iOS را برگزینید یا یک هیولای اندرویدی را برای ارتیاطات خود انتخاب نمایید.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه، اگر قصد خرید مدرن‌ترین گوشی حال حاضر دنیا را دارید پس دو گزینه پیش رو دارید: آیفون 10 با طراحی خیره کننده و فبلت خوش‌دست نوت 8 که با طراحی خاصش نیاز دوست‎داران فبلت را به خوبی شناخته و برآورده می‌کند.

این دو پرچمدار با قابلیت‌هایی بسیاری همراهند و هنر جذب مخاطب را به خوبی می‌دانند. حسگر اثر انگشت گزینه‎ای امنیتی است که طرفداران ویژه خود را دارد اما آیفون با حذف آن، گزینه بهتری را پیش روی کاربرانش گشوده و آن هم سیستم تشخیص سه بعدی چهره است و برای این کار به جزئیات چهره توجه دارد. با این وجود حسگر اثر انگشت نوت 8 در کنار فلش LED  و دوربین دوتایی در قاب پشتی جای مناسبی را به خود اختصاص داده است. سامسونگ برای افزایش امنیت گوشی، از تکنولوژی تشخیص چهره نیز در نوت 8 بهره جسته که درمقایسه با آیفون 10 چندان قدرتمند ظاهر نشده است. آنچه در نوت 8 جلب توجه می‌کند قلم چندکاره S Pen است که آیفون 10 هیچ بهره‌ای از آن ندارد.

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

در ادامه با نقاط ضعف و قوت این دو غول تازه وارد دنیای تکنولوژی از دیدگاه‌های مختلف، بیشتر آشنا می‌شویم.

دیدگاه تحلیل‌گران از منظر مشخصات فنی

اپل مدعی است که تراشه A11 که در آیفون 10 به کار رفته سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه‌ای است که تاکنون در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شده. هرچند این ادعا فعلا قابل اثبات نیست، مشخصا دو هسته از این تراشه 6 هسته ای، به سرعت پردازش داده‎ها و 4 هسته باقی مانده به راندمان تراشه اختصاص داده شده است. همچنین به گفته اپل سرعت پردازش تراشه A11 نسبت به نسل پیشین حدود 30 درصد افزایش یافته است.

از نقاط قوت آیفون 10 باید به ویژگی‌های برجسته‌ای همچون واقعیت افزوده، تکنولوژی تشخیص سه بعدی چهره و دوربینی با سیستم "TrueDepth” اشاره کرد. اما معمولا میزان حافظه رم و پردازنده گوشی‌های آیفون از اسرار اپل به شمار می‌رودو این شرکت در معرفی گوشی‌هایش اشاره‌ای به آن‌ها ندارد، موضوعی که در گوشی‌های اندرویدی کاملا مشخص است و سامسونگ نیز در پیروی از این قاعده، از پردازنده و حافظه رم نوت 8 پرده برداشته است.

با همه این احوال، در مقایسه عملکرد پردازنده اسنپدراگون 835 با  پردازنده A10 Fusion آیفون 7 در بنچ‌مارک‌های مختلف، این آیفون 7 بود که موفق شد نمایش بهتری از خود به جا گذارد بنابراین قطعا A11 Bionic در تست‌های بنچ‌مارک موفق‌تر از اسنپدراگون 835 ظاهر خواهد شد و به طور حتم آیفون 10 پیروز این میدان شناخته می‌شود.

اما آیفون در مورد میزان حافظه داخلی گوشی‌هایش حساسیتی ندارد و اظهار دارد که  آیفون 10 همچون نوت 8 با حافظه داخلی 64 گیگابایت به بازار آمریکا عرضه می‌شود با این تفاوت که سامسونگ برای پرچمدارش شیار حافظه خارجی در نظر گرفته است. این شرکت همچنین در خارج از ایالات متحده، نوت 8 را با دو ظرفیت 64 و 256 گیگابایت عرضه خواهد کرد.

پیروز میدان در گام نخست: آیفون 10

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

دیدگاه تحلیل‌گران  نسبت به طراحی، نمایشگر و دوام این دو پرچم‌دار:

طراحی این دو گوشی هوشمند چندان هم متمایز از دیگر گوشی‌ها نیست به طوری که این موضوع درنگاه اول کاملا به چشم می‌آید.  با توجه به فراگیر شدن نمایشگرهای بی حاشیه و استفاده پرچمداران کمپانی‌های مختلف از این‌گونه نمایشگرها، آیفون 10 نیز از صفحه نمایش کشیده و نسبتا بی حاشیه بهره دارد که با خطوط مشکی از پنل اصلی به شکلی کاملا مشخصی جدا شده، با این وجود زیبایی این مدل را دو چندان کرده است.

همانطور که می‌دانید آیفون 10 اولین مدل از گوشی‌های شرکت اپل است که به استیشن شارژ وایرلس مجهز شده، به همین منظور و برای شارژ بهتر، قاب پشتی این مدل از جنس شیشه انتخاب شده است.  دوربین اصلی دوتایی، به صورت عمودی در قاب شیشه‌ای جای گرفته و آلومینیوم اطراف قاب در مدل‎های پیشین، جای خود را به استیل براق داده تا زیبایی قاب شیشه‌ای دوچندان شود. اگرچه اپل از سویی، با حذف حسگر اثر انگشت از صفحه نمایش این مدل 5.8 اینچی، چهره زیباتری را به آیفون 10 بخشیده، از سوی دیگر با حذف این ویژگی، علاقه‎مندان به این آیتم امنیتی را کمی رنجانده است.

اما سامسونگ همچنان سعی به حفظ این ویژگی دارد و درست شبیه گلکسی اس 8، حسگر اثر انگشت را در گوشه سمت راست و درهمسایگی دوربین دوتایی اصلی قرار داده است. اما به نظر می‌رسد انتخاب نامناسب جای سنسور اثر انگشت، احتمال لکه‌دار شدن گاه و بی‌گاه دوربین‌های اصلی و فلاش LED را افزایش می‌دهد به علاوه تحقیقات نشان داده که کاربران به حسگر روی صفحه نمایش تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بنابراین باید گفت این ویژگی امنیتی توجه عاشقان این مدل را چندان به خود جلب نمی‌کند.

روی‌هم رفته تحلیل‌گران معتقدند نوت 8 نمونه بزرگتر گلکسی اس 8 است که طراحی جذابی ندارد. البته به نظر می‌رسد این دیدگاه کمی از واقعیت فاصله دارد، همچنان که  نوت 8 در مقایسه با بسیاری از پرچمداران کنونی، بسیار جذاب و چشم‌نواز است. از منظر اندازه صفحه نمایش هم که این مدل 6.3 اینچی، حدود 0.5 اینچ از رقیبش بزرگتر است که باید گفت ایده‌آل ترین سایز برای یک فبلت را به خود اختصاص داده است.

هر چند که جنس بدنه پرچمداران نوظهور سامسونگ و اپل از شیشه است و هر دو موفق به دریافت گواهینامه IP67 شده‌اند، نوت 8 در این زمینه کمی قوی‌تر ظاهر شده و تا عمق 1.5 متر زیر آب به مدت نیم ساعت مقاومت دارد(آستانه مقاومت آیفون 10 تا عمق یک متری زیر آب است).

با این وجود تحلیل‌گران در این بخش نیز آیفون 10 را پیروز میدان می‌دانند.

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

طول عمر باتری و مدت زمان شارژ:

اپل در بازگوی اطلاعات مربوط به ظرفیت باتری نیز همچون پردازنده و حافظه رم گوشی‌های آیفون خساست به خرج می‌دهد، اما مدعی است که مدت زمان مکالمه مداوم با آیفون 10 بیش از 21 ساعت و چیزی حدود 2 ساعت بیشتر از آیفون 7 پلاس است. همانطور که پیشتر گفته شد پرچمدار تازه وارد اپل با دریافت استاندارد Qi به شارژ وایرلس مجهز شده به علاوه  آداپتور شارژ سریع این گوشی، طی 30 دقیقه بیش از 50 درصد باتری را شارژ می‌کند.

نوت 8 نیز از قافله عقب نمانده و از استیشن شارژ وایرلس و آداپتور شارژ سریع بهره‌مند شده و باتری 3300 میلی‌آمپری این مدل برای استفاده معمول از گوشی طی 12 ساعت، بیش از 40 درصد از ذخیره خود را حفظ می‌کند و در صورت استفاده با همین روش تا یک روز و نیم، دوام می‌آورد.

تحلیل‎گران بر این عقیده‌اند که عملکرد باتری‎ها مشابه یکدیگر است.

دوربین‌ها:

به طور شگفت‌انگیزی سنسور دوربین دوگانه این دو رقیب مشابه یکدیگر و به لنزهای telephoto مجهز شده‌اند. گشودگی دریچه دیافراگم در آیفون 10 به ترتیب f/1.8 و f/2.4 و در نوت 8 f/1.7 و f/2.4 است و هریک از آن‌ها برای ثبت عکس‌هایی با کیفیت بهتر، از لرزشگیر اپتیکال تصویر بهره می‌برند. دوربین‌های هر دو گوشی توانایی ثبت تصویرهای پرتره با افکت «بوکه» را دارند با این تفاوت که رابط کاربری دوربین‌های اصلی و سلفی در آیفون 10 به لطف ویژگی TrueDepth، به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت دستی نور محیط را تنظیم کنند.

هر دو گوشی در خلق تصاویر جذاب و با کیفیت مهارت ویژه‌ای دارند. اما تفاوت دوربین‌ها در نوع فیلمبرداری آنهاست. تصویربرداری نوت 8 با کیفیت 4K، سرعت 30 فریم بر ثانیه، سرعت اسلو موشن 240 فریم بر ثانیه با رزولوشن 720 پیکسل خواهد بود این در حالی است که سرعت فیلمبرداری آیفون 10، 60 فریم بر ثانیه با رزولوشن 1080 پیکسل صورت می‌گیرد.

اما با وجود اینکه این دو پرچمدار از سیستم امنیتی تشخیص چهره سود می‌برند، مهارت آیفون 10 در تشخیص چهره مثال زدنی است. از آنجا که سیستم تشخیص چهره در این مدل به صورت سه بعدی است، جزئیات چهره کاربران در تشخیص چهره، از اهمیت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید در هر بار تشخیص چهره، به 30000 نقطه از چهره افراد امواج اینفرارد مخابره می‌شود تا تشخیص با کمترین اشتباه روبرو شود. آنچه جذابیت دوربین‌های آیفون 10 را دوچندان می‌کند، قابلیت تبدیل پیام‌ها و حرکات چهره به Animoji است.

در این بخش نیز تحلیل‌گران دوربین آیفون 10 را برتر می‌دانند.

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

سیستم عامل:

اپل با iOS 11 تغییراتی جالب توجه در بخش‌هایی از این پلتفرم از جمله Notification Center و Control Center به وجود آورده و پس از آپدیت iOS 11 به نسخه نهایی در 19 سپتامبر(28 شهریور)، حالا جدیدترین‌ پرچم‌دارش را به این نسخه به‌روز رسانی خواهد کرد. حال اینکه نوت 8 با نسخه اندروید 7.1.1 عرضه خواهد شد چرا که آخرین آپدیت اندوروید اوریو در ماه‌های آغازین سال آینده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اما هر دو پلتفرم از رابط کاربری فوق‌العاده‌ای برخوردارند و مقایسه آن‌ها کاری بی‌فایده است چرا که هر یک، طرفداران خاص خود را دارد. اما همانطور که می‌دانید نوت 8، قلم هوشمند S Pen را در اختیار دارد که با پلتفرم اندروید سازگار است و از قابلیت‌های بسیاری نسبت به نسل پیشین برخوردار است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

این بار تحلیل‌گران به نوت 8 رای دادند.

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

حال نگاهی داریم به قابلیت‌های قلم هوشمند S Pen:

قطعا بارزترین ویژگی نوت‌ها، بهره‎مندی از قلم هوشمند است. این قلم در نوت 8 تجربه متفاوتی را به کاربران هدیه می‌کند. با S Pen نت برداری ساده شده به طوری که برای نوشتن نیاز نیست که قفل صفحه نمایش باز شود فقط کافی است روی  صفحه نمایش به نت‌برداری بپردازید. با قلم هوشمند نوت 8 طراحی و نقاشی نیز بسیار ساده‌تر از نوت‌های نسل گذشته شده است. حساسیت و ظرافت این قلم نسبت به نسل پیشین بیشتر شده و در برابر آب کاملا مقاوم است. کارایی این قلم تنها در نوشتن و کشیدن طرح خلاصه نمی‌شود، بلکه حتی هنگام خواندن متن با نگهداشتن قلم بر روی بخشی از متن،  ترجمه آن به زبان دلخواه قابل مشاهده است.​

مقایسه فنی آیفون 10 و نوت 8 +عکس

قیمت و سهولت دسترسی

پیش فروش آیفون 10 از 27 اکتبر و عرضه آن از 3 نوامبر با قیمتی برابر با 1000 دلار آغاز خواهد شد، این در حالی است که عرضه گلکسی نوت 8 از 15 سپتامبر و با 70 دلار کمتر از پرچم‎دار اپل آغاز شده است. علاوه بر این در صورت خرید مستقیم از شرکت سامسونگ، این شرکت یک دوربین Gear 360 و یا یک کارت حافظه 128 گیگابایتی به همراه یک استیشن شارژ وایرلس به خریداران هدیه می‌دهد. در صورتی که برای دریافت اقلام مشابه از شرکت اپل، باید بیش از 200 دلار هزینه کرد.

در این بخش نیز تحلیل‎گران نوت 8 را موفق‎تر می‌دانند.

هرچند که با تحلیل‌هایی که پیشتر به آن اشاره شد، تحلیل‌گران به طور کل پرچم‌دار اپل را پیروز اصلی این میدان می‌دانند، در بسیاری موارد از جمله قیمت و زمان عرضه گلکسی نوت 8 بهتر عمل کرده و قطعا هیولای زیبای سامسونگ توجه عاشقان فبلت‎های اندرویدی را جلب خواهد نمود. اما در نهایت باید دید که نظر کاربران در مورد این محصولات چیست. شما هم می‌توانید نظر خود را در این زمینه اعلام کنید.

نظر شما