شناسهٔ خبر: 21509684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۴ کتاب علمی منتشر شد

71365

«جهان تورمی»،«اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار»،«نیرو و حرکت» و «الکتریسیته و مغناطیس» چهار کتاب علمی تازه منتشرشده هستند.

به گزارش ایسنا ،«جهان تورمی» (کاوشی برای نظریه‌ منشأ کیهانی) نوشته آلن گوث و به ترجمه جمیل آریایی در ۴۰۰ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب، داستان روزنگار کیهان‌شناسی نوین و واپسین نظریه منشاء جهان هستی است که مقبولیت جهان‌شمول یافته است. داستان را آلن گوث استاد برجسته کیهان‌شناسی و فیزیک ذبات دانشگاه MIT روایت می‌کند که خود در پرداخت آن نقش به‌سزایی دارد. برای آنانی که علاقه‌مندند بدانند نظریه‌های علمی چگونه شکل می‌گیرد و از چه فراز و نشیب‌هایی می‌گذرد تا این که دست آخر دانشمندان آن‌ها را می‌پذیرند، این کتاب می‌تواند مفید باشد. مفاهیم بس پیچیده کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات به زبان عامه‌فهم توصیف می‌شوند. آنگاه که در فصل «کِرم چاله‌ها و آفرینش‌ گیتی‌ها در آزمایشگاه» پرفسور گوث تلاش می‌کند تا با نظریه‌ای که پرداخته است جهان هستی ما را در آزمایشگاه خیالی از نو بنا کند، داستان به اوج هیجان خود می‌رسد.»

همچنین «اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار» نوشته نیل دگراس تایسن و به ترجمه قاسم کیانی مقدم  در ۱۲۰ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «ماهیت فضا و زمان چیست؟ ما در گیتی چه جایگاهی داریم؟ امروزه ما کمتر وقت می‌کنیم درباره کیهان اندیشه کنیم. اختر فیزیکدان مشهور و محبوب جهانی، نیل دگراس تایسن، گیتی را در نوشتاری موجز و روشن، با زبانی طنزآمیز و گویا، به ما معرفی می‌کند. این کتاب را می‌توانید در اثنای کار روزمره در هر جا و هر زمان مطالعه کنید. در حالی که منتظر دم کشیدن چای صبحگاهی یا رسیدن اتوبوس، قطار، یا هواپیما هستید. کتاب «اختر فیزیک» برای افراد بی‌قرار شما را با جدیدترین دانستنی‌های مربوط به کیهان آشنا می‌کند: از مهبانگ تا سیاهچاله‌ها، از کوارک تا مکانیک کوانتومی و از جست‌وجوی سیاره‌ها تا جستجو برای حیات در گیتی.»

کتاب «نیرو و حرکت» نوشته کایل کرکلند با ترجمه بهرام معلمی نیز در ۱۸۲ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «در میان مجموعه کتاب‌هایی که برای فیزیک پایه نوشته شده‌اند، شش جلد کتاب فیزیک در دنیای ما جایگاه ویژه‌ای دارند. این کتاب‌ها برای آنان که فیزیک نخوانده‌اند اما مایل‌اند بدانند وسایل مدرن زندگانی امروزی چگونه کار می‌کنند و اصول فیزیکی حاکم بر آن‌ها چیست، بسیار مفید تواند بود. هر جا که لازم بوده، جدا از متن کتاب، در داخل کادرها، اصول زیربنایی و قوانین فیزیک به زبان ساده توضیح داده شده‌اند. سیر تحول تاریخی ساخت هر کدام از این وسیله‌ها نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و خواندنی این مجموعه است.

چرا فضانوردی که در فضا شناور است هیچ حسی از بالا یا پایین ندارد؟ چرا گرانش بر همه چیز تأثیر می‌گذارد؟ چرا کاهش سرعت اتومبیل از مصرف بنزین می‌کاهد؟ چرا آشوب همواره سیستم‌های پیچیده پیش‌بینی‌های درازمدت را ناکام می‌گذارد؟ سامانه ترمز ضدقفل چگونه عمل می‌کند؟ چخ‌دنده‌ها چه نقشی دارند؟ نقش فنر در سیستم تعلیق خودرو چیست؟ چگونه دیوار صوتی توسط هواپیماهای جنگنده شکسته می‌شود؟ تصویربرداری فراصوتی چیست؟ در این کتاب به این گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.»

همچنین کتاب«الکتریسیته و مغناطیس» نوشته کایل کرکلند  به ترجمه جمیل آریایی در ۱۶۰ صفحه،‌با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان به چاپ رسیده است.

در معرفی این کتاب نیز آمده است: «در میان مجموعه کتاب‌هایی که برای فیزیک پایه نوشته شده‌اند، شش جلد کتاب فیزیک در دنیای ما جایگاه ویژه‌ای دارند. این کتاب‌ها برای آنان که فیزیک نخوانده اما مایل‌اند بدانند وسایل مدرن زندگانی امروزی چگونه کار می‌کنند و اصول فیزیکی حاکم بر آن‌ها چیست، بسیار مفید تواند بود. هر جا که لازم بوده، جدا از متن کتاب، در داخل کادرها، اصول زیربنایی و قوانین فیزیک به زبان ساده توضیح داده شده‌اند. سیر تحول تاریخی ساخت هر کدام از این وسیله‌ها نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و خواندنی این مجموعه است.

دستگاه فتوکپی چگونه کار می‌کند؟ اصول تصویربراری تشدید مغناطیسی MRI چیست؟ قطارهای پرواز مغناطیسی چگونه کار می‌کنند؟ وسایل رسانه‌ای از قبیل رادیو و تلویزیون، دیسک‌های کامپیوتری ضبط و پخش موسیقی و فیلم چگونه تحول یافته‌اند؟ سامانه‌های مدرن هدایت کشتی‌ها و جت جنگنده‌های پرسرعت چگونه و بر چه اصولی استوارند؟ اساسا کار نوارهای قلبی، مغزی، و عضله‌ای چیست؟ در این کتاب به این گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.»

این کتاب‌ها به تازگی از سوی انتشارات مازیار  به چاپ رسیده و راهی بازار کتاب شده‌اند.

انتهای پیام