شناسهٔ خبر: 21509676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تیلرسون باز هم ادعاهای آمریکایی درباره ایران را تکرار کرد

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی موضوع «عدم گسترش سلاح‌های اتمی» برگزار شد، ادعاهای ضد ایرانی آمریکایی‌ها را باز هم تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که این روزها شاهد ادامه مواضع ضد ایرانی مقامات آمریکایی علیه ایران هستیم، حال وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مواضع منطقه‌ای این کشور مطرح کرد.

شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی نیویورک نشستی درباره «عدم گسترش سلاح‌های اتمی» در جهان برگزار کرد.

وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست حضور یافت و در آن سخنرانی کرد؛ سخنرانی که بخش اعظم آن را به برنامه اتمی کره شمالی و لوزم مقابله با آن اختصاص داد.

«رکس تیلرسون» گفت: «کره شمالی یک نمونه موردی درباره این موضوع است که چرا کشورها باید با هم برای حفظ و تقویت هنجارهای جهانی عدم گسترش و تکثیر(سلاح‌های اتمی) کار کنند».

وی ادامه داد: «در حالی که ما نگاه به آینده داریم اما باید گفت که کارنامه جامعه‌ بین‌المللی در اجرای پایبندی به تعهدات و مقررات منع گسترش سلاح‌های اتمی، آن چیزی نبوده که باید باشد. تا حدی به دلیل فقدان مسئولیت پذیری است که ما خودمان را در وضعیتی می‌بینیم که الان در رابطه با کره شمالی با آن مواجهیم. کره شمالی اگرچه در اواسط دهه 1980 به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان‌پی‌تی) پیوست اما هرگز به صورت کامل از این معاهده تبعیت نکرد».

وزیر خارجه آمریکا در همین بخش از صحبت‌هایش، ادعاهای بی اساس آمریکایی‌ها درباره ایران را تکرار کرد و مدعی شد که این کشور درصدد حرکت به سمت سلاح‌ اتمی است.

تیلرسون گفت: «اینجا همچنین برای ایران هم درس‌هایی وجود دارد کشوری که در مسیر خودش برای تولید سلاح‌های اتمی بود؛ اقدامی که مغایر با تعهداتش در ان‌پی‌تی و مقررات پادمان و همچنین چندین قطعنامه الزام آور و قانونی شورای امنیت سازمان ملل است. به نظر می‌رسد که ایران مایل است برای خودش گزینه ازسر گیری چنین کاری(حرکت به سمت سلاح اتمی) را نگهدارد در حالی که از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند، سیستم‌های موشکی خودش را که قادر به حمل سلاح‌های اتمی هستند را توسعه می‌دهد و در نیل به خواست خطرناکش برای هژمونی منطقه‌ای، همسایگانش را بی ثبات می‌کند».

ادعاهای هسته‌ای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته هیچ بار اعلام نکرده که برنامه هسته‌ای ایران نظامی بوده است.

سخنان بی اساس تیلرسون درباره حمایت ایران از تروریسم در حالی زده شده که حتی خود آمریکایی‌ها هم پیشتر اذعان کرده‌اند، ایران در منطقه به ویژه عراق و سوریه در حال نبرد با تروریست‌ها است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما