شناسهٔ خبر: 21509585 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پتروشیمی با چهره ای متفاوت در آسیا

قهرمان لیگ برتر بسکتبال ایران از فردا رقابت خود را در جام باشگاه های آسیا با چهره ای کاملا متفاوت نسبت به دوره قبل آغاز می کند.

صاحب‌خبر -
پتروشیمی با چهره ای متفاوت در آسیابه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ تیم های بسکتبال ایرانی از سال 2003 تا 2013 در هیچ دوره ای از جام باشگاه های آسیا مقامی پایینتر از دومی به دست نیاورده بودند؛ اما با ورود نماینده چین به این رقابت ها، پارسال پتروشیمی بندرامام به فینال نرسید و در نهایت سوم شد.
 
پتروشیمی امسال دومین حضور پیاپی را در جام باشگاه های آسیا تجربه می کند، هر چند از ترکیبی که پارسال همراه این تیم آسیا رفت، فقط سه بازیکن در تیم امسال هم حضور دارند.

جام باشگاه های بسکتبال آسیا از امروز با حضور ده تیم در شنزو چین آغاز می شود. تیم پتروشیمی که روز چهارشنبه عازم محل برگزاری مسابقات شد، در روز اول رقابت ها استراحت دارد و از اول مهر،‌ رقابت خود را با حریفان آسیایی آغاز می کند.

پتروشیمی در گروه اول مسابقات با تیم های آستانه،‌ مونو ومپایرز تایلند،‌ سریت رام الله و چوکز تو گو فیلیپین همگروه است. تیم چاینا کشگر میزبان رقابت ها هم با تیم های الریاضی لبنان، ONGC هند، الاهلی امارات و داسین تایگرز چین تایپه در گروه دوم قرار دارند.

الاهلی،‌ الریاضی،‌ چاینا کشگر،‌ ONGC و پتروشیمی پارسال هم در جام باشگاه ها حضور داشتند و نماینده های قزاقستان و چین تایپه نیز متفاوت بودند. قطر، عراق و مالزی امسال نماینده ای در جام باشگاه ها ندارند.

نمایندگان هند و امارات تنها تیم هایی هستند که در این مسابقات از بازیکن خارجی استفاده نمی کنند.

ایران، پرافتخارترین کشور در جام باشگاه ها

اولین دوره جام باشگاه های آسیا سال 1981 در هنگ کنگ برگزار شد و رقابت های امسال، بیست و ششمین دوره جام باشگاه ها به شمار می رود.

پتروشیمی با چهره ای متفاوت در آسیاتیم های باشگاهی ایران با پنج قهرمانی در میان کشورهای آسیایی پرافتخارترین هستند. باشگاه های لبنانی، چینی و فیلیپینی هر کدام با چهار قهرمانی در رده بعدی قرار دارند و به این ترتیب قهرمانی تیمی از این سه کشور باعث می شود که کشور مربوطه در کنار ایران به عنوان پرافتخارترین های جام باشگاه ها قرار بگیرند. در صورت قهرمانی پتروشیمی نیز، تعداد قهرمانی های باشگاه های ایرانی به شش قهرمانی می رسد.
 
پتروشیمی بهتر از سال قبل

نماینده ایران امسال با شرایط بهتری نسبت به پارسال برای جام باشگاه ها آماده شد و چند بازیکن اصلی تیم ملی را هم به عنوان بازیکنان اصلی و کمکی به خدمت گرفت. سایت فیبا پیش از این اسامی 12 بازیکن پتروشیمی را برای جام باشگاه ها اعلام کرده بود که نام آرون گرامی پور بازیکن ایرانی-انگلیسی هم در آن به چشم می خورد؛ اما نام این بازیکن از فهرست پتروشیمی در سایت مسابقات حذف شده است. فدراسیون جهانی باید مدارک گرامی پور را برای بازی به عنوان یار داخلی پتروشیمی تایید می کرد.

میرزا بگیچ و ویلی وارن دو بازیکن خارجی پتروشیمی در مسابقات هستند و ارسلان کاظمی به عنوان یار کمکی، تیم بندرامامی را در چین همراهی می کند. اوشین ساهاکیان، بهنام یخچالی، سعید داورپناه، سجاد مشایخی، نوید نیکتاش، محمدرضا بهرام زاد، میثم میرزایی و محمد حسین ذاکری بازیکنان پتروشیمی هستند که در فصل آینده لیگ برتر هم در این تیم حضور دارند.

مهران شاهین طبع سرمربی پتروشیمی از دوران آماده سازی این تیم ابراز رضایت می کند و درباره اردوی ترکیه می گوید: چند بازی خوب در ترکیه انجام دادیم. فنرباغچه حریف آخرمان تیم بسیار خوبی است. البته برخی بازیکنان پارسال خود را مقابل ما نداشت، به خصوص بازیکنانی که در تیم ملی ترکیه عضویت داشتند و درگیر یوروبسکت بودند. با این وجود فنرباغچه تشکیلات بسیار خوبی دارد و بازی با این تیم برای ما خوب بود.

وی درباره وضعیت تیم ادامه می دهد: خوشبختانه اوضاع تیم خوب است. دست میرزا بگیچ بازیکن خارجی تیم در جریان اردوی ترکیه مصدوم شده بود که چندان جدی نیست.

وضعیت رقیبان

پتروشیمی با چهره ای متفاوت در آسیاپتروشیمی بندرامام و سریت رام الله دو تیم غرب آسیا هستند که در گروه اول مسابقات جای گرفته اند. سریت با کمک سلیم سکاکینی و ابوشماله بازیکنان تیم ملی فلسطین به جام باشگاه ها می آید. پیش از این نام سانی سکاکینی هم در ترکیب بازیکنان سریت اعلام شده بود؛ اما این بازیکن با توجه به بستن قرارداد با تیمی در ونزوئلا، همراه سریت به جام باشگاه ها نیامد.
 
تونی ویدن بازیکن اسبق دانشگاه آزاد و تاد اوبرین هم بازیکنان خارجی سریت هستند.

تیم آستانه با حضور هشت بازیکن ملی پوش قزاقستان، جاستین انتونی کارتر و آنتونی سلمونز بازیکنان آمریکایی در مسابقات شرکت می کند. تیم مونو ومپایرز تایلند یکی از بازیکنان خارجی خود را از فیلیپین انتخاب کرده است،‌ بریکمن فیلیپینی-آمریکایی با 183 سانتیمتر، کوتاهترین بازیکن خارجی تورنمنت به شمار می رود. مایکل سینگلتری آمریکایی دومین یار خارجی ومپایرز است.

در نهایت تیم چوکز تو گو فیلیپین هم که با وایلد کارت به کاپ آسیا آمد، تنها تیم رقابت هاست که در لیگ باشگاهی کشور خود شرکت ندارد. تیم منتخب فیلیپینی با مربیگری چات سرمربی تیم ملی فیلیپین در جام باشگاه ها شرکت می کند. کیه فر راونا و کارل برایان کروز از بازیکنان ملی این تیم هستند و آیزیا آوستین و ابونده به عنوان بازیکنان خارجی تیم چوکز تو گو را همراهی می کنند. آوستین سنتر آمریکایی 216 سانتیمتری در روزهای آخر برای ورود به چین مشکل ویزا داشت و برای حل این مشکل به هنگ کنگ سفر کرد.

در گروه دوم مسابقات هم تیم های چاینا کشگر و الریاضی لبنان فینالیست های دوره قبل حضور دارند. پتروشیمی پارسال در مرحله مقدماتی جام باشگاه ها از الریاضی شکست خورد و در مرحله نیمه نهایی به چایناکشگر باخت. نماینده ایران در مسابقات غرب آسیا پارسال بار دیگر از الریاضی شکست خورد تا قهرمانی آن رقابت ها به الریاضی برسد. مصاف دو تیم غرب آسیا در این دوره از جام باشگاه ها هم دیدنی خواهد بود.

برنامه مسابقات پتروشیمی در جام باشگاه های آسیا:

شنبه، یک مهر:
ساعت 10:00 پتروشیمی بندرامام - آستانه قزاقستان

یکشنبه، دوم مهر:
ساعت 17:15 پتروشیمی -سریت رام الله فلسطین

دوشنبه، سوم مهر:
ساعت 15:00 پتروشیمی - مونو وامپایرز تایلند

سه شنبه، چهارم مهر:
ساعت 17:15 پتروشیمی - چوکز تو گو فیلیپین

مراحل حذفی مسابقات بعد از یک روز استراحت آغاز می شود.

نظر شما