شناسهٔ خبر: 21509253 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از ورود واکسن آنفلوانزای فصلی ایرانی به بازار تا آمار تکان دهنده از چاقی دانش آموزان

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

انجام سالانه ۱۰۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی در کشور/ صرفه‌جویی ارزی یک میلیون دلاری برای هر پیوند

اردشیر قوام‌زاده رئیس انجمن هماتولوژی و آنکولوژی ایران و رئیس پژوهشکده هماتولوژی، آنکولوژی و سلول‌های بنیادیبا بیان اینکه اکنون بیش از 30 فوق‌تخصص هماتولوژی در کشور در زمینه پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند،گفت: 16 مرکز پیوند مغز استخوان در ایران راه‌اندازی شده است و مراکز پیوند در کشور ما با سرعت زیادی پیشرفت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: تمام روش های پیوند مغز استخوان در ایران انجام می‌شود و سالانه حدودا هزار پیوند در سراسر کشور صورت می‌گیرد؛ در مجموع یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام شده است زیرا با برای ورود هر سلول از خارج از کشور 20تا 50 هزار دلار باید پول بدهیم، اما هزینه سلول بنیادی در ایران رایگان است و پیوند 3 تا 4 میلیون هزینه دارد.

ورود چند واکسن جدید به چرخه واکسیناسون کشور/ واکسن آنفلوآنزای فصلی ایرانی در راه است

مصطفی‌ قانعی رئیس سابق انستیتو‌ پاستور ایران با اشاره به واکسن‌های در حال ساخت‌ در این مرکز‌، گفت: واکسن ام.ام.آر هموفیلو‌س آنفلوآنزا‌ و آنفلوآنزای‌ فصلی در انستیتو‌ پاستور در حال ساخت است و واکسن آنفلوآنزای‌ فصلی ساخت آن امسال پایان می‌یابد‌.

رئیس سابق انستیتو‌ پاستور ایران گفت: با احتساب‌ واکسن‌های در حال ساخت‌ در مجموع هشت واکسن‌ شامل‌ دیفتری‌، کزاز، ام.ام.آر، هپاتیت، سل، آنفلوآنزا‌ در ایران تولید می‌شود و واکسن هاری‌ انسانی‌ سال بعد‌ به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی شهر واکسن در ایران/ انستیتو پاستور تجریش «مگالب» کشور می‌شود  

مصطفی قانعی‌ رئیس سابق انستیتو پاستور ایران از راه‌اندازی شهر واکسن‌ در ایران خبر داد و افزود: در انستیتو‌ پاستور کرج زیرساخت‌های تحقیق و توسعه و شتاب‌دهنده‌ها برای فعالیت محققان‌ شکل گرفت و قرار است به زودی شهر واکسن در ایران راه‌اندازی شود.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: انستیتو‌ پاستور تجریش‌ در شورای سرمایه‌گذاری خارجی موفق به دریافت‌ فاینانس‌ شده است‌ تا این مرکز‌ به مگالب‌ ایران تبدیل شود‌ و طبق‌ بازساختی‌ که می‌تواند آینده پزشکی ایران را تضمین کند در انستیتو‌ پاستور تجریش‌ راه‌اندازی شود.

حدود 13.5 درصد مردم ایران دچار افسردگی هستند/ درمان چندمحوری در اختلالات روانپزشکی

 آرش میراب زاده دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان به موضوع شایع ترین اختلالات روانپزشکی اشاره کرد و گفت: افسردگی یکی از این اختلالات شایع محسوب می شود که امروزه بسیاری از خانواده ها را مستقیم و غیر مستقیم درگیر کرده است.

وی بیان کرد: 23 درصد از جامعه 15 تا 64 ساله دچار یکی از اختلالات روانپزشکی بوده که افسردگی در صدر آن است به صورتی که بر اساس آخرین مطالعات حدود 13.5 درصد از افراد مورد مطالعه در این پژوهش دچار افسردگی بودند که البته این آمار اختلاف چندانی با شیوع جهانی آن ندارد.

ممنوعیت فروش مواد غذایی در دکه های روزنامه فروشی

محسن فرهادی معاون فنی بهداشت محیط و مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت از ممنوعیت فروش مواد غذایی در دکه ها و کیوسک های مطبوعاتی خبر داد.

معاون فنی بهداشت محیط و مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ،در این باره گفت: دکه های روزنامه فروشی مجوز فروش مواد غذایی را ندارند. آنها حتی شرایط اولیه نگهداری مواد غذایی اعم از بسته بندی شده یا غیر بسته بندی را ندارند بنابراین فقط باید در حیطه کاری خود فعالیت کنند.

راه اندازی ۶ پایگاه اورژانس هوایی جدید در کشور

حسن نوری معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور با اشاره به وجود 33 پایگاه اورژانس هوایی در کشور، تعداد این پایگاه ها در کشور را کمتر از استانداردهای روز دنیا بیان کرد و گفت: با وجود اینکه انتقال اعضای پیوندی از اهداف اورژانس هوایی نبود اما تا کنون 169 اندام پیوندی و همچنین 11 مورد پادزهر و داروهای خاص توسط اورژانس هوایی منتقل شده است که نشان دهنده عملکرد مناسب اورژانس هوایی در کشور است.

وی اظهار کرد: 6 پایگاه اورژانس هوایی جدید در کشور بر اساس اولویت بندی، راه اندازی می شوند و در شهرهایی که استانداردهای اورژانس هوایی را به صورت کامل رعایت کرده باشند، بالگرد های جدید توزیع می شوند و سیاست ما این است که به رویکرد استانداردهای بین المللی در اورژانس هوایی نزدیک شویم و دانش اورژانس هوایی را ترویج کنیم.

سوسیس و کالباس از نظر بهداشتی مشکل دارد/ ٢١ درصد دانش‌آموزان اضافه‌وزن دارند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی با اشاره به بار مالى تغذيه ناسالم بر روى نظام سلامت و وضعيت كنونى كشور گفت:  با توجه به بازگشايى مدارس بايد گفت ٢١ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند و چاق هستند. ١٦.١ دانش آموزان لاغر هستند. شيوع اضافه وزن و چاقى در شهرها دو برابر روستاها است

وی با بیان اینکه ٢٧.٥ درصد دانش آموزان غذاهاي غير مفيد در هفته مصرف مى كنند گفت: ٢٥.٧ درصد نيز هر هفته نوشابه مصرف مى كنند. ١٥ درصد آنها هم در هر هفته به طور مرتب فست فود مصرف مى كنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ٦٠ درصد دانش آموزان روزانه شير مصرف نمى‌كنند گفت: ٦٨ درصد روزانه سبزيجات تازه و ٤٠ درصد دانش آموزان روزانه ميوه مصرف نمى‌كنند.

حريرچى همچنین در آمار دیگری افزود: ٢١ درصد دانش آموزان به غذا نمك اضافه مى كنند. دانش آموزان تنها ١ روز در هفته ورزش مى كنند. ٤٨ درصد آنها روزانه مسواك نمى زنند و طبق آمارهاى دقيق ٢٧ درصد دانش آموزان ترى گليسيريد بالا دارند.

انتهای پیام/

 

نظر شما