شناسهٔ خبر: 21509054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان (7-19)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفت: اگر آمریکا امتیازات جدید هسته ای می خواهد ، ما هم می خواهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذیل است.

لبنان
// دبیرکل حزب الله گفت: در عمل به تکلیف کوتاهی نخواهیم کرد و بر همین مبنا برای نبرد با آمریکا، اسرائیل و برخی حکام عرب آمادگی داریم.
// میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت: ثبات و آرامش به هشتاد و پنج درصد از خاک سوریه بازگشته است.

ایران 
// تهران مذاکره مجدد درباره پرونده هسته ای اش را نمی پذیرد و در این بین فرانسه میانجیگری می کند.
// وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفت: اگر آمریکا امتیازات جدید هسته ای می خواهد ، ما هم می خواهیم.
// حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی اش در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، آمریکا را منزوی ترین کشور در این مجمع دانست.

آمریکا
// جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، ادعا کرد توافق با ایران یک کلاهبرداری بوده و ایران به دنبال فناوری سلاح هسته ای است.
// رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا گفت: روسیه تعهدات خود را در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد نقض کرده است.
// تیلرسون فاش کرد ترامپ در دیدار 30 دقیقه ای با ترزا می در نیویورک ، از پاسخ گفتن به پرسش های او درباره سرنوشت برجام خودداری کرده و تصمیمش را آشکار نکرده است.
// نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: این توافق مجوز همه کارهای اشتباهی که در حال انجامش هستند، به آنان نمی‌دهد.
// طبق بیانیه کاخ سفید براساس دستور اجرایی جدید رئیس جمهور آمریکا، هواپیماها و کشتی های متعلق به یک شخص خارجی نمی تواند تا 180 روز پس از خروج از کره شمالی وارد خاک آمریکا شود.
// سناتور برنی سندرز ، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا گفت عربستان سعودی هم پیمان آمریکا نیست زیرا پایه گذار شبکه های تروریستی در دنیاست و تروریست ها را تامین مالی می کند. سناتور سندرز همچنین از دولت آمریکا خواست رویکردش را در قبال ایران تغییر دهد.

بنگلادش
// نخست وزیر بنگلادش خواستار ایجاد مناطق امن تحت نظارت سازمان ملل در میانمار شد.

کره شمالی
// کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل نشان دهنده جنون و رفتار غیرانسانی اوست. ترامپ به خاطر تهدیدهایی که علیه کره شمالی مطرح کرده است، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.

سوریه
// وزرای خارجه شانزده کشور جهان اعلام کردند جز بر مبنای اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد دیگر هیچ راه حل سیاسی ای برای بحران سوریه وجود ندارد.
// وزارت دفاع آمریکا پنتاگون اعلام کرد نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه باقی خواهند ماند تا دمشق بتواند کانون تروریست های داعش را نابود کرده و با ظهور تروریست های جدید در این کشور مقابله کند.

عفو بین الملل
// سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: ائتلاف عربی در یمن حقوق بین الملل را نقض و مرتکب جنایات جنگی شده است.

کردستان عراق 
// شورای امنیت سازمان ملل متحد با همه پرسی جدایی کردستان عراق مخالفت کرد.
// امانوئل مکرون از مسعود بارزانی خواست از برگزاری همه پرسی که قرار است 25 سپتامبر کنونی در منطقه کردستان برگزار شود منصرف شود.

عربستان
// حمله غافلگیرانه ارتش و کمیته های مردمی یمن به پایگاه مزدوران سعودی در منطقه الطلعه در استان نجران سعودی خبر داد.

بروکسل
// منابع خبری در بروکسل اعلام کردند اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریمهای جدید بر ضد کره شمالی به توافق سیاسی رسیدند. طبق اعلام منابع دیپلماتیک در بروکسل، بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه موافقت خود را با تصویب تحریمهای جدید بر ضد کره شمالی در واکنش به آزمایش هسته ای جدید این کشور اعلام کردند.
// اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریمهای جدید بر ضد کره شمالی به توافق سیاسی رسیده اند.

عراق
// حیدر العبادی نخست وزیر عراق و فواد معصوم رئیس جمهور این کشور روز پنجشنبه در دفتر العبادی در بغداد دیدار کردند و نخست وزیر در این دیدار بر موضع قاطع و تغییر ناپذیر دولت مرکزی عراق مبنی بر مخالفت با برگزاری همه پرسی جدایی منطقه کردستان تاکید کرد.
// مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق درباره دخالت رژیم اشغالگر صهیونیستی در امور داخلی عراق هشدار داد.

ترکیه 
// رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت نیروهای ترکیه در چارچوب توافق «کاهش تنش» در ادلب سوریه مستقر خواهند شد.
// بر اثر سقوط یک فروند هوپیمای جت خصوصی در باند فرودگاه اتاتورک استانبول این فرودگاه به روی پروازهای ورودی و خروجی بسته شد.
// پارلمان ترکیه روز شنبه برای بررسی تمدید ماموریت ارتش برای اجرای عملیات در عراق و سوریه نشست فوق العاده برگزار می کند.

روسیه
// سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: به تحریم های جدیدی که آمریکا علیه ایران وضع کرده است با نگرانی می نگریم. این تحریم ها توافق هسته ای را درهم می شکند.
// وزیر انرژی روسیه گفت سطح پایبندی اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) و تولیدکنندگان مستقل به توافق کاهش تولید نفت بیش از میزان تعیین‌شده بوده است.

ناتو
// دبیرکل ناتو خواستار ادامه اجرای توافق هسته ای ایران (برجام) شد و توافق خوب را مشروط به اجرای آن دانست.

اتریش
// اوبربانک اتریش اعلام کرد توافقی با ایران در خصوص پرداخت وام امضا کرده است که اولین اقدام در نوع خود از طرف یک موسسه بانکی اروپایی پس از گذشت 18 ماه از لغو تحریمهای مرتبط با توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 به شمار می رود.

اتحادیه اروپا
// فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پاسخ دادن به سئوالی درباره پایبندی آمریکا به توافق هسته ای با ایران (برجام) سر باز زد.

یمن
// سخنگوی به اصطلاح ائتلاف عربی متجاوز به یمن تحت فرماندهی عربستان از اصابت سه راکت شلیک شده از یمن به روستای « العارضه » در منطقه جازان در جنوب غرب عربستان خبر داد.


نظر شما