شناسهٔ خبر: 21508130 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم تشت گذاری در مسجد قائم آل محمد(ص) تهران

مراسم تشت گذاری با حضور جمع زیادی از مردم‏‏‏‏‏، اهالی محل و آق بلاغیهای مقیم تهران در مسجد قائم آل محمد(ص) واقع در حوالی میدان 9 دی برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏‏‏، درآغاز این مراسم دلدادگان و ارادتمندان امام حسین (ع) ­در سوگ شهادت آن حضرت و یاران باوفایش گریستند و‏ بر سر و سینه زدند.

سپس عزاداران در قالب ­مراسم تشت گذاری، با ­سردادن نوحه ­و سینه زنی مشک های آب­ و تشت را داخل مسجد آوردند و ­به یاد تشنگی و­ رشادت های شهدای دشت نینوا،­از مشک های آب به تشت آب ریختند و عزاداری کردند.

همچنین حاج حسین غفاری شاعر شعرهای آیینی آذری و فارسی در پایان این مراسم با تشریح سنت دیرینه تشت گذاری و تاریخچه آن، شعرخوانی کرد.

احد غفارپور عضو هیئت امنای مسجد قائم آل محمد(ص) در حاشیه این مراسم در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هر سال این مراسم در این مسجد برگزار می شود، گفت: این مراسم جایگاه ویژه ای در میان آذری ها از جمله ­آق بلاغیهای اردبیل دارد.

مردم مسلمان به ویژه آذری زبان ها با نزدیک شدن ماه محرم با برگزاری آئین تشت گذاری؛ خود را برای برگزاری آیین سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) آماده می کنند.به نظر می‌ رسد این سنت­از اقدام سالار شهیدان ­علیه السلام در آب دادن به سپاهیان­حر و اسبان آنها­الهام در روز 27 ذیحجه ­گرفته شده است.

در آن روز امام حسین علیه السلام با وجود کمبود آب، دستور می ‌دهند تشت ها را از آب پر کنند تا سپاه حر و اسبان آنها سیراب شوند.

نظر شما