شناسهٔ خبر: 21508080 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصمیم‌گیری ترامپ درباره تایید یا رد برجام بر اساس شواهد!

نماینده آمریکا در سازمان ملل: رئیس جمهور آمریکا بر اساس شواهدش درباره تایید یا رد ادامه برجام تصمیم می گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، نیکی هیلی در نشستی خبری در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت امروز با مقامات دو کشور متحدمان یعنی کره جنوبی و ژاپن دیدار کردیم. ما در این دیدار، حرفهای زیادی برای گفتن درباره کره شمالی داشتیم. این گفتگوها خوب بود. رئیس جمهور آمریکا به صراحت به ژاپن و کره جنوبی اطمینان خاطر داد. در عین حال، وی درباره راهبردهای مطرح در مسیر پیش روی درباره کره شمالی نیز صحبت کرد.
وی افزود درباره ایران نیز باید عرض کنم که ایران موضوع گفتگو در کل گفتگوهای هفته اخیر بود. ما درباره اقدام بی ثبات کننده ای صحبت کردیم که ایران در سراسر منطقه خاورمیانه صورت می دهد اعم از اینکه در سوریه باشد یا در عراق، لبنان و یمن و این فهرست بلندبالا است. ما به گفتگو درباره این موضوع ادامه خواهیم داد و همچنان بر آن تمرکز خواهیم داشت تا اطمینان حاصل کنیم رفتارهای بی محابای ایران در این زمینه ها متوقف شود.
نیکی هیلی در ادامه گفت: درباره ایران چند فرایند در حال رخ دادن است. پانزدهم اکتبر رئیس جمهور آمریکا باید تصمیم بگیرد و مشخص کند که آیا تایید می کند ایران به توافق پایبند بوده است یا اینکه این مسئله را تایید نمی کند. این مسئله به قانون خود آمریکا مربوط است و نه اینکه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته ای مربوط باشد بلکه قانون آمریکا است. بر اساس قوانین امریکا، رئیس جمهور ملزم است هر نود روز یک بار تصمیم بگیرد که توافق ایران یا دیگر مطالب مورداشاره در قطعنامه شورای امنیت از قبیل آزمایش موشکهای بالستیک، یا تامین سلاح از طریق قاچاق و حمایت از تروریسم، در چه وضعی قرار دارد.وی باید به همه این نکات فکر کند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود اگر وی همچنان به این جمع بندی برسد که این توافق به بهترین شکل به نفع ایالات متحده است، این توافق را تایید خواهد کرد اما اگر حس کند این توافق و این وضعیت به بهترین شکل به نفع مردم امریکا نیست، ایشان این توافق را تایید نخواهد کرد. در این صورت، ایشان به سراغ کنگره خواهد رفت و با کنگره همکاری خواهد کرد تا وضعیت جدید تدوین شود. درواقع، توافق (هسته ای) ایران و قوانین آمریکا دو مسئله کاملا متفاوت هستند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه نشست خبری در نیویورک گفت: کشورهای زیادی دیدگاههای خودشان را در این خصوص دارند که آیا ایالات متحده باید در توافق هسته ای بماند یا خیر. اما این کشورها می ببینند که ایرانی ها می گویند مرگ بر آمریکا. آنها نمی گویند مرگ بر آلمان. آنها این سخنان را بیان نمی کنند
وی مدعی شد شاهد آن هستیم که حملات تروریستی که در هر جا رخ می دهد با ایران ارتباطهایی دارد و ما باید در این زمینه مراقبت کنیم. بنابراین برای آمریکا هرگز مهم نبوده است که کشورهای دیگر درباره ان چه می گویند. آنچه برای رئیس جمهور امریکا مهم است این است که بداند ایا همه کارهایی که انجام می دهد به بهترین شکل همسو با منافع امنیتی مردم آمریکا قرار دارد و اتفاق جاری نیز همینطور است.

نظر شما