شناسهٔ خبر: 21507767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

امیر پوردستان در برنامه «دست‌خط»:

یگان‌های واکنش سریع ارتش افزایش می‌یابد/ ناگفته‌هایی از درگیری ارتش با داعش در سال 93/ طراحی سلاحی برای کنترل ریزپرنده‌ها در آسمان شهرها

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: قرار است تعداد یگان‌های واکنش سریع ارتش در آینده افزایش یابد و بسترسازی این کار در نیروی زمینی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» اظهار داشت: در خصوص امنیت مرزها و آسمان کشور مسئولیت سنگینی بر عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بخش‌هایی از مرزهای غربی کشور از جمله کرمانشاه که همجوار استان دیالی عراق است، حفاظت آن بر عهده ارتش است. پس از شکست داعش در موصل، بخشی از داعشی‌ها به سوریه و بخش دیگری به استان دیالی عراق آمدند؛ لذا نیروی زمینی ارتش در مقابله با تهدید تروریست‌ها استحکاماتی را به وجود آورده است.

امیر پوردستان خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی چشم بیدار نیروهای مسلح است. ما در آسمان کریدورها و گیت‌های هوایی داریم که اگر هواپیمایی در این رابطه کوچکترین تخلفی کند، از سوی قرارگاه اخطار دریافت می‌کند و در صورتی که به این اخطار توجه نشود، جنگنده‌ها به پرواز در خواهند آمد. به طور مثال 2 سال قبل هواپیمای ایساف که از افغانستان عازم امارات بود توسط پدافند هوایی ارتش متوقف شد. خلبان این هواپیما اعلام کرده بود که هواپیما مسافربری و مسافران عادی هستند اما بنا بر اطلاعاتی که ما دریافت کردیم متوجه شدیم که سرنشینان این هواپیمای مسافربری، نفرات نظامی هستند لذا اخطار به آنان داده شد اما خلبان توجه نکرد و در نهایت هواپیما با 180 افسر نظامی آمریکایی در بندرعباس به زمین نشانده شد.

ماجرای درگیری ارتش با آمریکا در خلیج فارس پس از دستگیری ملوانان

وی اضافه کرد: همچنین پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش با نیروهای آمریکایی که تلاش داشتند جزیره فارسی را در خلیج فارس بمباران کنند، درگیر شدند. این درگیری چندین ساعت به طول انجامید. همچنین دستگیری ریگی با همکاری وزارت اطلاعات و قرارگاه پدافند هوایی ارتش انجام شد. این هواپیما در نزدیکی بندرعباس و خروج از مرز هوایی کشور بود که پس از عدم توجه به اخطارهای بسیار، مورد تیراندازی جنگنده‌های ما قرار گرفت و خلبان هواپیما وقتی دید، اخطار جدی است، هواپیما را در بندرعباس به زمین نشاند.

وی عنوان کرد: همچنین در خلیج عدن، شاهد هستیم که دزدی دریایی نداریم.

امیر پوردستان در ادامه با اشاره به مرزهای شرقی کشور گفت: وظیفه حراست از این مرزها بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرزبانی ناجا است. البته نیروی زمینی ارتش با یگان‌هایی که در این منطقه در اختیار دارد، کار پشتیبانی را انجام می‌دهد. در شمالغرب کشور نیز هوانیروز ارتش نقش مهمی در پشتیبانی از یگان‌های زمینی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سپاه موشک‌ها و رادارهایی را در بحث پدافند هوایی در اختیار دارد اما تمامی سامانه‌های موشکی تحت کنترل سیستم یکپارچه پدافند هوایی ارتش است.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی اظهار داشت: ما امروز با چهره تازه‌ای از تهدید روبرو هستیم. پس از ورود آمریکا به منطقه، آنان تلاش بسیاری کردند تا تهدیدی را متوجه ایران کنند و 13 سال در منطقه ماندند اما دست از پا درازتر برگشتند.

یگان‌های واکنش سریع ارتش افزایش می‌یابد

وی اضافه کرد: راهبرد جدید آنان جنگ ترکیبی است؛ چرا که به این نتیجه رسیدند که عملیات تاخیری و فرسایشی راه به جایی نمی‌برد لذا داعش را ایجاد کردند و جنگ نیابتی به راه انداختند. ما نیز متناسب با این تهدید و بنا بر تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح، تیپ‌های واکنش سریع را در ارتش تشکیل دادیم. این یگان‌ها بالگرد در اختیار دارند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند در منطقه حاضر و به اجرای ماموریت بپردازند و قرار است تعداد یگان‌های واکنش سریع ارتش در آینده افزایش یابد و بسترسازی این کار در نیروی زمینی انجام شده است.

ناگفته‌هایی از درگیری ارتش با داعش در سال 93

وی در خصوص درگیری ارتش با داعش در سال 93 به بیان ناگفته‌هایی پرداخت و گفت: در سال 93 داعش به مدت یک ماه 5 استان عراق را پشت سر گذاشت و به کشور ما نزدیک شد. ما در مرز تعدادی تیپ داشتیم و تعدادی را نیز به منطقه اعزام کردیم. در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که خودمان با یک بالگرد 214 و دو بالگرد 209 به شناسایی در خاک عراق بپردازیم که خودم در این شناسایی حضور داشتم. چند تیپ، توپخانه و بالگرد و جنگنده را هم برای احتیاط در حال آماده‌باش قرار دادیم.

امیر پوردستان افزود: در این عملیات شناسایی، موقعیت داعش را پیدا کردیم و بلافاصله با نظر ستاد کل خط قرمزی را 40 کیلومتر آن‌سوتر از مرز قرار دادیم. همچنین در جریان این درگیری، جنگنده‌های ارتش نقاط تجمعی داعشی‌ها که فراتر از 40 کیلومتر از مرز بود را بمباران کردند. بالگردهای ارتش نیز بیشتر نقش شناسایی داشتند.

جانشین فرمانده کل ارتش همچنین گفت: نتانیاهو راهبردی دارد مبنی بر اینکه باید همواره شعله آتشی دور تا دور کشور ایران باشد. اکنون داعش به افغانستان ورود پیدا کرده و بخشی از طالبان نیز با داعش بیعت کرده است، البته به مرز ما نزدیک نشده است اما ما اشراف اطلاعاتی کاملی بر آن‌ها داریم.

وی بیان کرد: خط قرمز ما در تمامی مرزها، 40 کیلومتر فراتر از مرز است. در صورت وجود خطری ابتدا به کشور مقابل اعلام و هشدار می‌دهیم که اگر می‌تواند جلو آن را بگیرد، اقدام کند وگرنه خودمان وارد می‌شویم.

طراحی سلاحی برای کنترل ریزپرنده‌ها در آسمان شهرها

امیر پوردستان در خصوص مورد اصابت قراردادن چند ریزپرنده طی سال گذشته در آسمان تهران توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش گفت: سیستم‌های راداری ما برای پرنده‌ها بود و برای ریزپرنده‌ها طراحی نشده بود و نقصی داشت که این نقص اکنون برطرف شده است.

وی افزود: پیش از این باید با چشم ریزپرنده‌ها را می‌دیدیم اما به همت سازمان‌های جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی سلاحی ساخته شده که می‌تواند آن ریزپرنده‌ها را به زمین بنشاند و دیگر نیازی به تیراندازی نباشد که آزمایش‌های این سلاح نیز انجام شده است.

امیر پوردستان تاکید کرد: امروز به سطح قابل قبولی از توان بازدارندگی دست یافته‌ایم که دشمن می‌داند اگر ضربه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وارد کند، ضربه دوم که از سوی ایران وارد می‌شود، مهلک‌تر است. من به عنوان یک مسئول عنوان می‌کنم که گزینه‌ها روی میز آمریکا بود اما جرات اقدام نداشت.

عربستان ظرفیت عملیاتی ندارد

وی در خصوص خرید تسلیحاتی عربستان از آمریکا عنوان کرد: عربستان با طوفانی که در یمن به راه انداخت نشان داد که ظرفیت عملیاتی ندارد. عربستان علیرغم این که تجهیزات دفاعی بسیاری دارد و تمامی افسرانش فارغ التحصیل دانشگاه‌های نظامی کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا هستند، اما ظرفیت عملیاتی ندارد و دستش به سوی دیگران دراز است.

جانشین فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: عربستان در منجلاب یمن گرفتار شده است و برای رهایی از این منجلاب دست خود را به سوی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران دراز کرده است که در این خصوص باید سیاسیون سخن بگویند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عربستان تقاضای کمک برای پایان فرورفتگی در منجلاب یمن دارد.

شهادت 8 ارتشی در دفاع از حرم

امیر پوردستان در خصوص حضور نیروهای ارتش در سوریه برای دفاع از حرم اظهار داشت: ارتش حضوری فعال در سوریه دارد که ارتشی‌های حاضر به صورت داوطلبانه اعزام می‌شوند. ما با انبوهی از داوطلبان مواجه هستیم و اگر درب‌ها باز شود افرادی که به سوریه می‌روند از ارتش سوریه بیشتر می‌شود. چند روز پیش یک افسر پدافند هوایی التماس می‌کرد که به سوریه اعزام شود؛ ما چنین افسرانی در ارتش داریم.

وی با اعلام اینکه تاکنون 8 ارتشی در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) به شهادت رسیده‌اند، اظهار داشت: 4 شهید مربوط به تیپ نوهد نیروی زمینی ارتش و 4 شهید دیگر مربوط به یگان‌های دیگر نزاجا است که آخرین شهید ما از نیروهای توپخانه بود. در عملیاتی که نیروهای ارتش نقش داشتند، 300 داعشی را به هلاکت رساندند که ارتشی‌ها در کنار پاسداران عملیات فتح المبین دیگری را خلق کردند.

رزمایش‌های تخصصی و عمومی ارتش امسال نیز برگزار می‌شود

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به برگزاری رزمایش‌های ارتش اشاره کرد و گفت: در سال، هر نیرو باید یک یا چند رزمایش برگزار کند. رزمایش در ارتش از رده تیپ به بالاست که در حوزه‌های عمومی و تخصصی برگزار می‌شود. امسال تمامی نیروها رزمایش‌هایی را برگزار خواهند کرد. در حوزه دریایی با کشور پاکستان رزمایش داشتیم و قرار است با کشور چین و احتمالا با کشور روسیه نیز در حوزه امداد و نجات رزمایش برگزار کنیم.

وی در خصوص سربازان نیز گفت: تعداد سربازان در ارتش زیاد است و این سربازان ابتدا به حوزه نظام وظیفه می‌روند و سپس در نیروها و یگان‌ها در سراسر کشور تقسیم می‌شوند که برای تقسیم و اعزام این نیروها از اتوبوس‌های بین شهری استفاده می‌شود.

امیر پوردستان ادامه داد: برای اینکه موردی مانند حادثه‌ای که سال قبل برای سربازانی کرمان رخ داد، صورت نگیرد تمهیدانی اندیشیده‌ایم؛ از جمله اینکه تفاهم‌نامه‌ای را با پلیس راه منعقد کردیم تا با اطلاع ما اسکورتی را برای اتوبوس‌ها بگذارند تا رانندگان تخلف نکنند چرا که علت ان حادثه سرعت زیاد راننده بود. همچنین تدبیر شده است تا در صورت امکان از ناوگان ریلی استفاده شود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما