شناسهٔ خبر: 21507485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

روزنامه المساء: ترامپ با سخنانش در مورد برجام، قدرت های دیگر را در تنگنا گذاشت

صاحب‌خبر -
خرداد: روزنامه «المساء» الجزایر در مقاله ای در خصوص سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خصوص توافق هسته با ایران و امکان لغو آن نوشت: این یک توافق دو طرفه نبوده بلکه قدرت های دیگر نیز در آن شرکت داشتند و لغو آن توسط آمریکا باعث در تنگنا گذاشتن آن ها می شود.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، المساء روز پنجشنبه در این مقاله با عنوان 'ترامپ، در یک قدمی لغو توافق هسته ای با ایران' نوشت: ترامپ مجدانه سعی می کند در توافق هسته ای که کشورش همراه با دیگر کشورهای عضو شورای امنیت آن را با ایران امضا کرده اند، بازنگری شود. 
المساء در ادامه نوشت: آمریکا در صورت انجام چنین کاری، سیلی محکمی به رئیس جمهوری پیشین آمریکا می زند که این توافقنامه را امضا کرد و همچنین دیگر کشورهای حاضر در این مذاکرات و از جمله، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را در تنگنا قرار خواهد داد و ممکن است باعث شود این کشورها موضع گیری واحدی ضد این اقدام آمریکا داشته باشند زیرا این کشورها تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن این پرونده انجام داده بودند.
این روزنامه در ادامه نوشت: اگر آمریکا این توافقنامه را لغو کند، این یعنی اینکه این پرونده به خانه اول و نقطه صفر بازگشته است و پیامدهای زیادی خواهد داشت زیرا این توافقنامه حاصل تلاش کشورهای مختلف طی چند سال بود.
المساء در ادامه تاکید کرد، عقب نشینی آمریکا از این توافقنامه بین المللی ، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را در تنگنا قرار خواهد داد و ضربه سنگینی به این کشورها به عنوان قدرت های اثر گذار و ترسیم کننده سیاست های جهانی خواهد زد. اما سوال اینجاست که آیا کشورهای دیگر شرکت کننده در مذاکرات با ایران تسلیم این خواسته آمریکا می شوند یا اینکه این بار ناچار می شوند مقابل لجاجت های آمریکا بایستند و موضع گیری واحدی در خصوص بهانه های رئیس جمهوری آمریکا داشته باشند.
این روزنامه الجزایری در پایان نوشت: این چالش بزرگی برای آمریکا است و به همین دلیل «رکس تیلرسون »وزیر امورخارجه این کشور از ضرورت کسب حمایت قدرت های دیگر برای این کار سخن گفت، البته حتی اگر قدرت های دیگر هم با آمریکا هم نظر شوند، قطعا ایران نمی پذیرد بار دیگر بر سر میز مذاکرات حاضر شود زیرا این کار را تلاش برای به زانو در آوردن خود و در جهت منافع دیگر طرف ها و از جمله 'اسراییل' می داند.

نظر شما