شناسهٔ خبر: 21507195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نظر آیت الله العظمی راستی کاشانی در مورد جایگاه فقهی یادگار امام چه بود؟

آقای حاج سید حسن خمینی دارای قوه استنباط و مرتبه اجتهاد و مشارٌبالبنان هستند. علاوه بر همه اینها دارای مطالعات گسترده و اطلاع و احاطه در مباحث فکری و نظری و دانش‌های مختلف می‌باشند که ایشان را جامع و ممتاز نموده است.

صاحب‌خبر -

فقیه اهل بیت عصمت و طهارت حضرت آیت الله العظمی راستی کاشانی در خصوص جایگاه فقهی یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تأکید کرده بودند: آقای حاج سید حسن خمینی دارای قوه استنباط و مرتبه اجتهاد و مشارٌبالبنان هستند.

به گزارش جماران، در پی ارتحال این عالم ربّانی بازخوانی نظر ایشان در خصوص اجتهاد یادگار امام خالی از لطف نیست.

آیت الله العظمی راستی کاشانی در بهمن ماه 1394 در آستانه انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در دیدار با جمعی از فضلای حوزه علمیه، در پاسخ به گفته یکی از اساتید حوزه مبنی بر شرکت یادگار امام(س) در انتخابات خبرگان و پرسش از شرایط علمی ایشان، گفته بودند: صلاحیت علمی و تقوایی و سیاسی حاج سید حسن آقا محرز و واضح است و نیازی با تائید حقیر یا دیگران ندارد. اگر شرایط یادگار امام مورد سوال یا تردید واقع شود، پس چه کسی دارای شرایط است؟!

مشروح این سخنان در پی می آید:

حقیر بنا نداشتم مطلبی را بیان کنم؛ البته توسط نور چشمی فرزند عزیزم آقای میرزا علی آقا که خود از افاضل و علماء هستند - بعضی توصیه های لازم را به اطلاع آقایان بزرگوار اَیدهم تعالی رسانده و خبر دادم ، لکن به جهت بعضی مسائل و احیاناً برخوردهای ناصواب و مغرضانه و بی انصافی ها و حسادت‌هایی که به خدا پناه می برم، از باب اداء وظیفه و تکلیف و به جهت حقی‌که سیّدناالاستاد حضرت آیت الله العظمی امام خمینی قدس سره به حقیر دارند و به جهت محبتی که مرحوم آقای حاج سید احمد آقا داشتند، لازم دیدیم حقایق و واقعیاتی را یادآوری و بیان کنم. جناب آقای سید حسن آقا هم شخصیت هستند و هم از خاندان شخصیت و عزیز، هم بزرگ هستند و هم از خاندان بزرگ،‌هم خودشان آقا هستند و هم از خاندان آقا. جدّ بزرگوار شان، استاد بزرگوار ما حضرت امام راحل که معلوم است و حرکتی که آن بزرگمرد انجام دادند ، فقط برای رضای خدا و حق تعالی و برای ترویج مذهب اهل بیت بود. انسانی الهی و خدایی که جهات و اوصاف علمی و منزلت و عظمت ایشان پوشیده مانده و حق ایشان ادا نشده است.

جدّ مادریشان استاد عزیز حضرت آیت الله طباطبایی سلطانی بروجردی طاب ثراه که در این مجال کوتاه ، در وصف ایشان همین بس که بزرگی چون حضرت امام راحل به ایشان ارادت داشتند ومورد عنایت و توجه مرجع اعلای شیعه، سیدالطائفه حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی قدس سره بودند. این نسبت و انتساب خانوادگی و شرافت ، امتیاز بزرگی است که از آن غفلت نباید کرد. و این شرافت و بزرگی برای یادگار امام است و زهی سعادت.

الحمدلله آقای حاج سید حسن دارای اوصاف و کمالات ذاتی هستند . حقیر از نزدیک خبر دارم و هم از طریق بحث ایشان مطلع هستم - حداقل قریب20 سال یا بیشتر از مجاهدت علمی و تحصیل و تعلم و تدریس و تعلیم وی باخبر هستم. آسید حسن آقا سالیان متمادی به تحصیل و تعلّم از مقدمات و سطح و سطوح عالیه تا خارج فقه و اصول و در منقول و معقول و علوم الهی با جدیت و پشتکار و نظم، اشتغال داشته اند . بواسطه هوش سرشار و استعداد عالی و فوق‌العاده در علوم دینی بهره وافر برده اند و به مراتب عالی رسیده اند.

در این سالیان مشغول به تدریس و تعلیم و مجلس درس خوب و گرمی داشته و دارند. علاوه بر تدریس سطوح عالیه، سالیانی است که به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارند و الحمدلله که حوزه علمیه به وجود ایشان متنعّم و بهره مند است و فظلا و طلاب از ایشان استفاده می‌نمایند. علاوه بر این در تمام این ایام، مباحثه و بحث با افاضل داشته و دارند و پیوسته و مستمر به فقه و اصول ملازمت دارند. اضافه بر آن مقالات علمی و کتب و تقریرات یادگار امام شاهدی دیگر بر توانایی علمی و فکری ایشان می باشد. یادگار امام عالم فاضل و در مراتب علمی و موفق و کوشا هستند. آقای حاج سید حسن خمینی دارای قوه استنباط و مرتبه اجتهاد و مشارٌبالبنان هستند. علاوه بر همه اینها دارای مطالعات گسترده و اطلاع و احاطه در مباحث فکری و نظری و دانش‌های مختلف می‌باشند که ایشان را جامع و ممتاز نموده است.

یادگار امام مایه وزانت و اعتبار برای مجلس خبرگان هستند، همان‌طور که بعضی بزرگان فرموده‌اند. حقیر ایشان را بسیار دوست می‌دارم و همیشه برای ایشان دعا می‌کنم و امیدوارم که حوزه علمیه و نظام اسلامی و جامعه قدردان ایشان و بهره‌مند از نعمت وجود ایشان باشند. امید برای حوزه علمیه و نظام هستند و مورد عنایت و لطف مراجع عظام و مقام معظم رهبری می‌باشند.جعله اللّه ذُخرًا للحوزه العلمیه و مروّجاً و حامیاً لِلمذهب الحقّ ولِلفرقه الناجیه و للطایفة الامامیة الاثنی عشریّه از باری تعالی می‌خواهم که تا سیّدنا الاُستاد جدّ بزرگوارشان را و جدّ مادری ایشان را و پدر عزیزشان را با اهل بیت عصمت و طهارت محشور فرمایند و بیت حضرت امام (س) را همیشه عزیز بدارد و بر توفیقات و تأییدات جناب آقای حاج حسن آقا و دو برادر فاضل‌شان بیفزاید.

خداوند انشا الله جناب حسن آقا را در ظل عنایات حضرت بقیة الله (ارواحنالتراب مقدمه الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ و محافظت بفرماید.

انّه علی کل شیء قدیر

انّه خیر ناصر و معین

انّه ولیّ الهدایة والتوفیق

 

 

عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی، عضویت در شورای عالی موقّت اعزام قضات‌، عضویت در شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد کاندیداهای شورای عالی قضایی‌، نمایندگی امام در شورای عالی مدیریّت حوزه علمیه قم‌، ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اوّل و دوم از استان تهران‌ از جمله سوابق مرحوم آیت الله العظمی راستی کاشانی است.

 

انتهای پیام

نظر شما