شناسهٔ خبر: 21506664 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وزیر راه‌و‌شهرسازی از تلاش دولت برای آسان کردن شرایط اخذ تسهیلات مسکن خبر داد

عباس آخوندی گفت: مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن، کار مشترکی است که بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در جهت رشد و اعتلای فناوری‌های نوین در حوزه مسکن، ساختمان و همچنین حمل و نقل انجام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزیر راه و شهرسازی از رایزنی با دولت برای توسعه فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تسهیل در شرایط اخذ تسهیلات آن خبر داد و به مردم به ویژه ساکنان مناطق بافت های فرسوده و حاشیه‌ای، خانه اولی‌ها و جوانان توصیه کرد از این صندوق استقبال کنند، زیرا نرخ تسهیلات آن هشت درصد است.

عباس آخوندی امروز، پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن، از سرمایه‌گذارانی که خواستار حضور در مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن هستند حمایت کرد و افزود: خوشبختانه مردم از صندوق پس‌انداز مسکن یکم استقبال بسیار خوبی کرده‌اند و ما در دولت در حال رایزنی هستیم تا شرایط دریافت تسهیلات مسکن را سهل‌تر کنیم.

وی اضافه کرد: مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن، کار مشترکی است که بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در جهت رشد و اعتلای فناوری‌های نوین در حوزه مسکن، ساختمان و همچنین حمل و نقل انجام می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اقدام در جهت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی است که تاکیدشان بر درون‌زا بودن اقتصاد و همچنین توسعه فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد دانش پایه است.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: کاری که مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن انجام می‌دهد این است که برای مسائل ملی که ما داریم چه در حوزه مسکن و شهرسازی مانند بازآفرینی شهری، بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای و همچنین در حوزه فناوری ‌های نوینی که در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل ملی و حمل و نقل بین‌المللی مسائل را مطرح و تبدیل به ایده می‌کند و ایده‌ها را نیز به صورت محصول و راه حل ارائه می‌کند.

آخوندی همچنین در مورد آخرین مراحل پیشنهاد خود به دولت مبنی بر کاهش مدت سپرده گذاری در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات مسکن و همچنین کاهش نرخ سود، گفت: صندوق پس انداز مسکن یکم که با همکاری بانک مسکن محقق شد خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه رو شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، پس‌انداز کرده‌اند و به تدریج افرادی که مدت یکسال از پس اندازشان می‌گذرد وارد بازار می‌شوند، ما هم برای توسعه این روند، پیشنهاداتی داریم و در دولت روی آن در حال رایزنی هستیم که چگونه شرایط را سهل‌تر کنیم که مراحلش در دست انجام است.

آخوندی خاطرنشان کرد: اگر شرایط جدیدی ایجاد شود مشمول تمامی افرادی که در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم دارند، خواهد شد بنابراین نیازی نیست که افراد منتظر باشند تا شرایط جدید اعلام شود و همه می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کار هم برای پس انداز کننده و هم برای مردم و هم برای سیاست کلان مفید و موثر است؛ برای مردم خوب و مناسب است زیرا می‌توانند نسبت به اقتصاد خانوار برنامه داشته باشند و بدانند که هرچقدر که سرمایه‌گذاری می‌کنند مطمئن شوند که به 6 برابر آن امکان دسترسی به تسهیلات دارند، بنابراین یک نظمی را به اقتصاد خانوار و اطمینانی را به خانواده‌ها می‌دهد تا بتوانند به تسهیلات تضمینی با نرخ مناسب دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول در بیان فواید صندوق پس انداز یکم برای اقتصاد کلان گفت: فعالیت این صندوق برای بانک و سیستم عمومی خوب است که خود ارقام تبدیل به تجهیز منابع عمده می‌شود و میزان تجهیز منابع بانک مسکن میزان اتکایش به منابع عمومی دولت کاهش پیدا می‌کند و از این طریق نرخ تمام شده پول را در بانک کاهش می‌دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین برای دادن تسهیلات 8 درصدی، کمتر نیاز به دریافت یارانه از دولت داریم و پایداری این سیاست بسیار بیشتر است و این سیاست‌های خوداتکایی، وابستگی کمتری به بودجه دولت دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق قانون، دولت باید دو وزیر را به عنوان اعضای شورای پول و اعتبار انتخاب کند که من یکی از آن وزیران بوده‌ام و انتخاب شدم.

حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به منظور فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی توسط متقاضیان افتتاح می‌شود و سقف تسهیلات آن در شهر تهران 800 میلیون ریال، در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 600 میلیون ریال و در دیگر مناطق شهری معادل 400 میلیون ریال است.

نظر شما