شناسهٔ خبر: 21505995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

بازداشت ۱۴وکیل مدافع دو معلم اعتصاب‌کننده در ترکیه

دادگاهی در استانبول امروز، حکم بازداشت پیشگیرانه 14 وکیل دو معلم را که چهار ماه پیش به سبب اعتراض به برکناری خود دستگیر شدند، صادر کرد.

صاحب‌خبر -
باشگاه خبرنگاران جوان: خبرگزاری آناتولی گزارش داد؛ دادگاهی در شهر استانبول امروز (پنج‌شنبه)، حکم بازداشت پیشگیرانه 14 وکیل دو معلم اعتصاب‌کننده را صادر کرد. این 14 وکیل در دفاع از دو معلم که از شش ماه پیش در اعتراض به حکم برکناری خود اعتصاب غذا کرده بودند،‌ مشارکت داشتند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد 12 نفر از این معلمان به «وابستگی به یک سازمان تروریستی » و دو تن دیگر به تاسیس و هدایت یک سازمان تروریستی - جبهه انقلابی آزادی‌بخش خلق- که یک گروهک چپگرای افراطی است، متهم شدند.

این 14 وکیل عضو «دفتر حقوق مردم» 12 سپتامبر یعنی دو روز پیش از آغاز محاکمه نوریه گولمن و سمیح اوزاکچا دستگیر شدند. این دو معلم از پایان ماه مه زندانی هستند و «دفتر حقوق مردم» از آنان دفاع می کند. دو وکیل دیگر که همزمان با این 14 وکیل بازداشت شده بودند براساس حکم دادگاه استانبول به صورت موقت آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گولمن که یک دانشگاهی است و اوزاکچا که یک آموزگار است در ترکیه به نمادهای پاکسازی تبدیل شدند که پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 ترکیه به وقوع پیوست. دولت ترکیه این کودتا را به فتح الله گولن نسبت می دهد اما گولن همه این اتهامات را رد می کند.

این دو معلم که براساس فرمان دولتی از مقام خود برکنار شدند، ماه مارس اعتصاب غذایی را در اعتراض به اخراج خود آغاز کردند. آنها اواخر مه به اتهام وابستگی به جبهه انقلابی آزادیبخش خلق بازداشت شدند.

«دفتر حقوق مردم » پس از بازداشت اعضای خود در پیامی این حکم را به چالش کشید. این نهاد در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «ما بازهم خود را سازماندهی خواهیم کرد و مبارزه ما برای عدالت قدرت خواهد گرفت».

در آغاز به کار محاکمه این افراد در چهاردهم سپتامبر،‌ دادگاهی در آنکار دستور ادامه بازداشت گولمن و اوزاکچا را صادر کرد. جلسه بعدی محاکمه برای بیست و هشتم سپتامبر تعیین شده است.

نظر شما