شناسهٔ خبر: 21505402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عون: آوارگان سوری به کشورشان بازگردند/لبنان میزبان مرکز گفت و گوی تمدن ها باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عون روز پنجشنبه در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به موضوعات مختلفی از جمله پیروزی اخیر این کشور در نبرد با گروه های تروریستی، وضعیت آوارگان سوری در لبنان، ادامه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به حریم لبنان اشاره کرد.

**پیروزی لبنان در نبرد با تروریسم
رئیس جمهوری لبنان با اشاره به جنگ کشورش با تروریسم گفت: لبنان توانست با تروریسمی که آتش خود را در کشورهای مختلف شعله ور کرده بود رویارو شود و با وحدت ملی و به رغم شکاف های سیاسی حاد، خود را از افتادن به ورطه تروریسم در امان نگاه دارد و با همه نیرو توانست بر آن غلبه کند.
عون افزود: ارتش لبنان توانست در نبرد نهایی بر گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره در مرز با سوریه فائق آید و به حضور نظامی آنها در لبنان پایان دهد و پیروزی بزرگی را خلق کند.

**ضرورت بازگشت آوارگان سوری
رئیس جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به بازگشت آرامش در بسیاری از مناطق سوریه، خواستار بازگشت آوارگان سوری از لبنان به کشورشان شد.
حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند.
عون با بیان اینکه آواره شدن گسترده مردم از سوریه به لبنان با رضایت دولت لبنان نبوده است، افزود: بحران کنونی پناهجویان باعث افزایش تعداد پناهجویان در لبنان به اندازه نیمی از جمعیت این کشور که مساحت کوچکی دارد، شده است.
وی یادآور شد: 85 درصد از خاک سوریه به کنترل دولت این کشور درآمده است. دولت سوریه با گروه های مسلح مصالحه می کند پس چگونه نمی تواند چنین کاری را در قبال مساله آوارگان انجام دهد.
عون تاکید کرد سازمان ملل بهتر است به جای کمک برای باقی ماندن آوارگان در کشورهای دیگر برای بازگشت آنها به کشورشان کمک کند.

**انتقاد از تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به حریم لبنان
رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگر سخنان خود از اقدامات رژیم صهیونیستی در تجاوز به حاکمیت لبنان انتقاد کرد و گفت: اسرائیل هر ماه دست کم 100 بار به حریم لبنان تجاوز می کند. لبنان شکایت های خود را به شورای امنیت ارائه می دهد اما این نهاد نتوانسته در مقابل این تجاوزها اقدامی انجام دهد.
وی افزود: اسرائیل از خاک لبنان به سوریه حمله کرد و دستگاه های جاسوسی را در لبنان کار می گذارد. این تجاوزها طی 7 دهه اخیر جدید نیست.

**صلح بدون عدالت رخ نمی دهد
وی با اشاره به نقض قطعنامه های بین المللی و اجرا نکردن آنها از طرف رژیم صهیونیستی گفت: جنگ های اسرائیل اثبات کرد که توپخانه و تانک و هواپیما به صلح ختم نمی شوند؛ صلح بدون عدالت رخ نمی دهد و عدالت نیز جز با رعایت حقوق محقق نمی شود.
میشل عون تاکید کرد که جنایت بیرون راندن فلسطینیان از سرزمینشان از طریق اعطای حق شهروندی به آنها در کشورهای دیگر و مخالفت با حق بازگشت آنها، جبران نمی شود.

**لبنان مرکز جهانی گفت و گوی تمدن ها
میشل عون همچنین با انتقاد تلویحی از تلاش برای استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: تجزیه کشورها بر اساس گرایش های قومی راه حل مناسبی نیست و این مساله با جنگ همراه خواهد شد.
رئیس جمهوری لبنان در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد که کشورش میزبان یک مرکز دائمی و وابسته به سازمان ملل درباره گفت و گوی تمدن ها و ادیان و قومیت ها شود.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما