شناسهٔ خبر: 21504889 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

متوسط خرید سالانه گندم در دولت تدبیر و امید 83 درصد بیشتر شده است

اسماعیل اسفندیاری پور روز پنجشنبه در همایش آغاز کشت پاییزه گندم در آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید گندم در سطح کشور و سیاست های وزارت جهاد

صاحب‌خبر - اسماعیل اسفندیاری پور روز پنجشنبه در همایش آغاز کشت پاییزه گندم در آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید گندم در سطح کشور و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت پاییزه گندم افزود: سالانه هشت میلیون و 500 هزار تن گندم برای خبازی آرد نیاز داریم که این میزان در داخل کشور تامین می شود.
وی بیان کرد: طبق برآوردها و با توجه به متغیرهای موجود، تولید 14 میلیون و 800 هزار تن گندم در سال 1404 پیش بینی شده است.
وی با انتقاد از واردات گندم به کشور در سال های پیش از دولت یازدهم اظهار کرد: در سال 91 نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمت هر تن 385 دلار وارد کشور شد که این واردات 2 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه برای کشور به همراه داشت.
اسفندیاری پور اضافه کرد: این در حالی است که هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور می شد.
وی با اشاره به مشکل کم آبی در کشور ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 25 هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از 300 میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه کشت خارج شده است.
وی اضافه کرد: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهمترین دغدغه های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اقدامات حمایتی در کشت گندم را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: حمایت و پشتیبانی، توجه به سیاست گذاری درست در سطوح ملی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم می تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب تر بیانجامد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: در سال زراعی جدید 2 میلیون و 300 هزار تن نهاده‌های کشاورزی برای مصرف کشاورزان استان تهیه می شود.
مقصود قربانی گفت: در سال زراعی جاری، از 114 هزار تن کود تخصیصی برای محصولات زراعی استان حدود 67 درصد جذب شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز از نزدیک 900 هزار تن کود پاییزه تخصیصی برای کل کشور در حدود 97 هزار تن برای استان تخصیص یافته است.
قربانی ادامه داد: با استفاده به موقع و مناسب از این نهاده ها و کودهای استاندارد و با کیفیت در اراضی زراعی می توان راندمان تولید را چند برابر افزایش داد.
به گزارش ایرنا سال گذشته 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شد، آذربایجان غربی استان ششم در تولید این محصول استراتژیک است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی

نظر شما