شناسهٔ خبر: 21503780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

متون‌ خوانده‌ شده‌ در دیدار با رهبری کم‌‌ و زیاد نشده‌ بود

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه دیداری 3 ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران، داشتند.
 
«پیشنهادات اصلاحی برای حوزه‌های علمیه»، «ویژگی‌های دوران حاکمیت نظام اسلامی»، «نقش طلاب و روحانیت بر ادامه راه انبیاء»، «جدی‌گرفتن درس و بحث علمی»، «اهمیت وجود وسائل و ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای فراگیر»، بخشی از مباحثی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با طلاب و روحانیون حوزه علمیه تهران مطرح کردند.

خبرنگار ما به منظور بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهمیت این دیدار با طلاب حوزه علمیه استان تهران نشستی را با حضور جمعی از طلاب شرکت کننده در این نشست برگزار کرد.

مصطفی جلالی برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب، امید فشندی سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز و سیدمحمدکاظم موسوی‌فر، دبیر نشست‌های بصیرت افزایی در حوزه از جمله طلاب حاضر در این نشست بودند که اهمیت این دیدار به نقش و اهیمت محتوی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختند.

طلاب شرکت کننده در این نشست با تأکید بر اهمیت سخنان مقام معظم رهبری،  فرمایشات ایشان را به عنوان راهبردی اساسی برای طلاب معرفی کردند که متن دیدار ایشان با طلاب می‌ تواند تا 15 سال در برنامه‌های طلاب نقش راهبردی داشته باشد.

 مطالبات مقام معظم رهبری از طلاب جوان مومن انقلابی بخشی از صحبت‌های بود که در این نشست مطرح شد و طلاب حاضر در این نشست بر مطالبه جدی مقام معظم رهبری در تربیت نسل طلبه انقلابی و مومن و اصلاح نظام حوزه علمیه تأکید کردند.

اما حواشی دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با طلاب حوزه علمیه استان تهران مربوط به بخشی از صحبت‌های یکی  از  طلاب حاضر در نشست بود که البته حاضرین در این گفتگو این حواشی را متعلق به جریانی که با قرائت متفاوت از عدالتخواهی، زمینه بهره برداری جریانهای ضدانقلاب و رسانه های بیگانه را فراهم کردند دانستند.
طلاب شرکت کننده بیان کردند که مهمترین دستاورد دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، بلوغ انقلابی، رشد و رویشهای طلاب جوان و نهایتا فرمان رهبری برای مبارزه جهت ساختن حوزه مطلوب بود.

***مشروح نشست با طلاب حوزه علمیه تهران به شرح زیر است***
مصطفی جلالی، برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب در ابتدای نشست به اهمیت و ویژگی دیدار مقام معظم رهبری با طلاب و روحانیون جوان حوزه علمیه تهران اشاره کرد و گفت: اهمیت این دیدار در جملات اولیه مقام معظم رهبری کاملا منعکس شد و هدف این دیدار استمزاج فضای طلبه انقلابی جوان بود و ایشان قصد داشتند که صحبت‌های طلاب جوان را بشنوند که در دیدارهای قبل این فرصت فراهم نشد و این دیدار به همین منظور برگزار شد.

برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب به دیدار سال گذشته مقام معظم رهبری در جمع مدیران حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در آن دیدار مقام معظم رهبری پس از اینکه مدیران به تشریح اوضاع پرداختند در انتهای آن دیدار می‌فرمایند که قصد داشتند تا صحبت‌های طلاب را بشنوند که این دیدار به نوعی در ادامه آن دیدار برگزار شد.‌

وی تصریح کرد: نقطه اوج جلسه که به نظر من ویژه شد تعبیر ایشان از طلاب جوان به عنوان بذری بود که در زمین حاصلخیز انقلاب رشد کردند، رهبری در این دیدار نسلی را یافتند و این طلیعه را مشاهده و به رخ جهان پیراموان کشیدند،  بزرگترین دستاورد این دیدار در صحبت‌های اولیه مقام معظم رهبری اشاره به بخشی از آیه «یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار» بود و رهبری در این دیدار حاصل دسترنج خود را مشاهده کردند.

سیدمحمدکاظم موسوی‌فر، دبیر نشست‌های بصیرت افزایی در حوزه در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی‌ها و اهمیت طلاب تهرانی و اینکه چرا این دیدار در مشهد، قم یا اصفهان برگزار نشد، بیان کرد: سایر حوزه‌های علمیه مستقل هستند اما حوزه علمیه تهران زیر نظر قم است رهبر معظم انقلاب قصد داشتند به این حلقه مفقوده هویت ببخشند.

دبیر نشست‌های بصیرت افزایی افزود: وقتی مقام معظم رهبری از پتانسیل‌های حوزه علمیه تهران آگاه شدند متعجب شدند و فرمودند که خود طلاب اوضاع را درست کنند و آتش به اختیار را به عهده خود طلاب قرار دادند.

امید فشندی سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز در ادامه این نشست، به دیدارهای مقام معظم رهبری در 25 اسفند سال 94 با مجمع نمایندگان طلاب قم و دیدار با مدیران و طلاب حوزه علمیه تهران در سال 25 اردیبهشت سال 95 اشاره داشت و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری با توجه به حساسیت موضوع بحث به جریان انقلاب زدایی توسط برخی گروها پرداختند، چرا که برخی از روحانیون همره با جریان انقلاب از دنیا رفته بودند و برخی هم از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته بودند و قصد داشتند انقلاب ایران که به مرجعیت امام خمینی (ره) و پشتوانه طلاب حوزه علمیه ایجاد شده بودند را بزدایند و حوزه سکولار و هم سوء با جریان‌های غربی ایجاد کنند.

سردبیر نشریه نشریه طلبگی رستاخیز، افزود: مقام معظم رهبری در آن دیدار با تأکید وجود خلاء فکری در بین طلاب راهبرد مهمی را اعلام کردند، اینکه منظومه فکری واحدی بر اساس مبانی امام و اسلام ناب و انقلاب در حوزه ایجاد شود و طلاب با استعداد را شناسایی و پس برطرف کردن نقاط ابهام فکری آنها، نسلی تربیت شود که بتواند این خلاء را جبران کنند و ایشان فرمودند که باید این نسل، به عنوان مدرسان آینده بینش و باور انقلاب را منتقل کند.

وی در رابطه با دیدار اخیر رهبر انقلاب اسلامی، سوالات و پاسخ‌های مطرح شده در دیدار با مقام معظم رهبری از نظر محتوا در در سطح بالایی دانست و گفت: مهمترین نکته کلیدی این دیدار این بود که مقام معظم رهبری راه طلاب را امتداد را انبیاء دانستند و فرمودند که این راه تمام مشکلات و توفیقات راه انبیا را هم دارد لذا باید با تمام توفیقات و مشکلاتی که وجود دارد در این مسیر گام بردارید و این بالاترین افق فکری است که طلبه ها باید داشته باشند.

فشندی با اشاره به بیان مسائل دغدغه‌ها و مشکلاتی که طلاب در این دیدار با مقام معظم رهبری در میان گذاشتند، عنوان کرد: فرآیندهای پنج گانه انقلاب اسلامی از جمله مباحثی بود که در این دیدار مطرح شد و طلاب در این دیدار با نقد برخی مسوولان، وجود فساد و مفاسد اقتصادی آن را با رهبر معظم انقلاب درمیان گذاشتند.

موسوی فر در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری طرح جدیدی را در فضای حوزه و روحانیت کلید زده‌اند، بیان کرد: سابق بر این رهبری از مسوولان نهادها و سازمان‌ها مطالبات خود را مطرح می‌کردند اما با تغییر تاکتیکی ایشان خواستار تحول در نظام حوزه علمیه شدند و این تحول را از ما طلبه‌ها مطالبه کردند.

وی تأکید کرد: در جریان چند سال گذشته ایشان از طریق نهادهای و مجمع‌های سازمانی مثل دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه مطالبات خود را مطرح می کردند اما در حال حاضر ایشان این مطالبات را از طلبه جوان مومن انقلابی مطالبه کردند.

موسوی فر با بیان اینکه مطالبه جدی مقام معظم رهبری از طلاب مومن و انقلابی، جدی گرفتن در و مباحث علمی بود، گفت: ایشان تأکید کردند که طلبه‌ها باید به طور جدی درس بخوانند و در این مسیر گام بردارند، همان طور که امام خمینی (ره) به حدی از دانش رسیدند تا همه از ایشان تبعیت کردند و در مقابل افرادی با ضعف سواد مبانی اسلامی به تعبیری نیمه سواد در این مسیر از حرکت بازماندند.

در ادامه این نشست جلالی به اشاره به اهمیت محتوای سخنان مقام معظم رهبری در این دیدار، گفت: به محتوی این دیدار در کنار حواشی آن ظلم شد و متن فرمایشات رهبری و بازخوانی فرمایشات ایشان برای طلبه های نسل ما اهمیت دارد و می توانند برنامه و راهبرد 15 سال آینده خود را از این دیدار دریافت کنند.

همچنین فشندی گفت: بحث متن و حواشی را نیروهای مومن و انقلاب متوجه می‌شوند و براساس برنامه آن پیش می‌رود و از این بابت جای نگرانی ندارد هرچند بایت حواشی این دیدار ما هزینه‌های داده‌ایم اما از این بابت که متن فرمایشات مقام معظم رهبری توسط طلاب به عنوان راهبرد استفاده می‌شود و از این بابت نگرانی نداریم.‌

اما موضوع و حواشی این دیدار بخشی از صحبت‌های طلاب شرکت کننده در این دیدار بود که آنها به گروها و افرادی که از این جریان ها حمایت می کنند پرداختند.

طلاب حاضر در این نشست با تأکید براینکه این جلسه تنها به تمجید و تعریف پرداخته نشد عنوان کردند که آنچه با این عنوان که «آقا خوششان بیاید» در فضای مجازی منتشر شد صحت ندارد و مباحث انتقادی بسیاری در این دیدار توسط طلاب و به همراه نقد منصفانه بیان شد.
آنها با تأکید بر اینکه فرایند انتخاب سخنران متون آنگونه که در فضای مجازی القا شد نبود به تشریح نحوه چگونگی انتخاب فرآیند اعضا پرداختند و گفتند که ارائه مطالب به گونه ای مطرح شود که به نفع جریان انقلاب باشد و مشکلات با ادبیات و لسان انقلابی بیان شود و نه اینکه انتقادات به زبان گروه‌های و جریان‌های غیر انقلابی مطرح شود.

موسوی فر در ابتدای این بخش از سخنان خود با اشاره به اینکه اولین تجربه دیدار طلاب با مقام معظم رهبری دارای دستاوردهای قابل توجهی برای طلاب بود گفت: از این باب که این دیدار اولین دیدار از این جنس بود و تجربه قبلی در خصوص آن وجود نداشت نمیتوان انتظار داشت که همه چیز در حالت ایده آل خود صورت پذیرد و همه نظرات و ایده ها مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شود. چنانکه تعداد سخنرانان انتخاب شده برای دیدار انتخاب چند نفر از میان دهها مطلب و درخواستی بود که ارائه شده بود و قاعدتا امکان سخنرانی تمامی آن افراد وجود نداشت.

موسوی فر در ادامه با اشاره به یک انتقاد مطرح شده در خصوص متصدی برنامه ریزی این جلسه گفت: در سال اول میبایست بهترین اقدام در فرصتی کوتاه و برای اولین تجربه صورت می گرفت، اما اداره جلسه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه وحی منزل نیست و می توان در سالهای بعد در صورت تکرار جلسه و در صورت ارائه راه کار بهتر، ساز وکار دیگری برای برنامه ریزی و اداره جلسه انتخاب کرد. 
وی گفت: ماجرای "عبارت آقا خوشش بیاید" دقیقا ناظر به این موضوع بود که باید به گونه ای سخن گفت که هم از منظر ادبی متن فاخر باشد و هم از نظر محتوای کلام و انتقادات مطرح شده صحیح و دقیق و روبه جلو باشد، بدین گونه که اظهارت غیر دقیق و نادرست در جایگاهی که مخاطب یعنی رهبر انقلاب که به جزئیات مسائل واقف است مطرح نشود.

فشندی در ادامه این دیدار با اشاره به جریان‌های که از انقلاب فاصله گرفتند و در مسیر ضد انقلاب گام برمی‌ دارند گفت که این افراد به دنبال انتقاد و اصلاحات نیستند.
حجت الاسلام جلالی در خصوص این موضع با تأکید کردند که این افراد از جریان عدالت خواهی فاصله دارند اظهار کرد که اگر این افراد به دنبال عدالت خواهی بودند باید به صورت عدالتخوهانه نقد خود را مطرح می‌کردند و نه اینکه در فضای مجازی این موضوع را مطرح کنند، لذا التقاط امروزی آنها باعث شده که ادبیات آنها شبیه فضاهای چپ در اوایل انقلاب باشد.
وی با اشاره به ویژگی‌های این افراد در برداشت غلط از مساله عدالت و عدالتخواهی گفت: بدبینی مفرط به فقه، بدبینی به حکمت صدرا، متن بسندگی و قرآن بسندگی در فهم، کفانا کتاب الله، بخشی از ویژگی های این طیف است و پیگیری خواسته این افراد در فضای مجازی از جمله مصداق‌های است که این افراد را همراه با جریان‌های ضد انقلاب می‌کند.

جلالی با تاکید بر اینکه رفتار این جریان عدالتخواهی مبتنی بر ظلم و بدون اصلاح ایرادت است گفت: نتیجه رفتار غلط این جریان چیزی جز پیوند به جریان‌های غرب گرا نیست و امروز هم مشاهده می شود که ماحصل رفتارهای آنها در فضای مجازی انطباق کاملی با رفتارهای ضد انقلاب، رادیو آمریکا و فاصله کوتاه با رادیو اسرائیل دارد، ذهن این افراد کج فهم است یا خودشان را به نفهمی زده اند و برای همین رادیو اسراییل برای آنها کف می‌زند چرا که طبق خواسته آنها عمل می‌کند.

این برگزیده جشنواره علامه حلی با بیان اینکه در دیدار با مقام معظم رهبری این جریان به صورت کامل شناسایی شد گفت: به برکت این دیدار ما توانستیم این جریان را بشناسیم چرا که این جریان در دل جریان عدالت خواهی ما خودش را جا کرده بود. این جریان میخواهند از اصول اصلی قانون اساسی و اسلام و حتی ولایت فقیه عبور کنند.

وی با بیان اینکه این جریان‌ها به دنبال فرصتی بودند تا فیلتر شوند گفت: اینها می دانند که از طریق سخنرانی عیار آنها ریخته می‌شود، لذا دست به این اقدامات می زند و البته آن را ادامه هم میدهند چنانکه بعد از پایان دیدار صحبت‌های خود را از طریق فضای مجازی بیان کردند و از فرصتی هم برای کش دادن آن استفاده می کنند.
جلالی با بیان اینکه بیت رهبری به هیچ عنوان در جریان شکل دهی به فرایند انتخاب سخنران و متون دخالتی نداشت گفت: من خودم از منتقدین فرایند انتخاب سخنران در دیدار رهبری بودم، و با مسئولین حوزه علمیه اعلام کردم که نتیجه این گونه انتخاب ارائه تصویری بسیار خوب و بدون ضعف از حوزه است و می بایست که حتی متون ضعیف تر به عنوان نقاط ضعف هم فرصت صحبت داشته باشند و از همین رو هم در زمانی که به صورت خصوصی نزد رهبری رفتم نقد خودم را به ایشان انتقال دادم و ایشان در پاسخ به بنده گفتندکه "خب من چه کار کنم؟ برگزار کننده جلسه ما نیستیم" بدین معنی که مسئول برگزاری جلسه حوزه علمیه تهران است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظر حجت الاسلام پناهیان در جلسه هم اندیشی در خصوص متنهای طلاب برای قرائت در دیدار رهبر انقلاب فقط و فقط مشورتی بوده است گفت: حضور حجت الاسلام پناهیان تنها در یکی از چندین جلسه مربوط به آن دیدار، از جایگاه ارائه نظر و در مقام مشورت بوده و وی در هیچ یک از تصمیم گیری ها دخیل نبوده است. چنانکه آقای پناهیان هنگام خروج از جلسه یاد شده چندبار به همه طلاب حاضر تاکید کرد که نظراتش صرفا مشورتی بوده است.

جلالی گفت: حاشیه رخ داده از سوی برخی افراد در خصوص اظهارات حجت الاسلام پناهیان ظلم بزرگ در حق وی بوده چرا که وی فقط به یکی از جلسات آن هم در مقام مشورت دعوت شده است.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: قرار بود که از میان چندین داوطلب مدرسه مشکات یک متن خوانده شود لذا قوی ترین و جامع ترین و بهترین متن از میان متون ارائه شده انتخاب شد که متن مربوط به آن فرد حاشیه ساز به دلیل ضعف جدی جزو آنها نبود.
حجت الاسلام موسوی فر در پایان این نشست تاکید کرد: متون خوانده شده از سوی طلاب در دیدار  با رهبری نه از جایی آمده بود، نه بررسی شده بود و نه قرار بود که کسی دخالت کند و آنها را تغییر دهد. هیچ کدام از متنها یک کلمه کم و زیاد نشد.
منبع: فارس

نظر شما