شناسهٔ خبر: 21503298 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

به بهانه نابود شدن مهم‌ترین دستاورد برجام

برنامه جامعی که نیازمند اقدام مشترک مسئولان ایران است

مهم‌ترین دستاورد برنامه جامع اقدام مشترک، دچار بدعهدی‌های طرف غربی شده و نیازمند اقدام مشترک مسئولان ایرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، مهم‌ترین دستاورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انعقاد قرارداد با دو غول هواپیمایی جهان یعنی ایرباس و بوئینگ بود. با امضای این قراردادها، بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد در یک بازه زمانی 10 ساله به کشور وارد و ظرفیت‌ها را تا بیش از 50 هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغال‌زایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می‌کند و این اقدام گامی مؤثر در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور است.


نابود شدن مهم‌ترین دستاورد برجام

فرود اولین ایرباس A320 بر آشیانه مهرآباد در 23 دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان پایان دوره تحریم‌ها و آغاز فصل گشایش‌های تجاری و باز شدن درب‌های جهان به روی ایران تلقی می‌شد. اما دیری نپائید که مسئولان دیپلماسی کشور از کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های طرف غربی به‌ویژه آمریکایی سخن گفتند و کنگره آمریکا طرح‌هایی را برای محدودیت روابط با ایران ارائه می‌داد.

23 شهریورماه سال جاری، مجلس نمایندگان آمریکا با متمم پیشنهادی یک قانون‌گذار جمهوری‌خواه برای منع فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران موافقت کرد. تصویب این متمم علی‌رغم هشدارهای برخی از دیگر نمایندگان درباره مغایر بودن این اقدام با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صورت گرفت.

پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی پیشنهاد اضافه شدن دو متمم پیشنهادی به طرح بودجه دفاعی سال 2018 آمریکا را مطرح کرد. این متمم‌ها، به‌طور خاص، استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما را ممنوع می‌کند و اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می‌کند.

این نماینده آمریکایی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس با متهم کردن ایران به استفاده از هواپیماهای مسافربری جهت انتقال منابع مالی و تسلیحاتی گفت که واشنگتن نباید به ایران هواپیما بفروشد.

به گزارش پایگاه هیل، هر دو متمم پیشنهادی روسکام با رأی‌گیری شفاهی به تصویب رسید.

این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا موجب ‌شد تفاهم‌نامه و قرارداد خرید 160 فروند انواع بوئینگ برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

قردادهای معلق مانده

قرارداد ‌80 فروندی ایران‌ایر با بوئینگ

اولین توافق و قرارداد با بوئینگ در پسابرجام را ایران‌ایر امضا کرد، پس از برنامه جامع اقدام مشترک، مقرر شد هما طی توافق و قرارداد با نمایندگان بوئینگ، 80 فروند هواپیما از این کمپانی خریداری کند.

مدیرعامل سابق هما (فرهاد پرورش) درباره قرارداد بوئینگ‌ها به فارس گفته بود: طبق مجوز خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ، قرار است این هواپیماها در دو مرحله به ایران‌ایر تحویل شود؛ اگر آن‌ها بدعهدی نکنند، ایران‌ایر همه 80 هواپیماها را به‌تدریج تحویل می‌گیرد.

قرارداد 60 فروندی شرکت آسمان با بوئینگ

پس از ایران‌ایر، دومین ایرلاین ایرانی که برای خرید هواپیمای بوئینگ سراغ این کمپانی آمریکایی رفت، شرکت هواپیمایی آسمان به‌عنوان زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی و در قالب هلدینگ آتیه صبا بود و مقرر شد آسمان در قالب دو پکیج 30 فروندی، جمعاً 60 فروند بوئینگ 737 MAX از این کمپانی آمریکایی خریداری کند.

قرارداد خرید 60 فروند هواپیمای بوئینگ 737MAX در قالب دو بسته 30‌ فروندی در خردادماه بین شرکت آسمان و کمپانی بوئینگ نهایی و مقرر شد‌ اولین فروند آن سال 2022 میلادی تحویل ‌شود؛ قرارداد هواپیمایی آسمان شامل خرید 30 فروند بوئینگ 737MAX و قرارداد الحاقی حق خرید 30 فروند دیگر از همین هواپیما است؛ توافق شد تحویل هر 30 فروند تا سال 2024 باشد و پس‌ازآن تحویل 30 فروند دیگر آغاز ‌شود.

تفاهم‌نامه 10 فروندی قشم‌ایر با بوئینگ

اوایل تیرماه امسال بود که محمود شکرآبی، مدیرعامل ‌شرکت هواپیمایی قشم، ‌از یادداشت‌تفاهم این ایرلاین با کمپانی بوئینگ برای خرید 10 فروند بوئینگ 737 MAX، خبر داد. البته توافق‌نامه قشم‌ایر با بوئینگ به قرارداد نرسیده است.

تفاهم‌نامه 10 فروندی کیش‌ایر با بوئینگ

همچنین مردادماه امسال بود که کیش‌ایر‌ تفاهم‌نامه خرید 10 فروند بوئینگ‌MAX را امضا کرد. البته توافق‌نامه کیش‌ایر با بوئینگ هم به قرارداد نرسیده است.

بدعهدی طرف آمریکایی‌

این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا نشان از بدعهدی کامل آمریکایی‌ها و پشت پا زدن آن‌ها به برجام و توافقات است.

البته پس از‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه‌ این کشور، وی گفته بود‌: «مفاد این توافق بد باید دوباره مورد مذاکره قرار گیرد.»

بوئینگ‌ نیز به‌طور غیرمستقیم اعلام کرده که قول و قرارهایش با ایران، ارزش خاصی ندارد و این شرکت به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی آمریکایی، پیرو دستورات ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا است.

عقب‌نشینی عجیب یک مسئول!

در این‌ بین نقش وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌ها در برابر این بدعهدی‌ها چیست؟ هنگامی‌که رئیس سازمان انرژی هسته‌ای و معاون رئیس‌جمهور ایران، می‌گویند: «اگر آمریکا به‌تنهایی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 را ترک کند، ایران به‌احتمال‌زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند!»

یعنی با فرض بازگشت تحریم‌های آمریکایی پیشابرجام که مستقیم و غیرمستقیم دربرگیرنده حدود 83 درصد تحریم‌ها است، ایران بازهم به تعهدات خود پایبند می‌ماند! آیا این دشمن را جری‌تر نمی‌کند؟! چه چیز مانع می‌شود تا مسئولین ما زبان به دهان گرفته و در این زمینه سکوت کنند!

بعد از برجام نیز نباید به آمریکا دل بست

یکی از اساتید دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود نیاز به آمریکایی‌ها ندارد. این ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نشانه داد که نباید بعد از برجام نیز به آمریکا و متحدانش دل بست.

حسین ابوطالبی با اشاره به طی موفق سال‌های انقلاب تاکنون، یادآور شد: در طول این سال‌ها هیچ‌گاه غربی‌ها به مردم ایران روی‌خوش نشان ندادند، به همین دلیل این کارشان نیز غیرمنتظره نبود.

وی با بیان اینکه ما در حوزه‌های مختلف داخلی و بین‌الملل می‌توانیم نیازهای کشور را بدون نیاز به آمریکا تأمین کنیم، عنوان کرد: ایران به هواپیمای آمریکایی نیاز ندارد و این‌ها نمی‌تواند برای ما اهرم فشار باشد.

لزوم برخورد قاطع دستگاه‌ها

یک هادی سیاسی نیز در این‌باره اظهار کرد: این کار آمریکایی‌ها نقض آشکار برجام است. آن‌ها هرروز یک کار جدید در ارتباط با جمهوری اسلامی از سوی رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا یا مجلسشان انجام می‌دهند.

حسن غفاری بر برخورد قاطع وزارت امور خارجه و همچنین حمل‌ونقل تأکید کرد و افزود: از زمان این دولت مدام تحریم‌ها در حال افزایش است و متأسفانه هیچ واکنشی نیز به آن‌ها نشان داده نمی‌شود.

مجلس پاسخگو باشد

به گزارش بلاغ، بنا به نظر کارشناسان، مکانیسم ماشه گونه این برنامه جامع اقدام مشترک مانع بروز عکس‌العمل مقامات مربوطه شده، به‌نحوی‌که اگر امروز بخواهیم بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را در واکنش به تحریم‌ها انجام ندهیم، تمام تحریم‌های پیشین نیز بازمی‌گردد. اینجاست که مجلس محترم با به تصویب رساندن 20 دقیقه‌ای برجام، باید برای راه‌حل آن نیز این‌گونه عمل کرده و امروز پاسخگوی این تحریم‌ها باشد.
 
 
انتهای پیام/

نظر شما