شناسهٔ خبر: 21503094 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آلمان درباره پیامدهای خروج از برجام هشدار داد

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که خروج از برجام موجب بی میلی قدرت های دیگر از قبیل کره شمالی برای شرکت در مذاکرات بین المللی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، زیگمار گابریل در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اظهاراتی اعلام کرد که خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» باعث بی میلی قدرت های دیگر از قبیل کره شمالی برای شرکت در مذاکرات بین المللی در راستای پایان دادن به برنامه های هسته ای خود خواهد شد.

وی افزود: به نفع قدرت های جهانی است تا توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران را حفظ کنند.

گابریل ادامه داد: در هفته های آینده کارهای بیشتری باید شکل گیرد تا اطمینان حاصل شود که این توافق به قوت خود باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: وضع اسف باری است ببینیم تنها توافق موجود در زمینه جلوگیری از تکثیر سلاح های هسته ای در معرض خطر قرار دارد؛ آن هم در شرایطی که کشورهایی نظیر کره شمالی در حال دستیابی به سلاح های هسته ای هستند؛ لذا بیش از پیش به چنین فرایندهائی نیاز داریم.

دیپلمات بلندپایه آلمان تأکید کرد: مطمئنم که از بین رفتن توافق هسته ای به بهبود شرایط متغیر و پرتنش در منطقه و همچنین اصلاح رفتار ایران کمکی نخواهد کرد.

گابریل اضافه کرد: هر اقدام واشنگتن در راستای لغو توافق هسته ای، نشانه وحشتناکی برای سایر تلاش هایی است که به دنبال بهره بردن از دیپلماسی برای توقف برنامه های هسته ای هستند؛ زیرا دیگر هیچکس اعتقاد ندارد که مذاکرات بین المللی ارزشی دارد و فرض بر آن خواهد بود که چنین توافقی بعد از مدتی کوتاهی لغو خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حمایتی را برای این موضع خود دریافت نکرده است.

نظر شما