شناسهٔ خبر: 21502334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خشکسالی در کمین سرزمین باران

فائو متوسط بارش در ایران را ۲۵۷ میلی متر؛ یعنی یک سوم کمتر از متوسط جهانی بیان کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ایران جزو کشور‌های کم آب جهان است و منابع آبی بسیار محدودی دارد و در خشکسالی پیشرونده قرار گرفته است.

بر اساس پیش بینی یونسکو منطقه غرب آسیا و ایران به دلیل کاهش منابع آب تجدیدپذیر منطقه به کم آبی و تنش آبی دچار می‌شوند.


فائو هم متوسط بارش در ایران را ۲۵۷ میلی متر؛ یعنی یک سوم کمتر از متوسط جهانی بیان و اعلام کرده است؛ قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین، با دمای متوسط ۱۷ درجه سانتی گراد، ایران را در ردیف کشور‌هایی باتنش آبی قرار داده است.


شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: ۱۱ درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۴۲ درصد تحت تاثیر خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید و ۱۱ درصد تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است و ۶ درصد مساحت کشور از درصد خشکسالی بیرون است.


وی تاکید کرد: بیشترین حساسیت را باید به خشکسالی‌های بلند مدت داشت، چون محو شدن آثار سوء خشکسالی، زمان بر است.


بر اساس تحقیقات مرکز ملی خشکسالی دانشگاه نبراسکا-لینکلن امریکا؛ ازسال ۱۹۸۰ تا کنون، ۱۵۰ تعریف از خشکسالی در ژورنال‌های مختلف بین المللی منتشر شده است. این تعریف‌ها براساس ۴ روش هواشناسی، هیدرولوژیکی، کشاورزی و اقتصاد اجتماعی دسته بندی شده اند.


سه رویکرد نخست، راه‌هایی برای اندازه گیری خشکسالی به عنوان یک پدیده فیزیکی است و در رویکرد چهارم، آخرین اقدام‌های مرتبط با خشکسالی از لحاظ عرضه و تقاضا و ردیابی تاثیر کمبود آب است که از طریق سیستم‌های اقتصاد اجتماعی به وجود می‌آید؛ اثراتی که با مدیریت صحیح منابع آبی، کمتر می‌شود.


راهکاری که حاج ناصر سلمانی ساکن روستای ازنی منطقه چهاردانگه ساری که به دلیل خشکسالی شالی برداشت نکرده، اجرایی نمی‌شود.


او می‌گوید به آب بندان بی توجهی شد، آب کفاف نکرد و شالیزار‌ها خشک شدند و محصولی برداشت نشد.


دهیار روستای ازنی هم می‌گوید: آببندان در سال ۷۲ بازسازی شد و از این سال، متولیان دولتی اقدامی برای بهبود وضعیت انجام نداده اند و طرح نیمه کاره لایروبی و نوسازی به خاطر بی توجهی‌ها، به معضل تبدیل شده است.


شعباس درزی تاکید می‌کند: اگر لایروبی ادامه پیدا می‌کرد حجم آب بیشتری ذخیره می‌شد و کشاورزان زمین گیر خشکسالی نمی‌شدند.


این وضعیت به دلیل نبود مدیریت صحیح و کارشناسی‌های دقیق در نقاط مختلف دیده می‌شود؛ جمله‌ای که نائب رئیس دوم کمسیون انرژی مجلس به ما می‌گوید و تاکید می‌کند: سوء کارشناسی‌های منابع آبی، خود به یک عامل خشکسالی درکشور تبدیل شده اند.


ادیانی راد حتی علت رای نیاوردن وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو را، همین عامل بیان می‌کند.


متولیان منابع آبی استان مازندران، در این زمینه سکوت کرده اند، اما سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس اباد بهشهر؛ با نگران خواندن وضعیت خشکسالی دریاچه عباس اباد می‌گوید: تاسه دهه قبل، سابقه‌ای از خشکسالی این باغ شهر در منابع دیده نمی‌شد.


صاحب دهشت علت خشکسالی را اقدام وزارت نیرو برای تبدیل کردن سد تاریخی به مکانیزه می‌داند تا تقسیم اب باسرعت بیشتر انجام شود.


با این وضعیت، مدیران منابع آبی برای مدیریت این بخش، نمره مثبتی نمی‌گیرند و ادامه روند کم آبی و خشکسالی؛ موجب مهاجرت، خشکیدگی زمین‌های کشاورزی، ناپایداری و بحران زیست محیطی تبدیل می‌شود.


انتهای پیام/ع


خشکسالی در سرزمین باران

نظر شما