شناسهٔ خبر: 21502323 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مراسم روز جهانی صلح در برج آزادی برگزار شد

موسیقی و هنر راهی برای ارتباط انسان‌ها

مراسم روز جهانی صلح در محوطه باز برج آزادی با اجرای «سمفونی نور» بر روی دیوارهای برج، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته چهارشنبه 29 شهریور 1396 محوطه بیرونیِ برج آزادی میزبان برگزاری مراسم روز جهانی صلح بود. این مراسم به همت دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، بنیاد رودکی، کمیسیون ملی یونسکو و موسسه فرهنگی هنری «دی سان» برگزار شد. شعار مراسم امسال «همگی برای صلح؛ احترام، امنیت و کرامت برای همه» بود.

موسیقی و هنر راهی برای ارتباط انسان ها هستند

این مراسم چند سخنران داشت که مهمترین آن ها استر کیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بود.

کیش لاروش گفت: روز صلح ایجاد کننده مناسبتی جهانی برای تمامی انسان های متعهد به صلح فارغ از تفاوت هاست و در فرآیند بنا کردن فرهنگ صلح که در بطن ماموریت یونسکو قرار دارد، نقش مهمی را ایفا می کند.

او با تاکید بر این جمله که برگرفته از اساسنامه ی یونسکو است؛ «از آنجایی که جنگ ا ذهن انسان ةا آغاز می شود، لذا در همان ذهن هم باید دفاع از صلح را بنیان نهاد» گفت: ما نیازمند ایجاد همبستگی میان نوع بشر از طریق تقویت گفت وگو، تفاهم و اعتماد میان انسان ها هستیم.

مدیر و نماینده ی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران تاکید کرد: نقش آموزش، علوم، فرهنگ و هنر به عنوان ابزاری مهم برای نزدیک ساختن انسان ها به یکدیگر و ایجاد فرهنگ صلح بسیار مهم است. موسیقی و هنر را ه ویژه ای برای پشت سر نهادن مرزها و ارتباط دادن انسان ها با یکدیگر در گوشه و کنار جهان محسوب می شوند.

از جمله ی حاضران در این مراسم حافظ ناظری آهنگساز و خواننده عرصه موسیقی بود.

همچنین در بخشی از این مراسم برنامه ویژه سمفونی نور با عنوان «سی مرغ صلح» به کارگردانی امیر رضا سالاری به نمایش گذاشته شد. این برنامه پروژه ای براساس ویدیو مپینگ بود که با موسیقی و صدای متن همراه می شد.

آیا «سیمرغ صلح» نخستین ویدیو مپینگ ایران است؟

برخی از سخنرانان این مراسم از سمفونی نور «سی مرغ صلح» به عنوان نخستین ویدیو مپینگ ایران یاد کردند در حالی که سابقه عملی کردن پروژه های ویدیو مپینگ در ایران به حدود سه سال پیش در کنسرت های فرزاد فرزین برمی گردد.

حتی در همین مرداد و شهریور سال جاری(1396) هم پروژه ی «سی» به خوانندگی همایون شجریان از  تکنیک ویدیو مپینگ بر دیوار کاخ ملت بهره برد.

روز جهانی صلح هر ساله در تاریخ 21 سپتامبر(30 شهریور) در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود. این روز در سال 1981 به واسطه تصویب قطعنامه ای توسط سازمان ملل بنا نهاده شد که تا از این طریق فرصتی فراهم گردد تا تمامی انسان های متعهد به صلح فارغ از تفاوت هایشان بتوانند در ایجاد فرهنگ صلح مشارکت کنند.

وقتی سرود ملی را چهار بار ناقص پخش می کنند

در کنار تمام جذابیت های برنامه دیشب که البته بیشترش به خاطر دیدنِ «سی مرغ صلح» بر دیوارهای برج آزادی بود؛ ضعف های ناشیانه ای هم در برگزار مراسم به چشم می خورد.

شاید شاهکار برگزار کنندگان زمانی بود که در ابتدای مراسم می خواستند سرود ملی ایران را پخش کنند و برای این کار چهار بار تلاش کردند.

نخستین بار سرود ملی از میانه هایش پخش شد و خیلی زود قطع شد. حاضران در مراسم هم که با شنیدن صدای سرود ملی ایستاده بودند، منتظر برطرف شدن ایراد بودند.

بار دیگر سرود پخش اما باز هم خیلی زود قطع شد. این کار تا مرتبه ی چهارم ادامه داشت تا بالاخره توانستند سرود ملی ایران را به طور کامل پخش کنند و مراسم به طور رسمی آغاز شود.

سخنان کیش لاروش و ترجمه ی خاص

وقتی کیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به زبان انگلیسی سخنرانی می کرد، شخص مترجم بی توجه به آنچه خانم لاروش می گوید، متنی را می خواند که در اختیار داشت و گاهی آنچه او می خواند با آنچه لاروش می گفت هماهنگی نداشت.

انتظامات موجب بی نظمی

تعداد انتظامات برنامه دیشب از مردمی که برای دیدنِ «سیمرغ صلح» آمده بودند، بیشتر بود! هر چند نفر از این انتظامات در گوشه ای از مراسم برای خود جلسه ای مجزا تشکیل داده بودند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما