شناسهٔ خبر: 21500544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تغییرات مدنظر آمریکا در برجام

دولت ترامپ با دست بالا گرفتن در قبال ایران و اعمال سخت گیری، خواستار مذاکره مجدد در باره برجام و تغییر مفاد آن است اما تغییرات مدنظر آمریکا در برجام چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی اش نوشت:

دولت ترامپ با دست بالا گرفتن در قبال ایران و اعمال سخت گیری، خواستار مذاکره مجدد در باره برجام و تغییر مفاد آن است. تغییرات مدنظر آمریکا در برجام چیست؟

* تغییرات مورد انتظار آمریکا در برجام
1- دائمی شدن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران
2- افزودن محدودیت برنامه موشکی ایران به برجام
3- عقبگرد ایران از منطقه با مکانیزم جدید در برجام
4- دسترسی‌های بدون محدودیت به مراکز نظامی
5- گسترده ساختن چتر رژیم بازرسی‌ها علیه ایران

* ترامپ جهت دست بالا گرفتن، احتمالا عدم پایبندی ایران به برجام را در 17 اکتبر (25 مهر) اعلام و همزمان قانون تحریم‌های کاتسا را برای سخت گیری بیشتر علیه ایران اجرا خواهد کرد. پس از این دولت ترامپ دو سناریو را همزمان می‌تواند دنبال کند. یکم : ارسال پرونده برجام به کنگره آمریکا و بازگشت مجدد تحریم‌های تعلیق شده در برجام پس از 60 روز تا ایران را به پذیرش مجدد مذاکره وادار نماید. دوم : ارجاع پرونده برجام به کمسیون مشترک اروپایی و همراه نمودن آنان طی 90 روز برای وادار ساختن ایران به مذاکره مجدد در باره برجام. با این تفاسیر دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی وی چه خواهند کرد؟! آیا به دنبال منفذ در کابینه ترامپ (جناح تیلرسون) می‌گردند و توسط آمریکایی‌ها مدیریت ادراک می‌شوند و یا همچنان منفعل و معطل اروپایی‌ها خواهند ماند تا بار دیگر از آنان رکب بخورند؟!

نظر شما