شناسهٔ خبر: 21500100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

قوام‌زاده در نشست خبری مطرح کرد؛

انجام سالانه ۱۰۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی در کشور/ صرفه‌جویی ارزی یک میلیون دلاری برای هر پیوند

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی ایران گفت: سالانه یک هزار پیوند سلول‌های بنیادی در کشور انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قوام زاده رئیس انجمن هماتولوژی و آنکولوژی ایران و رئیس پژوهشکده هماتولوژی، آنکولوژی و سلول های بنیادی در نشست خبری بیست و دومین کنگره سلول های بنیادی آسیا و اقیانوسیه که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، با بیان اینکه اکنون بیش از 30 فوق تخصص هماتولوژی در کشور در زمینه پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی فعالیت می کنند،گفت: 16 مرکز پیوند مغز استخوان در ایران راه اندازی شده است و مراکز پیوند در کشور ما با سرعت زیادی پیشرفت کرده اند.

وی ادامه داد: 27 سال پیش اولین بار پیوند مغز استخوان در ایران انجام شد و از 27 نفری که پیوند انجام دادند 21 نفر به زندگی عادی خود برگشتند.

قوام زاده افزود: مرکز پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی بیمارستان شریعتی یکی از بزرگترین مراکز پیوند مغز استخوان دنیا بوده و از نظر پیوند نیز در زمره بزرگترین مراکز جهان قرار دارد که سالانه 500 پیوند در آن انجام می شود.

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی ایران گفت: در ایران 70 نوع پیوند با پیشرفته ترین علم روز دنیا انجام می شود، بزرگترین مراکز پیوند دنیا بیشتر کار تخصصی انجام می دهند اما ما از نظر عمومی تعداد پیوند بی شماری را انجام می دهیم همچنین انجام تکنیک های پیشرفته یا هایتک در پیوند و آموزش پرستان و پزشکان در ایران انجام می شود.

قوام زاده تاکید کرد: تمام روش های پیوند مغز استخوان در ایران انجام می شود و سالانه حدودا هزار پیوند در سراسر کشور صورت می گیرد؛ در مجموع یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام شده است زیرا با برای ورود هر سلول از خارج از کشور 20تا 50 هزار دلار باید پول بدهیم، اما هزینه سلول بنیادی در ایران رایگان است و پیوند 3 تا 4 میلیون هزینه دارد.

وی به بیمارانی که خویشاوند درجه یک برای پیوند ندارد اشاره کرد و گفت: برای این افراد اولین بانک غیرخویشاوند در خاورمیانه در ایران تشکیل شد و با 30 هزار نمونه در این بانک 16 نفر پیوند انجام داده اند.

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی به تحریم ها و مشکل تبادل مالی با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما اکنون از بانک خون ایران به فرانسه سلول ارسال کردیم و بیماری به کمک این سلول از مرگ نجات پیدا کرد اما به دلیل مشکل تبادل مالی فرانسه هنوز نتوانسته است پول سلول را به ما بدهد، همچنین قرار بود نمونه سلولی به ترکیه بفرستیم اما به دلیل همین مشکل این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: هرچه تعداد نمونه ها در بانک خون ایران بیشتر شود از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود همچنین سایر کشورهای دنیا با دریافت نمونه سلول از ما به اقتصاد کشور کمک می شود زیرا هرسلول 20 تا 50 هزار دلار هزینه دارد.

قوام زاده تصریح کرد: سه روش جدید پیوند در حال تحقیق و بررسی است و به زودی به روش های پیوند افزوده می شود.

وی به درصد موفقیت پیوند در درمان بیماری ها اشاره کرد و گفت: 76 درصد بیمارانی که پیوند انجام داده اند به درمان پاسخ داده و سلامت خود را به دست آورده اند.

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی از درمان برخی بیماری ها به کمک پیوند سخن گفت و افزود: تالاسمی یکی از بیماری هایی است که بیمار به کمک پیوند می تواند سلامتی خود را به دست آورد، تا کنون 90 پیوند برای بیماران تالاسمی در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

وی افزود: نزدیک به 2هزار پیوند در بیمارستان شریعتی برای درمان بیماری لوسمی حاد و سرطان خون انجام شده است.

قوام زاده عنوان کرد : ایران 80 میلیون جمعیت دارد و اکنون هزار پیوند در کشور انجام می شود اما برای رسیدن به استاندارد جهانی باید سالانه 2هزار و 400پیوند در کشور انجام شود.

رئیس انجمن هماتولوژی آنکولوژی به توسعه توریسم سلامت با روش پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون بیمارانی از کشور های منطقه مانند سوریه، افغانستان، عراق و  ارمنستان برای پیوند به ایران می آیند و امکان گسترش این موضوع وجود دارد اما به دلیل نبود شرایط اسکان مناسب برای بیماران این امکان میسر نیست به همین دلیل باید به جنبه گردشگری و توریسم سلامت  در این زمینه بیشتر توجه کنیم زیرا این کار به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

قوام زاده تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص برای انجام پیوند در کشور وجود دارد و به همین دلیل باید مراکز پیوند در شهرستان ها راه اندازی شود و از مراجعه مردم در سایر استان ها به پایتخت جلوگیری کنیم، یکی از راه های جلوگیری مراجعه بیماران از شهرستان ها به پایتخت این است که بیمه فقط 100 درصد هزینه درمان را در سطح استان پرداخت کند و اگر بیماری قصد داشت برای درمان به پایتخت بیاید بیمه هزینه کمتری به او بدهد و بیمار پول اضافی پرداخت کند در این صورت از شلوغی  بیمارستان های پایتخت جلوگیری می شود همچنین بیماران دچار سردرگمی نمی شوند.

وی به هزینه پیوند در کشور اشاره کرد و گفت: یک پیوند آتالوژ 30 تا 50 میلیون هزینه دارد در این روش سلول از خویشاوندان درجه یک دریافت می شود در پیوند غیر خویشاوند هزینه 150 میلیونی به نظام سلامت تحمیل می شود البته بیماران هزینه ای پرداخت نمی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما