شناسهٔ خبر: 21499772 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با «قدس آنلاین»:

توافق تولید کنندگان برای گرانی مرغ صحت ندارد/ هیچ شخص یا نهادی در گرانی مرغ نقش ندارد/ بیش از ۷۵ درصد نهاده های مرغ وارداتی است

در روزهای گذشته رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگویی با پایگاه خبری قدس آنلاین ضمن برشمردن دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ یکی از دلایل این موضوع را شبکه های اجتماعی دانسته و گفته بود: " تولید کننده ها حدود یک سال است که با هم متحد شده اند و تمامی تولید کننده ها از طریق شبکه های اجتماعی در تمام ایران با هم در اتباط اند. امید امینی؛ معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی در گفت گویی با قدس آنلاین به سخنان رییس اتحادیه پرنده و ماهی پاسخ داده است.

صاحب‌خبر -

در روزهای گذشته  مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگویی با پایگاه خبری قدس آنلاین (متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید) ضمن برشمردن دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ یکی از دلایل این موضوع را شبکه های اجتماعی دانسته و گفته بود: " تولید کننده ها حدود یک سال است که با هم متحد شده اند و این اتحاد از آنجایی ناشی شد که شبکه های اجتماعی فعال شدند و تمامی تولید کننده ها در تمام ایران با هم در اتباط ند. وی اظهار داشت: " تولید کنندگان گوشت مرغ از طریق شبکه های اجتماعی به هم اطلاع می دهند و اجازه نمی دهند که قیمت ها کاهش پیدا کند؛ در عین حال اگر اعلام کنند قیمت ها باید شکسته شود یک شب از فروش امتناع می کنند، در این شرایط کافی است مرغدار عرضه مرغ را ۵۰ درصد کاهش دهد، به سرعت کمبود گوشت مرغ در کشور احساس می شود و همین امر موجب می شود که اگر شب قبل قیمت تمام شده مرغ ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است به یکباره ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند. " امید امینی؛ معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی در گفت گویی با قدس آنلاین علاوه بر پاسخ به سخنان رییس اتحادیه پرنده و ماهی به بررسی بازار مرغ و دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه های اخیر پرداخته است.

واردات بیش از ۷۵ درصد از نهاده های مرغ

امید امینی؛ معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نوسان قیمت گوشت مرغ به خبرنگار قدس آنلاین گفت: قیمت عمده نهاده های مرغ که شامل ذرت و کنجاله سویا می شوند به صورت وارداتی تامین می شوند. وی افزود: به طوری که بیش از ۹۰ درصد کنجاله سویا و حدود ۶۰ درصد از ذرت نیز بصورت وارداتی وارد کشور می شوند؛ به همین جهت تحت تاثیر قیمت های جهانی قرار می گیرد.

امینی بیان داشت: نوسان قیمت جهانی بدان دلیل است که تعداد محدودی از کشورهای دنیا همچون برزیل، آرژانتین، آمریکا و اکراین در دنیا هستند که تولیدکننده عمده نهاده مرغ هستند و این نهاده ها را صادر می کنند و دیگر کشورهای دنیا نهایتا نیاز خودشان را تامین می کنند؛ در نتیجه قیمت جهانی تحت تاثیر قیمت های این کشورها خواهد بود.

امینی اظهار کرد: اگر در یکی از کشورهای تولید کننده عمده نهاده مرغ، خشکسالی اتفاق بیافتد، قیمت این نهاده ها در جهان به صورت مقطعی افزایش پیدا می کند و یا اگر سال خوبی از نظر زراعی در کشور آمریکای لاتین باشد قیمت جهانی کاهش پیدا می کند و این موضوع بر روی قیمت نهاده در ایران نیز تاثیر می گذارد.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در طول چند سال گذشته اتفاق خوبی که رخ داد این بود که زمینه حضور وارد کننده های مختلف اعم از تشکل های تولیدی و بازرگانان مختلف مهیا شد و حالت رقابتی برای وارد کننده به وجود آمد؛ هم اکنون واردات این نهاده ها به صورت رقابتی اتفاق می افتد و این باعث می شود حق مصرف کننده ضایع نشود، اما در چند روز گذشته مقداری قیمت نهاده ها افزایش پیدا کرده است.

بی آبی مانع تولید نهاده های مرغ در کشور می شود

وی در خصوص عدم تولید نهاده های مرغ در کشور تشریح کرد: محدودیت تامین آب در کشور وجود دارد و بر اساس اولویت بندی که برای تولید محصول وجود دارد، گندم الویت بالاتری دارد و بقیه محصولات به ترتیب در اولویت قرار گرفته اند.

امینی خاطر نشان کرد: برای ذرت و کنجاله سویا امکان این که به طور کامل در داخل کشور تولید شود وجود ندارد، حال اگر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بخواهد برای افزایش ضریب خود اتکایی در برنامه های میان مدت و بلند مدت برای تولید نهاده ها برنامه ریزی کند، ممکن است این مسئله حل شود.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای دنیا نیز در این اقلام وارد کننده هستند و نهایتا کشورهایی که از نظر وضعیت آبی در شرایط خوبی هستد، فقط نیاز خودشان را تامین می کنند؛ به طوری که در مجموع اتحادیه اروپا وارد کننده ذرت و کنجاله سویا است.

امینی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ معتقد است: این افزایش قیمت غیر واقعی نیست، با مقایسه قیمت گوشت مرغ در سال  ۱۳۹۵ و سال ۱۳۹۲ می توان دریافت که قمت مرغ حدود  ۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

امینی اظهار کرد: اگر بخواهیم نوسان قیمت را بررسی کنیم امسال و سال گذشته کمترین نوسان قیمت را در طول سال های گذشته شاهد بودیم؛ به عنوان مثال در طی چند ماه گذشته ضریب پراکنندگی ۸، سال گذشته ۱۰و سال پیش تر نیز ۸ بوده است.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: به طور میانگین ضریب پراکندگی طی ۴ سال گذشته ۱۱ بوده است اما در طول دو سال گذشته ضریب پراکندگی کاهش پیدا کرده و افزایش قیمت نیز زیاد نبوده است.

 وی گفت: در دو ماه ها اخیر قیمت مرغ به ۸۵۰۰ تومان رسیده است، این در حالی است که افزایش قیمت مرغ طی ۵ ماه ابتدای سال به نسبت ۵ ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش قیمت داشته است که به نظر غیر منطقی نیست.

امینی ادامه داد: قیمت گوشت مرغ در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۲ حدود ۵ درصد افزایش قیمت داشته است این در حالی است که افزایش قیمت گوشت مرغ به نسبت تورم اعلام شده در آن سال پایین تر بوده است و افزایش تورم قیمت مرغ نسبت به اقلام دیگر در سال های گذشته کمتر بوده است.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک شاخص برای افزایش قیمت وجود دارد چرا که طی مرداد ماه سال گذشته قیمت گوشت مرغ ۷۷۰۰ تومان در بازار عرضه می شد و امسال میانگین قیمت مرغ ۸۰۰۰ تومان بوده است.

بازار عرضه مرغ کاملا رقابتی است

وی در خصوص ادعای رئیس اتحادیه ماهی و پرندگان مبنی بر اینکه اتحاد بین تولید کنندگان مرغ موجب شده است تا قیمت مرغ گرانتر از همیشه به بازار عرضه شود، توضیح داد: این اتفاق هرگز صورت نمی گیرد، بازار گوشت مرغ کاملا رقابتی است، در بازار رقابتی کامل هیچ تولید کننده و هیچ مصرف کننده ای نمی تواند در تعیین قیمت تاثیر گذار باشد؛ این بخاطر این است که تعداد تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انقدر بالاست که شخص در تعیین قیمت تاثیر گذار نیست.

امینی گفت: در ایران ۲۰ هزار تولید کننده مرغ زنده وجود دارد که امکان اینکه این تعداد تولید کننده بتوانند با هم بر سر قیمت خاصی به توافق برسند وجود ندارد، به همین خاطر قیمت کاملا در یک بازار رقابتی شکل می گیرد.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی تشریح کرد: روند تولید گوشت مرغ یک برنامه ریزی خطی است و این امکان وجود ندارد که یک ماه تولید افزایش و یک ماه تولید کاهش یابد در این شرایط اتفاقی که رخ می دهد این است که نوسان در تقاضا، منجر به نوسان در قیمت می شود.

وی اذعان کرد: نوسان در تقاضا منجر به نوسان در قیمت می شود به طوری که در اردیبهشت ماه، کاهش تقاضا منجر به افت قیمت و در تابستان افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت شده است؛ درعین حال با توجه به اینکه تولید یک روند خطی دارد چند راهکار برای حل این مسئله در کشورهای مختلف در حال است که در کشور ما نیز می تواند اجرا شود.

تغییر فرهنگ مردم، عامل کاهش نوسان قیمت مرغ

امینی توضیح داد: یکی از برنامه هایی که در کشور های دیگر انجام می شود این است که ۵۰ تا۶۰ درصد از مرغ مصرفی را به صورت منجمد وارد بازار می کنند، حال اگر فرهنگ مصرف مرغ منجمد در کشور ایجاد شود، قدرت مانور بیشتر می شود و می توان بازار و قیمت مرغ را بهتر کنترل کرد؛ افزایش قدرت انبار داری یک محصول منجر به کاهش نوسان قیمت محصول می شود.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مردم دوست دارند که خودشان مرغ را در خانه منجمد کنند در حالی که این کار باعث کاهش کیفیت مرغ خواهد شد و بهتر است که از مرغی استفاده کنند که در شرایط استاندارد منجمد شده است.

وی اذعان کرد: کار دیگری که می توان در جهت کاهش قیمت مرغ انجام داد این است که صادرات را تقویت کرد، یعنی در شرایطی که تقاضا بالاست، صادرات قطع شود و در مقاطعی که تقاضای کاهش پیدا می کند صادرات افزایش یابد تا نوسان بازار کنترل شود.

 امینی ادامه داد: همانطور که صادرات گوشت مرغ می تواند از نوسان قیمت جلوگیری کند اما مشکلاتی را به همراه دارد به طوری که تولید کنندگان اگر بخواهند از لحاظ قیمتی رقابت کنند نرخ تامین نقدینگی برای تولید کنندگان ایرانی نسبت سایر کشورها بالاتر است به طوری که نرخ نقدینگی در خوبینانه ترین حالت ۲۰ درصد است، اما برای سایر کشور ها کمتر از ۴ درصد است.

معاون دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی افزود: این مسئله قدرت رقابت را از نظر قیمت ازتولید کنندگان ایرانی می گیرد در این وضعیت باید تامین نقدینگی با قیمت مناسب و مشوق صادراتی اتفاق بیفتد تا صادرات نیز رونق گیرد.

نظر شما