شناسهٔ خبر: 21498995 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

متخصص بیماری‌های کودکان مطرح کرد

۱۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان دچار «آسم آلرژی»/ بررسی دقیق نشانه‌های آلرژیک نکته کلیدی درمان

یک متخصص بیماری‌های کودکان با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۳۰ درصد جمعیت جهان دچار آلرژی و آسم می‌شوند، گفت: وجه تشابه حساسیت‌ها را می‌توان در نشانه‌های آن جست‌وجو کرد.

صاحب‌خبر -

آزاده فهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه انجمن آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا گزارش داده که حساسیت‌ها از ششمین دلایل بیماری‌های مزمن در این کشور است، گفت: در سراسر جهان نیز 10 تا 30 درصد از جمعیت دچار این مشکل می‌شوند.

وی افزود: رایج‌ترین شروع این حساسیت‌ها گرده گیاهان است، اگرچه علف‌ها و کپک‌ها نیز می‌توانند دلیل آغاز این آلرژی‌ها باشند، ولی به‌طورکلی بیشتر افرادی که دچار این حساسیت‌ها می‌شوند، از طریق گرده‌های معلق در هوا که توسط باد پراکنده شده، وارد دستگاه تنفسی و چشم می‌شوند یا روی پوست می‌نشینند و افراد را به آلرژی دچار می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: هنگامی که این آلرژی‌ها به شدت زیاد شوند، شیوه برخورد و دوری از آنها در حساسیت‌های فصلی دشوارتر می‌شود.

فهیمیان اضافه کرد: در مواردی که سیستم ایمنی فرد به ماده‌ای که تصور می‌شود تهدیدی برای بدن است واکنش نشان می‌دهد و برای مبارزه با آن آنتی‌بادی تولید می‌کند. لذا افراد دچار حساسیت می‌شوند، بنابراین این مواد را آلرژن یا حساسیت‌زا می‌نامند.

وی عنوان کرد: بار بعدی که بدن با این آلرژن‌ها مواجه شود، سریع‌تر عمل کرده و آنتی‌بادی‌های بیشتری می‌سازد؛ هیستامین و واسطه‌های شیمایی را در بدن آزاد می‌کند که منجر به واکنش آلرژیک می‌شوند. همین مواد شیمیایی هستند که به‌طور معمول سبب نشان‌هایی در بینی، گلو، چشم و دیگر نواحی بدن خواهند شد.

این متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه روزهای خشک‌تر به آلرژن‌ها کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری در هوا باقی بمانند، گفت: نشانه‌های حساسیت فصلی شامل خارش چشم، جاری شدن اشک چشم، آبریزش بینی و سینوس‌های متورم است. همچنین نفس کشیدن توسط بینی نیز می‌تواند دشوار شود و ممکن است به سرفه کردن شخص بینجامد.

فهیمیان گفت:‌ طبق نظر محققان نکته‌ای که افراد مبتلا به حساسیت از آن اطلاع ندارند، این است که میزان بالای گرده‌های گل همواره به این معنی نیست که آنها دچار حساسیت خواهند شد و در واقع ممکن است میزان گرده‌های گیاهانی که شخص به آن حساسیت دارد، بالا نباشد. بنابراین نکته کلیدی این است که پزشک تشخیص دهد بیمار به چه چیزی حساسیت دارد و چگونه نشانه‌های آن را درمان کند.

وی ادامه داد: گاهی افراد سردرگم می‌شوند که آیا آلرژی دارند یا به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی دچار شده‌اند، وجه تشابه حساسیت‌ها را می‌توان در نشانه‌های آن همچون عطسه و آبریزش جستجو کرد. ولی تفاوت عمده آنها در مدت زمان ادامه نشانه‌ها که به صورت معمول هفته‌ها و ماه‌ها به طول می‌انجامد و بیمار از خارش بینی، گلو و چشم به‌ستوه می‌آید.

این متخصص بیماری‌های کودکان در پایان تأکید کرد: گاه افراد سال‌ها تحت درمان‌های مختلف آلرژی قرار می‌گیرند، ولی تغییری در بهبود نشانه‌ها را احساس نمی‌کند. لذا بررسی دقیق نشانه‌های آلرژی نکته کلیدی درمان است.

انتهای پیام/

نظر شما