شناسهٔ خبر: 21497966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد؛

نطفه انسان میزبان 27 نوع ویروس خطرناک است

سیناپرس: پژوهش های جدید نشان می دهد بر خلاف نظریات پیشین، تعداد زیادی از ویروس ها و عوامل بیماری زا قادر هستند در اسپرم انسان باقی مانده و به سایرین منتقل شوند. در حال حاضر تعداد این ویروس ها حدود 27 ویروس تخمین زده می شود.

صاحب‌خبر -

زمانی که پژوهشگران کشف کردند ویروس زیکا می تواند در اسپرم انسان به مدت 6 ماه باقی مانده و سبب انتقال بیماری شود، زنگ خطر برای بسیاری از افرادی که قصد دارند فرزند جدیدی به دنیا آورند به صدا درآمد. مطالعات بعدی نشان داد که ویروس های موجود در نطفه انسان می تواند از طریق آمیزش جنسی نیز منتقل شده و این خطر انتقال دست کم تا چهل و یک روز ادامه دارد.

به تازگی نتایج یک تحقیقات مبتنی بر متا آنالیز (meta-analysis) نشان می دهد که علاوه بر ویروس زیکا، 26 ویروس دیگر نیز می تواند در اسپرم انسان برای مدتی طولانی باقی مانده و به طور بالقوه برای دیگران خطر ایجاد کند. از جمله این ویروس ها می توان به ویروس ابولا، اچ آی وی ؛ هپاتیت بی و تبخال اشاره کرد.

به تازگی نتایج یک تحقیقات مبتنی بر متا آنالیز (meta-analysis) نشان می دهد که علاوه بر ویروس زیکا، 26 ویروس دیگر نیز می تواند در اسپرم انسان برای مدتی طولانی باقی مانده و به طور بالقوه برای دیگران خطر ایجاد کند. از جمله این ویروس ها می توان به ویروس ابولا، اچ آی وی ؛ هپاتیت بی و تبخال اشاره کرد. در این مطالعات؛ پژوهشگران به بررسی بیش از 3 هزار 800 مطالعه علمی منتشر شده پرداخته و دریافتند دستکم یازده ویروس دیگر در آزمایش ها قادر به بقا در نطفه انسان هستند. این عوامل بیماری زا عبارتند از ویروس آنفولانزا، تب دنگو و سندرم حاد تنفسی. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کردند تمامی این ویروس ها به طور بالقوه قادر به ادامه حیات در اسپرم انسانی بوده و اگرچه تمامی 27 ویروس فوق قادر به انتقال از فرد بیمار به سایر افراد نیست اما می تواند پیامدها و اثراتی جدی از قبیل کاهش قدرت باروری، افزایش خطر انتقال بیماری های آمیزشی و ... را داشته باشند.

از سوی دیگر برخی از این ویروس ها می توانند موجب بروز تغییرات دی ان ای  و جهش های ژنتیکی سلول های اسپرم می شوند که بر عملکرد این سلول ها تاثیرات منفی داشته و می تواند به نسل های آینده نیز منتقل شود. اهمیت یافته های فوق در این موضوع است که تعداد ویروس هایی که می توانند در اسپرم انسان زندگی کرده و به سایرین منتقل شوند، بسیار بیشتر از تعدادی است که پیش از این تصور می شد.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند برای بررسی این موضوع مهم باید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شده و فرایند و چگونگی انتقال این ویروس ها از طریق روابط جنسی مشخص شده و همچنین تعیین شود چگونه این ویروس ها در نطفه انسان زنده مانده و برای مدتی طولانی به حیات خود ادامه می دهند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله بیماری های عفونی در حال ظهور (Emerging Infectious Diseases journal) منتشر شده و در اختیار دانشمندان قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencemag

نظر شما