شناسهٔ خبر: 21497421 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترامپ و هیلی با طرح ادعا‌های دروغین علیه ایران، برای آغاز جنگ زمینه‌‌سازی می‌کنند

اسپوتنیک به بررسی ادعای دروغین رئیس‌جمهور آمریکا و سفیر این کشور در سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

صاحب‌خبر -

ترامپ و هیلی با ادعا‌های دروغین علیه ایران، برای آغاز جنگ زمینه‌چینی می‌کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی ادعای دروغین «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «نیکی هیلی»، سفیر این کشور در سازمان ملل درباره توافق هسته ای ایران پرداخت و نوشت: بسیاری از تحلیلگران معتقدند دونالد ترامپ و سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره ادعایشان مبنی بر نقض توافق هسته ای از سوی ایران دروغ گفته اند و دولت آمریکا با مطرح کردن این ادعا سعی در آغاز جنگ دارد.

رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران موسوم به «برجام» را «شرم آور» توصیف کرد و آن را یکی از بدترین توافق‌هایی که آمریکا تاکنون وارد آن شده است، دانست.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه در برنامه «صبح بخیر آمریکا» که از شبکه ای بی سی پخش می شود، گفت: «ترامپ معتقد است کشور ایران با آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از  تروریسم، این توافق را نقض کرده است.»(!)

ادعاهای دروغین

«محمد سلیمی»، تحلیلگر امور خاورمیانه و استاد رشته مهندسی شیمی و مواد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بر این باور است که ترامپ و هیلی با مطرح کردن این ادعا که ایران توافق هسته ای را نقض کرده، انگیزه مخفی دارند.

این کارشناس گفت: نکته اول اینکه، ترامپ نه فقط برای آمریکا، بلکه مایه خجالت برای جامعه بشریت است. دوم اینکه، او و سفیرش در سازمان ملل دروغ می گویند. توافق هسته ای و برجام هیچ ارتباطی با برنامه های موشکی ایران یا حضور این کشور در عراق و سوریه ندارد. در برجام حتی یک کلمه هم درباره این دو موضوع نیامده است.

سلیمی خاطر نشان کرد:  قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فقط از ایران خواسته تا از انجام آزمایش موشکی خودداری کند. آنچه آمریکا همیشه خواسته، یک ایران  بی دفاع بوده تا بتواند هر زمان که خواست به آن حمله کند.

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی معتقد است در حالی که ایران مراتب دفاعی خود را آماده می کند، آمریکا نیز به مسلح کردن کشورهایی که از ایران می ترسند—عربستان و رژیم صهیونیستی—ادامه می دهد.  او با اشاره به تلاش های آمریکا برای ترساندن کشورهای خاورمیانه و رونق دادن بازار فروش تسلیحات خود، گفت: آمریکا با پیش کشیدن موضوع ایران هراسی، بیش از  200 میلیارد دلار اسلحه به عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فروخته است. در این زمینه از کمک های نظامی 3 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل در طول سال نباید غافل شد.

این تحلیلگر امور خاورمیانه، ترامپ را به تلاش برای خدشه وارد کردن به روابط کشورهای اروپایی با ایران متهم کرد و اینکه ترامپ سعی دارد آنها را از سرمایه گذاری در ایران باز دارد.

لابی جنگ علیه ایران

«دیوید سوآنسون»، نویسنده و فعال سیاسی معتقد است تهدیدهای روز سه شنبه ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نشان می دهد او با لابی جنگ علیه ایران هماهنگ است و خواستار ایجاد مناقشه کامل با ایران است.

این فعال سیاسی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: آمریکایی ها خواهان جنگ علیه ایران هستند و امیدوارند بهانه ای برای آغاز آن به دست بیاورند. این ادعا که ایران توافق هسته ای را نقض کرده می تواند بهانه خوبی برای آغاز جنگ آمریکا علیه ایران باشد. با این حال، این موضوع به سادگی قابل اجرا نیست و ترامپ باید با هر توجیهی توافق هسته ای سال 2015 را لغو کند تا وارد جنگ احتمالی با ایران شود.

سوآنسون ادامه داد: ترامپ قصد اجرای برجام را ندارد و اصول توافق هسته ای را رعایت نمی کند و به همین صورت، او و ژنرال هایش به راحتی با کنار زدن توافق، زمینه جنگ علیه ایران را فراهم می کنند. سوآنسون معتقد است برجام می تواند همچنان حفظ شود به شرطی که دولت آمریکا و افکار عمومی این کشور از آن حمایت کنند.

او در پایان اظهاراتش، تلاش های ایران برای حمایت از توافق هسته ای را ستود و نسبت به موفقیت ایران در حفظ برجام و پیشبرد سیاست های خود ابراز امیدواری کرد.

در ژوئیه 2015، پس از سال ها مذاکرات دیپلماتیک، ایران و گروه 1+5 توافق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را امضا کردند. تهران به منظور حفظ ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود این توافق را پذیرفت.

انتهای پیام/

نظر شما