شناسهٔ خبر: 21497130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور استانداردسازی شده است

زنجان- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور استانداردسازی شده و ۳۰ هزار کلاس درس در سالجاری استانداردسازی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی نظرپور شامگاه چهارشنبه  در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان، گفت: باید برای بهبود شرایط فضاهای آموزشی در کشور همفکری و برنامه ریزی لازم بین تمام بخش ها انجام شود. 

وی اظهار کرد: سهم خیرین در ابتدای سال ۹۵ جهت ساخت و ساز مدارس کشور ۲۰ درصد معادل ۱۰۷ هزار کلاس درس بود که این میزان مشارکت در سال ۹۵ و ۹۶ رشد داشته است. 

نظر پور از ساخته شدن ۴۰ درصد فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین تاکنون خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی باید از مشارکت های مردمی جهت ساخت مدارس استفاده کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: تعریف از کلاس درس استاندارد، این است که هیچ سوختی در داخل آن هدایت نشود و سوخت باید در موتور خانه مرکزی باشد و در داخل کلاس درس هدایت نشود که با این رویکرد ایمنی در کلاس بالا خواهد بود.

وی به شرایط فضاهای آموزشی سایت های مسکن مهر کشور اشاره کرد و گفت: در سایت های مسکن مهر کشور با کمبود ۲۵ هزار کلاس درس مواجه هستیم که تامین آن برای دولت مقدور نیست و در شرایط فعلی جزء مشکلات جدی حوزه آموزش و پرورش کشور است. 

نظرپور ابراز کرد: خیرین به ساخت مدرسه در مسکن مهر سوق داده شوند و  با توجه به مشکلات آموزشی در سایت های مسکن مهر کشور نیازمند برنامه منسجم برای تامین فضاهای آموزشی در این مناطق هستیم و برای استان زنجان پیشنهاد می شود کارگروهی برای ایجاد زمینه حضور خیرین جهت رفع مشکلات سایت های مسکن مهر ایجاد شود. 

وی  به وضعیت سرانه های آموزش در کشور و استان زنجان  اشاره کرد و افزود : سرانه فضاهای آموزشی در استان زنجان  ۵.۳۸ درصد بوده که این میزان برای کشور ۵.۱۷ درصد است که سرانه فضای آموزشی استان کمی بیشتر از میانگین کشور است اما از سرانه مطلوب که ۸.۳۹ درصد است فاصله دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی به ۳۹۰ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان زنجان نیاز است و این میزان فضا معادل ۲ هزار و ۶۰۳ کلاس درس و نیازمند اعتبار ۴۸۱ میلیارد تومانی بوده که تامین این امکان در اعتبارات دولتی برای استان فراهم نیست.

نظر پور از وجود یک هزار کلاس درس به صورت خشتی-گلی در کشور خبر دادو افزود: در ساخت مدارس تاکید بر دوام، زیبایی و عمر بالا بوده اما شاهد حضور یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس به صورت کانکسی هستیم که مطابق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۹۷ این کلاس های درس برداشته می شوند. 

وی به برنامه های استانداردسازی کلاس درس در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ هزار کلاس درس  در کشور استانداردسازی شده و ۳۰ هزار کلاس درس در سالجاری استانداردسازی خواهد شد که با انجام این اقدامات ۸۳ هزار کلاس درس باقی می‌ماند.

معاون وزیر آموزش و پرورش به وضعیت مشارکت خیرین در ساخت و ساز مدارس کشور اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۵ و ۹۶ میزان پروژه‌های بهره‌برداری رسیده مدارس کشور با مشارکت ۵۰ درصدی خیرین بوده و  باید به نقطه ای برسیم که نیاز آموزش و پرورش کشور به صورت کامل توسط مردم و خیرین برطرف شود و باید زمینه حضور خیرین در آموزش و پرورش به خوبی فراهم شود.

نظر پور گفت: استان زنجان نیز در بخش خیرین ظرفیت های خوبی دارد که می توان بخش زیادی از نیازهای این بخش را توسط خیرین تامین کرد.

وی به میزان تخصیص اعتبارات دولتی در سال گذشته به استان ها و کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۹ درصد اعتبارات استانی تخصیص پیدا کرد و این تخصیص در سطح ملی نیز ۳۶ درصد بوده است که نشان از محدودیت های مالی است.

نظر شما