شناسهٔ خبر: 21496743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آیت الله جوادی آملی در گفت و گو با قدس تأکید کردند

پرهیز از طرح سخنان ضعیف و بی سند در عزاداری سیدالشهدا(علیه‌السلام)

در هر یک از ماه‌های خوب خدا نسیم رحمت بر مؤمنان می‌وزد و ماه محرم؛ ماهی که فقط برای انسان و انسانیت است، به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم و از آموزه‌های عاشورا و حرکت بی مانند امام حسین(علیه‌السلام) چگونه بهره ببریم. محرم به ما درس عزت، معنویت، ایثار، حماسه و عرفان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- در هر یک از ماه‌های خوب خدا نسیم رحمت بر مؤمنان می‌وزد و ماه محرم؛ ماهی که فقط برای انسان و انسانیت است، به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم و از آموزه‌های عاشورا و حرکت بی مانند امام حسین(علیه‌السلام) چگونه بهره ببریم. محرم به ما درس عزت، معنویت، ایثار، حماسه و عرفان می‌دهد.

امام حسین(علیه‌السلام) برای دست یافتن به زندگی برتر و جاودانه، پذیرای شهادت شد و از بیعت با یزید خودداری کرد. بر اساس دیدگاه سیدالشهدا(علیه‌السلام) هم مرگ و هم شهادت، خیر و سعادت است، هم حیات و پیروزی و به فرموده قرآن: «اِحدی الحُسنیین» یکی از دو خوبی. پس شیفتگان امام حسین(علیه‌السلام) حق دارند نسبت به یاران آن حضرت و شهدای کربلا احساس حسرت کنند و با خود بگویند؛ ‌ ای کاش ما هم در کنار شما بودیم و به فوز عظیم می‌رسیدیم! و چه فوزی عظیم‌تر از همنشینی و شهادت در رکاب امام حسین(علیه‌السلام).

در آستانه فرا رسیدن محرم الحرام، ماه خون و قیام و ماه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)؛ بایسته‌های ورود به محافل عزای حسینی را در گفت وگو با علامه فاضل آیت الله عبدالله جوادی آملی مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

× در آستانه ماه محرم الحرام و آغاز عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) قرار داریم، در همین آغاز ورود به ماه خون و قیام توصیه شما به عزاداران حسینی چیست؟

××‌ ماه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) ‌ ماهی سرشار از درس است، درس‌هایی که از مکتب حسینی برای ما به یادگار مانده و پیروی از آن‌ها ما را به سمت فلاح و رستگاری رهنمون می‌شود.

محرم مانند ماه مبارک رمضان است، یعنی ماه عبادت، ‌ توسل و کسب رضایت پروردگار؛ بنابراین همه ما باید در عزاداری‌های سالار شهیدان با تأمل و تدبر حاضر شویم که اگر این چنین باشد، قطعاً عزاداری، ‌ سینه زدن و گریه‌های ما همراه با درک و بینش معنوی از جایگاه قیام کربلا خواهد بود.

یادمان باشد، عزاداری سیدالشهدا(علیه‌السلام) باید طوری برگزار شود که این نظام را حفظ کند، زیرا شهدای ما با تأسی از قیام کربلا پا به میدان‌های گوناگون گذاشتند و این نظام امروز به دست ما رسیده، بنابراین وقتی این مرثیه‌ها و عزاداری‌ها می‌تواند یک کشور را حفظ کند، چرا ما آن را با عظمت و جلال حفظ نکنیم؟

× از برابری عزاداری محرم با عبادت پروردگار یاد کردید، به عنوان مصداق چه نکاتی قابل طرح است؟

×× ورود به محرم و اقامه عزای سیدالشهدا(علیه‌السلام) ‌ عبادت است، ‌ حزن و غمگینی انسان در ماه محرم، عبادت است. در محرم فرموده اند: «نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ...» یعنی کسی که در ماه محرّم آهی می‌کشد این آه عبادت است این چه ماهی است! این دین می‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارک رمضان ماه عبادت قرار دهد، برای مظلومیت سالار شهیدان کسی آه بکشد عبادت است. در ماه محرم اگر انسان مهموم وغمگین شد، عبادت است؛ اهتمام ورزیدن به اینکه نام حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهما) را احیا کنند، عبادت است.

اشک بر امام حسین(علیه‌السلام) و مظلومیت ایشان عبادت است. اگر سؤال کنند شما اصلِ عالم را از چه چیزی خلق کردید، مصالح ساختمانی عالَم چیست؟ پاسخ قرآن این است که ما عالَم را از حق خلق کردیم، مصالح ساختمانی این عالم، حقیقت است؛ یعنی اینجا جای باطل نیست و راز زنده ماندن و حیات اسلام در کربلای حسینی نهفته شده و حفظ این نهضت عبادت است.

× و مهم‌ترین پیام کربلای حسینی که امروز باید آن را به جهانیان عرضه کنیم، چیست؟

×× حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهما) در گودال قتلگاه حرف بین‌المللی و جهانی دین را مطرح  کردند. ایشان فرمود به هر حال دین یک پیام جهانی دارد و ما یک وظیفه مشترک انسانی با همه مردم جهان داریم. در حال حاضر آل‌سعود حتی مسلمان هم نباشد باید پیام گودال قتلگاه حسین بن علی(سلام الله علیهما) را بشنود. واقعاً کشتار زن و بچه و مردم بی‌گناه با کدام معیار هماهنگ در می‌آید؟ یا در میانمار چرا  در میان مسلمانان مظلوم نسل کشی می‌کنند؟ پیام عاشورای حسینی آزادگی و بصیرت در برابر دشمن است. پیام جهانی کربلای حسینی مبارزه با ظلم است؛ حتی به قیمت از دست دادن جان و سالار شهیدان کربلا خود معرّف این پیام جهانی است. جامعه زمانی می‌تواند بگوید «وجعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره» که امروز علیه دشمنان قیام کند و قائم بالعقل باشد، قائم بالایمان باشد و قائم بالتقوا باشد. چنان که در زیارت اربعین می‌خوانیم که سیدالشهدا(علیه‌السلام)   برای دو کار خون داد؛ یکی اینکه جامعه را عالِم کند، دیگر اینکه جامعه را عادل کند و ما هم راهیان همین راه هستیم! سالار شهیدان فرمود، این راه برای شما هم هست و باید به دنبال ما حرکت کنید؛ آن سخنرانی نورانی حضرت در مکه هم همین است، فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه؛ (آنکه خون قلبش را تنها برای ما بذل می‌کند) ببینید ما چکار می‌کنیم، شما هم تابع ما باشید».

× به نظر شما در اقامه عزای امام حسین(علیه‌السلام) توجه به چه نکاتی ضروری است؟

×× برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) باید به نکات گوناگونی توجه کنیم؛ اول اینکه مراسم  با حفظ شئون دینی برگزار شود. با توجه به اینکه همه چشم‌های جهانیان به ایران اسلامی و مراسم عزای حسینی معطوف است، مراقب باشیم حرف‌های ضعیف نقل نکنیم. مراقب باشیم، عزاداری ما معاذ الله بی‌محتوا نباشد و از طرح حرف‌های سُست، حرف‌های بی‌مغز، حرف‌های بی‌سند، حرف‌هایی که خدای ناکرده اختلاف برانگیز است و وحدت را به هم می‌زند، پرهیز کنیم.

نکته دیگر اینکه به پیام «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» امام حسین(علیه‌السلام) که در این ماه بیشتر از همیشه شنیده می‌شود توجه کنیم؛ این پیام برای طرد استکبار برون نیست، بلکه برای طرد آن مستکبر درون هم هست. اگر عقل کسی اسیر شد، بخصوص کسانی که اول راه هستند، این دشمن درون نمی‌گذارد او عاقل بشود، نمی‌گذارد دنبال علم برود. حواسمان باشد از همین پیام پرمعنا درس بگیریم و از خدا بخواهیم ما را در مسیر پیروی از قیام و نهضت حسینی قرار بدهد.

نظر شما