شناسهٔ خبر: 21496547 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی حوزه در پاسخ قدس:

بالاتر از طب اسلامی بهداشت اسلامی داریم

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: برخلاف گفته برخی مسئولان وزارت بهداشت، ما بالاتر از طب اسلامی دارای بهداشت اسلامی هستیم که اعم از طب است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: برخلاف گفته برخی مسئولان وزارت بهداشت، ما بالاتر از طب اسلامی دارای بهداشت اسلامی هستیم که اعم از طب است.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی روز گذشته در نخستین نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر موضع رسمی حوزه در برابر سخنان اخیر برخی مقام‌های وزارت بهداشت علیه طب اسلامی اظهار داشت: یکی از طرح‌های مورد توجه در شورای عالی هماهنگی مراکز حوزوی به ریاست آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، طرح ساماندهی طلاب در امر طب سنتی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه طب سنتی و اسلامی از دیرباز در حوزه‌های علمیه وجود داشته و برخی علما و مراجع بزرگ نسبت به آن اشراف و ورود داشته‌اند، گفت: اساساً شیخ الرئیس ابوعلی سینا یک دانشمند حوزوی در زمانه خود بوده و این مسئاله نشان می‌دهد علما و بزرگان ما بر اساس طب سنتی و نیز کلام اهل بیت(علیهم السلام) قائل به طب اسلامی بوده‌اند.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه در امور رسانه‌ای خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر پس از بروز مشکلاتی که در عرصه مسائل بهداشتی و طبی در جامعه پدید آمده، گرایش مردم به طب سنتی افزایش یافته و پس از اینکه نیاز به این موضوع ایجاد شد، برخی شخصیت‌های حوزوی نیز به طور جدی‌تر در این باره وارد شده‌اند و کتاب‌های و آثاری نوشته‌اند که برپایه احادیث صادره از حضرات معصومین(علیهم السلام) است.

وی با اشاره به اینکه روایات فراوانی درباره مسائل بهداشت و طب اسلامی وجود دارد، گفت: البته ما ادعا نمی‌کنیم همه روایات موجود، صد در صد قابل اعتماد و مؤثق است، بلکه باید در این خصوص یک کار رجالی قوی و بررسی دقیق داشت که متأسفانه در گذشته این گونه کار نشده است.

رفعتی ادامه داد: با این حال، روایات ثقه و مطمئن نیز کم نداریم بخصوص درباره آثار و فواید برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی، داروهای گیاهی، بهداشت و نظافت و حتی توصیه‌های جزئی درباره چگونگی وضو و غسل و طهارت که این‌ها ارتباط بسیاری با بهداشت و سلامت افراد جامعه دارد.

وی بیان داشت: البته یک نکته ظریف در اینجا وجود دارد و آن هم اینکه اگر منظور ما از طبابت، جراحی تخصصی و علوم پزشکی به معنای امروزین است، ما طب اسلامی نداریم، اما اگر منظور بهداشت و رعایت آن است ما فراتر از طب اسلامی، دارای بهداشت اسلامی هستیم و باید با کار علمی دقیق روی روایات موجود، این‌ها را به جامعه عرضه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی همچنین از تدوین منشور حوزه و روحانیت برای نخستین بار و تأیید آن توسط رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید و همچنین تنظیم سند نهایی چشم انداز حوزه خبر داد.

نظر شما