شناسهٔ خبر: 21494485 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نفس»؛ آینه صلح خواهی ایرانیان، در مسیر اسکار

تهران- ایرنا- فیلم سینمایی نفس به کارگردانی نرگس آبیار با درونمایه ای لطیف و ضد جنگ می تواند آینه تمام نمای صلح خواهی ایرانیان در اسکار 2018 باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار 2018، روز گذشته (چهارشنبه ) با انتشار خبری، فیلم نفس ساخته «نرگس آبیار» و تهیه ‌کنندگی «محمدحسین قاسمی»، «ابوذر پورمحمدی» و شرکت «نورتابان» را به‌ عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار پیش رو معرفی کرد. این هیات فیلم نفس را از میان 15 فیلم دیگر که از آن جمله می توان به «رگ خواب» ساخته «حمید نعمت‌الله»، «مالاریا» ساخته «پرویز شهبازی» و «ویلایی‌ ها» ساخته «منیر قیدی» اشاره کرد، برای حضور در اسکار 2018 برگزیده است.
«امیر اسفندیاری» سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار، در خصوص سازوکارها و چرایی انتخاب فیلم نفس برای حضور در اسکار 2018 اعلام کرده است: «با انجام مباحث نهایی و بررسی‌های کلی در خصوص چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آرا، فیلم نفس ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد. اعضای هیات امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌ های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده‌ تر از مخاطبین بین ‌المللی بشناساند.»

** نفس در یک نگاه
فیلم نفس در سی ‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در بخش بین ‌الملل جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول زن به بازیگری «پانته ‌آ پناهی ‌ها» را دریافت کرد.
«مهران احمدی»، پانته ‌آ پناهی ها، «گلاره عباسی»، «سیامک صفری»، «شبنم مقدمی»، «ساقی زینتی»، «محمدرضا شیرخانلو»، «سیده ساره نورموسوی»، «علی خانبابایی» و «جمشید هاشم ‌پور» ایفاگر نقش‌ های فیلم سینمایی نفس هستند.
فیلم نفس که پخش بین ‌المللی آن را «محمد اطبایی» برعهده دارد، زندگی چهارکودک به نام‌ های بهار، نادر، کمال و مریم را روایت می کند که به همراه پدرشان غفور و مادر بزرگ خود در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 خورشیدی، در کشاکش جنگ تحمیلی ایران و عراق زندگی می کنند. قهرمانِ داستان دختر بچه ای به نام بهار است که دنیای او، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است؛ رویاهایی که برای بهار به حقیقت نمی پیوندد زیرا جنگ فرصت تحقق آنها را به او نمی دهد.

** نفس؛ نماینده صلح طلبی ایرانیان
تقبیح جنگ شاید اصلی ترین درونمایه فیلم سینمایی نفس باشد؛ محتوایی که در اثر سینمایی پیشین آبیار یعنی «شیار 143» نیز به چشم می خورد. حضور این مضمون در آثار آبیار نشان می دهد که این فیلمساز قویا براین باور است که جنگ عنصری ویرانگر، آسیب زا و برباد دهنده تمامی مظاهر و زیبایی های زندگی است و از این روست که می کوشد زشتی های جنگ را در آثار خود به نمایش بگذارد.
انتخاب یک کودک به عنوان قهرمان اصلی داستان در فیلم سینمایی نفس، نشانگر رنجی است که به کودکان بی دفاع در جنگ ها می رود و مرگ این قهرمان کوچک در پایان فیلم حاوی پیام بزرگی است، پیامی با این محتوا که با مرگ هر کودک در جنگ هزاران آرزوی رنگارنگ و خالص بر باد می رود. از این رو حضور فیلم نفس در اسکار 2018، در شرایطی که در ابتدای قرن بیست و یکم همچنان شاهد مرگ و آوارگی هزاران کودک بی دفاع در گوشه و کنار جهان بر اثر جنگ هستیم، می تواند بار دیگر عوارض جبران ناپذیر این عنصر پلید را پیش چشم جهانیان به نمایش بگذارد و همزمان نمایانگر صلح طلبی ایرانیان باشد.

** نفس و استانداردهای ورود به اسکار
انتخاب فیلم نفس برای حضور در اسکار 2018 در روز نخست اعلام این خبر، نقدهایی را در رسانه ها و از سوی منتقدان سینمایی برانگیخته است. بسیاری این فیلم را در مقایسه با آثاری چون «بدون تاریخ بدون امضاء» ساخته «وحید جلیلوند» که هم در دوران اکران در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با استقبال مواجه شد و بتازگی نیز موفق به کسب دو جایزه از جشنواره «ونیز 2017» شد، دارای ضعف فنی و نقصان در روایت می دانند، اما بی شک آخرین ساخته نرگس آبیار فارغ از برخی ایرادها که همواره در خصوص بیشتر فیلم ها از سوی منتقدان مطرح می شود، از استانداردها و ظرفیت های لازم برای ورود به اسکار 2018 برخوردار است.
از سوی دیگر ترکیب هیات داوران انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به اسکار 2018 که از چهره های برجسته سینما و موسیقی ایران یعنی «سیروس الوند» کارگردان، «مجید انتظامی» آهنگساز، «محمد بزرگ نیا» کارگردان، «کمال تبریزی» کارگردان، «سید جمال ساداتیان» تهیه کننده، «رسول صدرعاملی» کارگردان، «جواد طوسی» منتقد، «رضا کیانیان» بازیگر و «امیر اسفندیاری» معاون بین‌ الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده است، خود گویای انتخاب حرفه ای و کارشناسی شده فیلم نفس برای معرفی به اسکار 2018 است.
در پایان باید یادآورشد، طی بیست و سه سال معرفی منظم فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار)، سینمای نوین ایران توانسته به سه نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه دست پیدا کند که در نهایت 2 جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده است. امید است فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار نیز در اسکار پیش رو، آنگونه که شایسته است مورد توجه و تقدیر اهالی فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی قرار گیرد.

پژوهشم**9282**1601**خبرنگار:مهتاب افشین نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما