شناسهٔ خبر: 21494431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تیلرسون: با برجام مشکلات چشمگیری داریم/با ظریف دست دادم و محترمانه صحبت کردیم

R36447/P36447/S8,89,95,97,1128/CT10

وزیر امور خارجه آمریکا پس از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: ما به طور آشکار مشکلات بزرگی با این توافق داریم.

وی همچنین گفت ترزا می نخست وزیر انگلیس از ترامپ درباره تصمیمش در خصوص برجام پرسیده و ترامپ به خانم می نیز چیزی نگفته است.

رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گفت که تصمیم گرفته است که با توافق هسته‌ای ایران چه‌کار کند، اما وی از اعلام تصمیم خود امتناع کرد و گفت: شما را از آن مطلع خواهم کرد.

به نقل از صدای آمریکا، تیلرسون همچنین گفت: از همپیمانان خواستیم که نگرانی ما را بفهمند که ایران با اقداماتش به روح برجام متعهد نیست و اینکه فهمیدن این نقض برجام نیست.

وی افزود: ایرانیان با تحصیلات بالا و موفق هستند، آقای ظریف یکی از آنهاست. من با او دست دادم،‌ محترمانه حرف زدیم و کسی به هم کفش پرت نکرد.

تیلرسون ادامه داد: تهدید کره شمالی و ایران مشترک است هر دو تهدید هسته ای بوده اند اما دو کشور کاملا متفاوت اند. ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد.

در پاسخ به اینکه موگرینی اعلام کرد همه طرفا با کار کردن برجام موافق هستند نیز وزیر خارجه آمریکا گفت در بحث فنی که آژانس می گوید موافقیم. بحث سیاسی اما نه.

وی گفت: ما برای تخلفات ایران تحریم تنظیم کردیم اما همینجا بگویم که تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام کند، ما نیز به برجام متعهد هستیم. انتظار از توافق هسته ای این بود که بعد از توافق تنش در منطقه کاهش یابد اما متاسفانه اینطور نشده است و این مایه نگرانی است.

تیلرسون مدعی شد ایران بعد توافق از اسد و جنایت هایش حمایت کرده، در یمن و بحرین دخالت داشته و برخلاف قطعنامه شورای امنیت آزمایشهای موشکی داشته است.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین گفت: در نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا، بحث های فنی در دیدار با ایران و کشورهای 1+5 بحث های فنی مطرح نشد و بحث های سیاسی مطرح شد.

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما