شناسهٔ خبر: 21493922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهوری: سخنان ترامپ بیانیه‌ای علیه آزادی و دموکراسی و برای ترویج افراطی‌گری و خشونت بود

همه علیه ترامپ

صاحب‌خبر -

شرق، لیلا ابراهیمیان: پایان مراسم سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آغاز واکنش سیاست‌مداران و کاربران رسانه‌های اجتماعی به او بود؛ نخستین سخنرانی ترامپ، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «تهدید به نابودی کره‌شمالی» و «شرمساری» برجام برای آمریکاییان همراه بود. روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران جهان را مخاطب قرار داد و از بحران کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا گفت و ایران را با واژه‌های تندی مخاطب قرار داد. بار دیگر زبان ترامپ تهدید بود و خشونت؛ اما این اولین‌بار نیست که ترامپ چنین سخن می‌گوید و چنین سیاست‌مدارها و شهروندان ایرانی و خارجی در مقابل او واکنش نشان می‌د‌هند؛ او این واکنش‌ها را نیک به خاطر دارد. اولین واکنش‌ها به گفته ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی چهل‌وپنجمین دوره ریاست‌جمهوری آمریکا بود. ترامپ، آن زمان از دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک گفته بود، برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده و زبانش تهدید بود و تحقیر. حالا از زمان تحلیف ترامپ هشت‌ماه می‌گذرد و هرروز گفته‌هایش در فضای مجازی و رسمی در کفه نقد و بررسی است. روز سه‌شنبه حضور ترامپ در هفتادو‌دومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر توجه‌ها را به سمتش برگرداند و خیلی‌ها زبان به نقد ترامپ گشودند. عده‌ای سخنرانی او را نه نشانه‌ای برای پیروزی، بلکه دلیل پیروزی رقبای ترامپ تعبیر کردند و برخی او را با جورج بوش، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، مقایسه کردند. مردی چاق و هیجان‌زده، با کت و شلوار مشکی و کراوات آبی ‌براق و موهای طلایی‌رنگ. گاه به دوردست‌ها خیره می‌شود و گاه با هیجان پی‌درپی دست‌های خود را تکان می‌دهد، از «کیم جونگ اون» با عنوان «مرد موشکی» یاد می‌کند؛ طعنه‌ای به ونزوئلا و گرسنگی آنها می‌زند، از سوسیالیسم تنفر دارد، از چین گله می‌کند، به حزب‌الله لبنان می‌تازد، از سوریه و عراق ناراحت است و ایران را تهدید می‌کند و البته توافق برجام که به گفته او برای تاریخ آمریکا ننگ است، نگاهی هم به غرب و شرق دارد و برای همراهی، یاری می‌طلبد. سخنان ترامپ به پایان می‌رسد و کاربران در فضای مجازی، مدام تنهایی ترامپ را به رخ او می‌کشند با هشتگ‌ها و نقدهایی صریح.
هشتگ‌های منتقد ترامپ
سیاست‌مدارها نمی‌توانند از چشم مخاطبان ‌دور بمانند؛ آنها مدام رصد می‌شوند در اتاقی شیشه‌ای؛ دیده می‌شوند و شنیده. بعد از پایان سخنرانی ترامپ، تعدادی از کاربران ایرانی در توييتر به دو زبان فارسی و انگلیسی به اظهارات او واکنش نشان دادند و عموما از هشتگ «ShutUpTrump#» و «#Trump unspeach» استفاده کردند. همچنین آنها در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو که مدعی شده بود پنگوئن‌ها در قطب شمال نیز حامی این رژیم هستند، از هشتگ «ShutupNetanyahu#» استفاده کردند.
صداوسیما چگونه سخنرانی ترامپ را پوشش داد؟
ساعت هفت غروب «شبکه خبر»، سخنرانی ترامپ را به صورت زنده پخش کرد؛ کلمات تند و باهیجان از دهان ترامپ بیرون می‌جهید با انتقاد شدید از ایران و تهدید آن، اما نیما چیت‌ساز، مترجم شبکه خبر، برخی از جملات را نادرست و ناقص ترجمه می‌کرد؛ کاری که از چشم مخاطبان پنهان نماند و در شبکه‌های اجتماعی به این رفتار، واکنش نشان دادند، اما مترجم جوان در توجیه کار خود، ویدئویی کوتاه منتشر می‌کند: «ترامپ علیه ایران حرف می‌زد و من تصمیم گرفتم آن را ترجمه نکنم؛ ترجمه هم‌زمان کار لحظه‌ای است. چرا تصمیم گرفتم این کار را نکنم؟ چون این حرف‌ها خلاف واقع بود و علیه کشور من بود. به نظر من هرکس دیگری هم بود این کار را می‌کرد». 
ایرانی‌ها چه می‌گویند؟
صلح و تعامل با جهان؛ شعار نه، بلکه هدفی است که حسن روحانی و دولت او، از خرداد سال 1392 تا به امروز آن را در دستور کار قرار داده‌اند، اما با روی‌کار‌آمدن دولت ترامپ که روحانی آن را غیرقابل‌پیش‌بینی خوانده است، ایران با وسواس و دقت بیشتری رفتارهای رئیس‌جمهوری آمریکا و هر رفتار ضدصلحی را بررسی می‌کند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور: سخنان رئیس‌جمهور آمریکا ناشی از آشفتگی در ذهن، استراتژی و سیاست است. آمریکا با نقاب مبارزه با تروریسم، گروه‌های تروریستی و داعش را ایجاد کرد. ترامپ باید بداند آنچه مایه شرمساری و سرافکندگی آمریکاست، نقض برجام و عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است. امروز احیای سیاست نظامی‌گری، خشونت و مداخله در کشورهای دیگر به زباله‌دانی تاریخ سپرده شده است. سخنان ترامپ ربطی به آزادی، دموکراسی و اصلاحات ندارد. طرح جدایی مردم از نظام در ایران مضحک و فریبکارانه است. اتهام به دولت و ملت ایران برای ایجاد انحراف در افکار عمومی آمریکاست. عصبانیت ترامپ ناشی از هژمونی رو به افول آمریکاست. او از واکنش سرد و مخالفت سران جهان باید بفهمد چقدر از واقعیات دنیا به‌دور است. دولت‌های پیشرفته به نقض تعهدات بین‌المللی افتخار نمی‌کنند. سخنان ترامپ، در حد سخنرانی یک رئیس دولت نبود، بیانیه‌ای علیه آزادی و دموکراسی و برای ترویج افراطی‌گری و خشونت بود.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: سخنرانی تنفرآمیز نابخردانه قرون‌وسطایی - و نه مناسب قرن 21- ترامپ، ارزش پاسخ ندارد. همدردی فریبکارانه برای ایرانیان کسی را گول نمی‌زند. سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس‌جمهور آمریکا و نادیده‌انگاشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوام‌فریبانه ایشان را نشان می‌دهد که در کنار واقعیت‌هایی مانند حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم‌های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی حاصلی جز انزوا و بی‌اعتباری هر‌چه‌بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: مواضع اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نمایان‌گر روحیه جنگ‌طلبانه، خصمانه و ضد‌صلح آنهاست. این اظهارات ناشی از درک ضعیف رئیس‌جمهور آمریکا از توافقات بین‌المللی و مبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی‌اهمیت تلقی می‌شود. رئيس‌جمهور آمریکا هنوز از فضای انتخاباتی این کشور و استفاده از حملات لفظی به رقبا برای جلب آرا خارج نشده و لازم است مشاورانش به او یادآوری کنند که رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی تأثیری در تغییر اراده و رفتار کشورها ندارد. همچنین سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هرساله در قالب نمایش‌های کودکانه ارائه می‌شود، با توجه به موج گسترده نفرت و انزجار مردم جهان از این رژیم و شخص او که قاتل زنان و کودکان فلسطینی است، به‌طور قطع پنگوئن‌های قطب جنوب هم حاضر نخواهند شد ننگ طرفداری از این رژیم کودک‌کش را بپذیرند.
سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه: آنچه تازگی داشت این بود که آمریکا چهره واقعی خود را برای جهانیان آشکار كرده و امروز دنیا همان تصویری را از آمریکا مشاهده می‌کند که ایران سال‌هاست در تلاش است آن را آشکار كند و در واقع این تهمت‌ها به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است. با شکست‌های پی‌درپی و خردکننده‌ای که آمریکایی‌ها به‌ویژه در منطقه از ایران دریافت کرده‌اند، طبیعی است که سیستم عصبی و انسجام فکری آنها به‌هم‌ریخته باشد. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نباید بی‌جواب بماند و امیدواریم رئیس‌جمهور محترم در نطق خود پاسخی قاطع، انقلابی و روشنگر، چنانکه در شأن ملت ایران است، به او بدهد. موضع‌گیری قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهمیت راهبردی دارد، این است که آمریکا پاسخ‌های دردناک‌تر را در عمل و در رفتار و تصمیماتی که ایران در ماه‌های آینده خواهد گرفت، مشاهده کند.
سردار مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: اینکه ترامپ درباره برجام می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم»، به خودش مربوط است، اما این را بداند که با این بلوف‌ها نخواهد توانست از جمهوری اسلامی ایران امتیازگیری کند. در برابر کشوری که رئیس‌جمهورش آشکارا و از تریبون سازمان ملل فریاد می‌کشد که: «از طریق نظامی سایر کشورها را نابود می‌کند»، راهی جز تقویت بنیه‌های دفاعی نیست و ما در این راه وارد مراحلی شده‌ایم که از آمریکا کاری جز عصبانیت دیوانه‌کننده و هذیان‌گویی برنمی‌آید.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید: سخنرانی ترامپ آن‌قدر نفرت‌انگیز بود که حمایت مردم کشورش را هم به‌دنبال نخواهد داشت. افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان روزبه‌روز در جهان منزوی‌تر خواهند شد.
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئيس جمهوری: کسی که با عوام‌فریبی و رفتاری غیردموکراتیک رئيس‌جمهور شود، از درک تفاوت میان سخنرانی در سازمان ملل و بازی خشن فوتبال آمریکایی عاجز است؛ دنیا اگر به گسترش صلح در برابر جنگ‌طلبی متعهد است، نباید اجازه دهد UN محل نفرت‌پراکنی و جنگ‌افروزی شود؛ نخستین گام، حفظ حرمت دیپلماسی در مقر آن است.
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی: بار دیگر مجمع عمومی سازمان ملل شاهد یاوه‌سرایی‌ها و باج‌خواهی‌های جنایت کاری که دستی آغشته به خون مظلومان فلسطینی دارد و هر روز بر قطر کتاب جنایتکارانه خود چندین‌برگ می‌افزاید، شده است. سخن‌گفتن از صلح، آزادی و دوستی با مردم ایران از سوی سردمداران رژیم اشغالگری که نه‌تنها در خط دستورات حضرت موسی‌(ع) حرکت نمی‌کنند بلکه به هیچ اصل انسانی پایبند نیستند، بار دیگر سبب انزجار تمام یهودیان و موحدان آزاداندیش ایران و جهان شده است. بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دشمنان صلح و آزادی در جهان کنونی بنیامین نتانیاهوست که بارها دست به تجاوز و جنایت زده و اکنون نیز همراه با همپالگی آمریکایی خود نعره‌های مستانه سر می‌دهد. این همدلی و هم‌نفسی ترامپ و نتانیاهو بی‌شباهت به همرانی دن‌کیشوت و سانچو پانزا نیست. همان‌گونه که در رمان دن‌کیشوت پایان عصر پهلوان‌پنبه‌ها به تصویر کشیده شده، فریادهای ملحدانه ترامپ و نتانیاهو سندی محکم بر پایان جهت تک‌قطبی و دوران میلیتاریسم و سرمایه‌سالاری لجام‌گسیخته است.
منتقدان ترامپ؛ همراهان ایران
روز گذشته، شبکه اجتماعی توييتر در اختیار موافقان و منتقدان ترامپ بود؛ اما این منتقدان او بودند که صدای رساتری داشتند و تعدادشان بیشتر بود؛ منتقدانی از آمریکا تا انگلیس، از فرانسه تا روسیه؛ از میان سیاست‌مداران و سناتورها تا فعالان مدنی و رسانه‌ای.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه: برجام بهترین توافق ممکن است و خروج از آن تصمیم اشتباهی است و آمریکا نباید این کار را انجام دهد. برنامه هسته‌ای کره‌شمالی برای این به اینجا رسیده که جامعه بین‌المللی سازوکاری برای نظارت بر این برنامه و متعهد نگه‌داشتن پیونگ‌یانگ نداشت. البته توافق هسته‌ای با ایران، قرار نیست همه مشکلات را حل کند و برای چنین منظوری کافی نخواهد بود.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه: سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و موضع‌گیری شدید درباره انتقاد شدید از اجرای برجام ازسوی ایران نگران‌کننده است.
کارل بیلدت، وزیر خارجه سابق سوئد: ترامپ سخنرانی اشتباهی را در زمانی اشتباه و برای مخاطبانی اشتباه ایراد کرد! او منشور سازمان ملل را نقض کرد. نخستین‌بار بود که یکی از رؤسای جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مسئله فلسطین اشاره نکرد.
الکساندر فان در بالن، رئیس‌جمهور اتریش: اگر به این پیام بپردازیم، می‌بینیم بیشتر حرف‌هایی بود که وی در یک ایالت و (در جریان) رقابت‌های انتخاباتی می‌زند، حرف‌هایی نیست که در یک مجمع عمومی در جمع 190 کشور گفته می‌شود و چیزهایی نیست که سران کشورها انتظار آن را داشته باشند. سخنان ترامپ ناامیدکننده بود؛ بدون استثنا همه شرکای اروپایی وی معتقدند ایران تمام و کمال به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.
هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه آمریکا: لحن سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطرناک و سیاه بود.
نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهور ونزوئلا: دونالد ترامپ یک هیتلر جدید است.
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل تکرار «محور شرارت» (جورج دبلیو بوش) بود با این تفاوت که (شمار کشورهای این محور) از سه به دو رسیده: عراق حذف شده ولی ایران و کره‌شمالی در این محور باقی مانده‌اند.
جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا: ترامپ فرصت بسیار خوبی را در سازمان ملل از دست داد. شرمساری واقعی اینجاست که او به ‌جای همکاری و احترام دوجانبه، از درگیری و منازعه صحبت می‌کند.
اد رویس، رئيس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: آمریکا باید بر اجرای توافق هسته‌ای تمرکز کند به جای اینکه بر بازنگری و مذاکره مجدد در آن تکیه داشته باشد. من فکر می‌کنم ما باید با جدیت توافق هسته‌ای را اجرا کنیم و سپس برای پایبندی ایران به تعهداتش فشار بیاوریم.
سناتور دایان فین اشتاین: سازمان ملل محلی برای پیشبرد صلح است،‌ اما امروز رئیس‌جمهور از آن به عنوان عرصه‌ای برای جنگ استفاده کرد.
دایان فینشتاین، سناتور ایالت «کالیفرنیا»: سازمان ملل محلی برای حمایت و ارتقاي صلح است. اما امروز رئیس‌جمهور ترامپ از این جایگاه به عنوان صحنه‌ای برای تهدید به جنگ استفاده کرد.
مارک تاکانو، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا: سخنرانی ترامپ به شکل شگفت‌آوری بی‌پروا بود که می‌تواند به قیمت جان میلیون‌ها نفر تمام شود.
باربارا لی، سناتور آمریکایی: سخنان ترامپ به عنوان «سخنرانی خطرناک» و اهانت به توافق هسته‌ای ایران است.
ست مولتون، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا: ما به یک بصیرت قوی، هوشمندانه و راهبردی نیاز داریم، نه تهدیدهایی که بحران ایجاد می‌کند. خطاب به متحدان‌مان (می‌گویم): رئیس‌جمهور از طرف تمام آمریکایی‌ها صحبت نمی‌کند.
گر‌گوری میکس، عضو کنگره آمریکا: آمریکای تنها + تويیت‌های تنهایی آخر شب برابر است با سخنرانی رئیس‌جمهور ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل.
کالین کال، مشاور جو بایدن معاون ریاست‌جمهوری سابق آمریکا: درست قبل از اینکه ترامپ خواستار تغییر نظام در ایران، کوبا و ونزوئلا شود، از اینکه چقدر سخنرانی او در سازمان ملل دربرگیرنده حق حاکمیت و ضدمداخله‌گری است، تعجب کرده بودم.
ماکس فیشر، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز: تهدید به خروج از توافق هسته‌ای ایران از سویی این پیام روشن را مخابره کرد که قول‌های آمریکا پوچ و توخالی است و ما قابل‌اعتماد نیستیم.
موافقان ترامپ چه کسانی هستند؟
اما ترامپ همراهاني دارد که اولین سخنرانی او را در در سازمان ملل، شجاعانه توصیف کرده‌اند؛ بنیامین نتانیاهو، میت رامنی و نایجل فاراژ، از هواداران برجسته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: در بیش از 30سالی که با سازمان ملل سروکار دارم، هرگز سخنرانی‌ای تا این حد شجاعانه و صریح نشنیده بودم. رئیس‌جمهور ترامپ حقیقت را در مورد خطراتی که جهان را تهدید می‌کند گفت و مقابله صریح با آنها برای اطمینان از آینده بشریت را خواستار شد.
میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در انتخابات نوامبر 2016: سخنرانی ترامپ سخنرانی قوی‌اي بود که توانایی مقابله با چالش‌های جهانی را دارد.

نظر شما